Rozdział 1
Postanowienia ogólne
- § 1
Ilekroć w treści jest mowa o:
- dotacji – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 2 pkt. 1 ustawy;
- Komisji – rozumie się przez to komisję konkursową do spraw opiniowania ofert złożonych;
- komórce merytorycznej – rozumie się przez to wydział lub jednostkę organizacyjną Miasta;
- Mieście – rozumie się przez to Gminę Miasto Rzeszów;
- organizacjach pozarządowych – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy;
- otwartym konkursie ofert – rozumie się przez to konkurs, o którym mowa w art. 11 ust. 2 oraz art. 13 ustawy;
- Prezydencie - należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Rzeszowa;
- Programie współpracy – rozumie się przez to „Program współpracy miasta Rzeszowa na 2024 rok z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”;
- środkach publicznych – rozumie się przez to środki w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy;
- Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Miasta Rzeszowa;
- ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Rozdział 2
Cel główny i cele szczegółowe Programu współpracy
- § 2
Celem Programu współpracy jest budowanie partnerskich relacji z organizacjami pozarządowymi w prowadzeniu działań mających na celu podnoszenie jakości życia mieszkanek i mieszkańców Rzeszowa.
- § 3
Cele szczegółowe Programu współpracy obejmują:
- tworzenie warunków do wzmacniania istniejących organizacji pozarządowych, powstawania nowych podmiotów i inicjatyw obywatelskich;
- wykorzystywanie możliwości organizacji pozarządowych jako uzupełnienia działań Miasta w zakresie nieobejmowanym przez struktury samorządowe;
- podejmowanie nowatorskich i bardziej efektywnych działań na rzecz mieszkańców Miasta;
- umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za wspólnotę lokalną oraz jej tradycję.
Rozdział 3
Zasady współpracy i zakres przedmiotowy
- § 4
- Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji oraz jawności.
- Zasada pomocniczości to prawo samoorganizujących się obywateli do samodzielnego określania i rozwiązywania problemów społeczności lokalnej. Miasto zleca realizację zadań publicznych tym organizacjom pozarządowym, które zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy. Miasto oczekuje od organizacji pozarządowych podejmowania działań, zmierzających do wzmacniania swoich zasobów kadrowych, materialnych i finansowych. Budżet Miasta nie powinien stanowić jedynego źródła finansowania działań organizacji pozarządowych – powinny one w jak najpełniejszym stopniu wykorzystywać możliwości pozyskiwania innych środków m.in. z funduszy europejskich oraz innych instytucji grantodawczych.
- Zasada suwerenności stron przejawia się w poszanowaniu autonomii organizacji pozarządowych oraz wzajemnym respektowaniu niezależności oraz prawa do samodzielnego definiowania i poszukiwania sposobów rozwiązywania problemów społecznych. Miasto akceptuje uprawnienie organizacji pozarządowych do kontroli rozdysponowania środków publicznych w zakresie realizacji Programu współpracy. Miasto oczekuje od organizacji pozarządowych poszanowania swojej autonomii i gotowości do rozważenia propozycji przez nie składanych, w szczególności dotyczących definiowania najważniejszych problemów społecznych oraz poszukiwania sposobów ich rozwiązywania.
- Zasada partnerstwa oznacza współpracę równoprawnych partnerów w identyfikowaniu i definiowaniu problemów i zadań wypracowywaniu najlepszych sposobów ich realizacji. Miasto oczekuje od organizacji pozarządowych aktywnego uczestniczenia w pracach grup zadaniowych, organizowanych przez nie spotkaniach tematycznych, przekazywania informacji, udziału w innych wydarzeniach organizowanych przez samorząd, itp.
- Zasada efektywności polega na dążeniu do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych. Miasto oczekuje od organizacji pozarządowych, na rzecz których zleca wykonanie zadań publicznych, sporządzania właściwej dokumentacji projektowej, rzetelnej realizacji tych zadań oraz wywiązywania się z obowiązków merytorycznych, finansowych i sprawozdawczych.
- Zasada uczciwej konkurencji i jawności zakłada kształtowanie przejrzystych zasad współpracy opartych na równych, jawnych kryteriach wspierania organizacji pozarządowych.
- § 5
Przedmiotem współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi jest realizacja zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, należących do zadań Miasta.
Rozdział 4
Formy współpracy
- § 6
- Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi może odbywać się w formach:
- zlecania realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa, w tym możliwości udzielania przez Miasto dodatkowego wsparcia finansowego na realizację zadań wykonywanych przez organizacje pozarządowe w związku z ubieganiem się przez te organizacje o dofinansowanie zadań z innych źródeł;
- wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności;
- konsultowania projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji pozarządowych;
- konsultowania projektów aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy z Rzeszowską Radą Działalności Pożytku Publicznego;
- tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych i przedstawicieli Miasta;
- tworzenia tematycznych grup dialogu społecznego o charakterze dyskusyjnym i doradczym, w których skład mogą wchodzić przedstawiciele organizacji pozarządowych, przedstawiciele Miasta, przedstawiciele środowisk lokalnych i instytucji;
- umów o wykonanie inicjatywy lokalnej na zasadach określonych w ustawie;
- organizowanie wydarzeń sieciujących o charakterze lokalnym dla rzeszowskich organizacji pozarządowych, w szczególności kongresów i targów;
- współorganizowania konferencji oraz forów tematycznych do spraw organizacji pozarządowych, dialogu obywatelskiego, dobroczynności, dzieci i młodzieży, seniorów, osób niepełnosprawnych, wykluczenia społecznego i innych wg potrzeb;
- przygotowywania i monitorowania porozumień zawieranych przez Miasto z organizacjami pozarządowymi na realizację zadań publicznych;
- wspierania organizacji pozarządowych, szczególnie organizacji pożytku publicznego, w uzyskaniu w drodze bezprzetargowej lokalu z zasobów gminnych – w miarę posiadanych zasobów;
- udzielania pomocy w przygotowywaniu aplikacji programów, których realizacja wymaga współpracy kilku podmiotów;
- umożliwiania dostępu do lokalu oraz wyposażenia niezbędnego do przeprowadzania spotkań organizacji pozarządowych, realizujących zadania publiczne na rzecz Miasta i jego mieszkańców;
- obejmowania patronatem honorowym Prezydenta wydarzeń posiadających szczególną rangę i adresowanych do mieszkańców Miasta, przewidzianych do realizacji przez organizacje pozarządowe w zakresie zadań publicznych określonych w niniejszej uchwale.
- Miasto, w wydawanych przez siebie materiałach informacyjno-promocyjnych, może zamieszczać informacje o organizacjach pozarządowych realizujących w Rzeszowie ważne z punktu widzenia mieszkańców zadania publiczne.
- Miasto może przekazywać organizacjom pozarządowym materiały promocyjne w celu wykorzystania ich w trakcie regionalnych, krajowych i międzynarodowych konferencji oraz realizacji projektów poza granicami Miasta i kraju.
- W celu ułatwienia organizacjom pozarządowym nawiązywania kontaktów oraz wzmocnienia współpracy, Miasto może zapraszać przedstawicieli tych organizacji do udziