W skład Wydziału Klimatu i Środowiska wchodzą: 1) Oddział ds. Energetyki, którego pracą kieruje kierownik oddziału – Energetyk Miejski; 2) Oddział Klimatu i Środowiska, którego pracą kieruje kierownik oddziału; 3) Oddział Ochrony Przyrody i Gospodarki Wodnej, którego pracą kieruje kierownik oddziału.
W skład Oddziału Klimatu i Środowiska wchodzą referaty: 1) Referat Ochrony Środowiska; 2) Referat Powietrza i Zmian Klimatu; 3) Referat Geologii i Gospodarki Odpadami.
W skład Oddziału Ochrony Przyrody i Gospodarki Wodnej wchodzą referaty: 1) Referat Ochrony Przyrody, którego pracą kieruje kierownik referatu; 2) Referat Gospodarki Wodnej; 3) Referat Rolnictwa.
|
Do zadań Oddziału ds. Energetyki należy w szczególności:
- planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe oraz planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na terenie miasta;
- opracowywanie założeń do planu oraz planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe;
- nadzorowanie realizacji polityki energetycznej na obszarze miasta, określonej w założeniach zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe;
- współpraca z Wydziałem Inwestycji oraz z jednostkami organizacyjnymi przy przygotowywaniu i prowadzeniu przetargów na projektowanie i wykonawstwo przedsięwzięć z zakresu odnawialnych źródeł energii oraz przedsięwzięć termomodernizacyjnych;
- monitorowanie danych dla oceny realizacji założeń zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe oraz dla oceny spójności planów rozwojowych przedsiębiorstw energetycznych z założeniami zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe;
- przygotowywanie lub opiniowanie rozwiązań do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe;
- przygotowywanie lub opiniowanie wniosków o dofinansowanie dla inwestycji gminnych w częściach dotyczących spraw energetycznych;
- opiniowanie planów termomodernizacji i uciepłowienia obiektów gminnych;
- gromadzenie danych o gospodarowaniu energią na terenie miasta;
- opracowywanie rocznych analiz o stanie energetycznym miasta;
- wykonywanie i zlecanie audytów energetycznych dla obiektów należących do miasta;
- opiniowanie audytów energetycznych i części energetycznych wniosków o dofinansowanie dla inwestycji gminnych;
- zbieranie i gromadzenie informacji w zakresie innowacji, nowych technologii w dziedzinie oszczędzania energii i ochrony środowiska oraz prowadzenie doradztwa w tym zakresie;
- organizowanie działań mających na celu optymalizację kosztów zakupu energii elektrycznej na potrzeby urzędu oraz jednostek organizacyjnych;
- prowadzenie monitoringu zużycia energii i poboru mocy w obiektach gminy, tj. analiza i aprobata umów na dostawę ciepła, energii elektrycznej i gazu, analizowanie zapotrzebowania placówek gminnych w media w celu prawidłowego doboru taryfy, optymalizacji zużycia, oraz usunięcia nieprawidłowości w systemie, analiza zużycia energii w jednostkach organizacyjnych, monitorowanie budowlanych zmian termomodernizacyjnych
i związanych z sieciami energetycznymi w miejskich obiektach publicznych, monitorowanie temperatur wewnętrznych w budynkach publicznych oraz temperatur zewnętrznych oraz benchmarking obiektów publicznych z przygotowaniem do wydawania kart energetycznych dla budynków;
- koordynowanie działań związanych z elektromobilnością i paliwami alternatywnymi na terenie miasta oraz prowadzenie doradztwa i sporządzanie niezbędnej sprawozdawczości w tym zakresie;
- prowadzenie działalności informacyjnej w dziedzinie użytkowania energii i eksploatacji urządzeń energetycznych, skierowanej do użytkowników obiektów komunalnych i mieszkańców miasta, w tym:
- doradztwo energetyczne dla zarządzających miejskimi jednostkami organizacyjnymi,
- kreowanie działań energooszczędnych w miejskich jednostkach organizacyjnych,
- propagowanie oszczędzania energii i odnawialnych źródeł energii na terenie miasta, wdrażanie działań na rzecz zmniejszenia emisji CO2;
- przygotowywanie materiałów do opinii urbanistycznych w zakresie działania wydziału;
- współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami propagującymi racjonalne użytkowanie i zarządzanie energią oraz udział w programach finansowanych z funduszy europejskich i krajowych związanych z zakresem działań wydziału.
Do zadań Referatu Ochrony Środowiska należy w szczególności:
- realizacja zadań wynikających z ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w tym prowadzenie spraw dotyczących:
- decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację planowanych przedsięwzięć,
- udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie,
- opracowywania i przedkładania Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska informacji o prowadzonych ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko;
- realizacja zadań wynikających z ustawy prawo ochrony środowiska, a w szczególności:
- ochrona środowiska przed hałasem i wibracjami,
- przyjmowanie zgłoszeń instalacji wytwarzających pole elektromagnetyczne;
- opracowanie i aktualizowanie mapy akustycznej dla miasta Rzeszowa;
- wykonywanie sprawozdań z realizacji działań naprawczych ujętych w Programie ochrony środowiska przed hałasem;
- opracowanie i aktualizowanie Programu ochrony środowiska dla miasta Rzeszowa oraz wykonywanie sprawozdań z realizacji działań naprawczych ujętych w tym programie;
- przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ochrony środowiska.
Do zadań Referatu Powietrza i Zmian Klimatu należy w szczególności:
- realizacja zadań wynikających z ustawy prawo ochrony środowiska w zakresie ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem powietrza;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw;
- wprowadzanie danych i informacji dot. źródła ciepła lub źródłach spalania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków;
- wykonywanie sprawozdań z realizacji działań naprawczych ujętych w Programach ochrony powietrza dla miasta Rzeszowa;
- analizowanie stanu miasta w aspekcie zagrożeń w wyniku zmian klimatycznych;
- identyfikowanie potencjału adaptacyjnego miasta na zmiany klimatu;
- koordynowanie działań adaptacji do zmian klimatu w zakresie gospodarki wodnej, bioróżnorodności, ochrony zasobów środowiska, stanu jakości powietrza;
- prowadzenie spraw dotyczących opiniowania projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie adaptacji do zmian klimatu;
- aktualizowanie Planu adaptacji do zmian klimatu dla miasta Rzeszowa do roku 2030 we współpracy z innymi wydziałami i jednostkami oraz wykonywanie sprawozdań z realizacji działań adaptacyjnych ujętych w tym Planie;
- wykonywanie sprawozdań z realizacji działań ujętych w Planie Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta Rzeszowa;
- współpraca w zakresie przygotowywania projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych w tematach realizowanych przez Referat;
- współpraca z wydziałami, miejskimi jednostkami organizacyjnymi, organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w zakresie adaptacji do zmian klimatu;
- podejmowanie działań związanych z edukacją ekologiczną oraz podnoszeniem świadomości mieszkańców w zakresie zmian klimatu;
- przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ochrony środowiska.
Do zadań Referatu Geologii i Gospodarki Odpadami należy w szczególności:
- realizowanie zadań wynikających z ustawy prawo geologiczne i górnicze,
w tym prowadzenie spraw dotyczących:
- projektów robót geologicznych oraz dokumentacji geologicznych,
- koncesji na wydobywanie kopalin,
- opiniowania planów ruchu zakładu górniczego,
- opiniowania projektów koncesji udzielanych przez inne organy administracji geologicznej;
- realizowanie zadań wynikających z ustawy o odpadach i ustawy prawo ochrony środowiska, w tym dotyczących:
- decyzji udzielających pozwolenia na wytwarzanie odpadów,
- zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów,
- decyzji nakazujących usunięcie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania,
- decyzji udzielających pozwolenia zintegrowanego,
- prowadzenia rejestru terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych,
- postanowień w sprawie wysokości opłat za usunięcie, strzeżenie
i przechowywanie w miejscu wskazanym w wojewódzkim planie gospodarki odpadami, zatrzymanych pojazdów transportujących odpady z naruszeniem szczegółowych wymagań dla transportu odpadów,
- decyzji nakładających obowiązek zagospodarowania odpadów pochodzących
z zatrzymanych pojazdów transportujących odpady z naruszeniem obowiązujących przepisów;
- opiniowanie projektów decyzji o warunkach zabudowy oraz decyzji o lokalizacji celu publicznego w zakresie geologii;
- prowadzenie miejskiego archiwum geologicznego;
- realizacja działań wynikających z „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Gminy Miasto Rzeszów na lata 2011-2032”;
- przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących gospodarki odpadami.
Do zadań Referatu Ochrony Przyrody należy w szczególności:
- realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody, w tym prowadzenie spraw dotyczących:
- zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów,
- przyjmowania zgłoszeń zamiaru usunięcia drzew z nieruchomości będących własnością osób fizycznych,
- wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za uszkodzenie, zniszczenie lub usunięcie drzew i krzewów bez wymaganego zezwolenia lub zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew lub krzewów,
- kontroli nasadzeń zastępczych oraz postępowań administracyjnych lub egzekucyjnych w przypadku niewykonania nasadzeń zastępczych,
- kontroli zgłoszeń zamiaru usunięcia drzew z nieruchomości będących własnością osób fizycznych oraz prowadzenie postępowań administracyjnych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zgłoszeniu,
- przygotowywania projektów uchwał dotyczących ustanowienia form ochrony przyrody,
- prowadzenie rejestru zwierząt podlegających ograniczeniom na podstawie umów międzynarodowych;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o rybactwie śródlądowym, a w szczególności wydawanie kart wędkarskich;
- realizacja zadań wynikających z ustawy prawo łowieckie;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o lasach;
- przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ochrony przyrody.
Do zadań Referatu Gospodarki Wodnej należy w szczególności:
- realizacja zadań wynikających z ustawy prawo wodne, a w szczególności:
- nadzór i kontrola nad działalnością spółek wodnych,
- prowadzenie spraw dotyczących udzielania dotacji dla spółek wodnych,
- prowadzenie spraw związanych z ustalaniem wysokości i rodzaju świadczeń na rzecz spółki wodnej,
- prowadzenie ewidencji kąpielisk i miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli,
- przejście do zasobu i wykreślenie z zasobu gruntów pokrytych śródlądowymi wodami płynącymi,
- wyznaczanie części nieruchomości umożliwiających dostęp do wód,
- rozstrzyganie spraw naruszenia stanu wody na gruncie,
- naliczanie opłat za usługi wodne;
- przyjmowanie zgłoszeń przydomowych oczyszczalni ścieków, których eksploatacja nie wymaga pozwolenia;
- przeciwdziałanie zanieczyszczeniom wód;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych;
- prowadzenie spraw związanych z utrzymywaniem rowów melioracyjnych będących własnością miasta;
- prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem porządku i czystości Zalewu Rzeszowskiego i rzeki Wisłok;
- przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących gospodarki wodnej.
Do zadań Referatu Rolnictwa należy w szczególności:
- realizacja zadań w zakresie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej;
- prowadzenie spraw związanych ze zwrotami gospodarstw rolnych;
- wliczanie pracy w rolnictwie do stażu pracowniczego;
- szacowanie strat w gospodarstwach rolnych powstałych w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych i klęsk żywiołowych;
- udział w organizacji oraz pracach związanych z powszechnymi spisami rolnymi;
- potwierdzanie umów dzierżawy użytków rolnych wchodzących w skład gospodarstw rolnych zawartych w związku z przepisami o ubezpieczeniu społecznym rolników;
- przygotowywanie projektów dochodów i wydatków budżetu w części dotyczącej Wydziału, w tym planowanie i monitorowanie wpływów i wydatków związanych ze środkami z opłat i kar za korzystanie ze środowiska określonych ustawą Prawo Ochrony Środowiska;
- realizacja zadań związanych z urządzaniem terenów zieleni w jednostkach organizacyjnych miasta;
- opracowywanie sprawozdań z realizacji zadań Wydziału;
- realizowanie zadań z zakresu edukacji ekologicznej;
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji celowej na realizację zadań związanych z retencją wód opadowych na terenie miasta pn. „Mała retencja”;
- przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących rolnictwa.
|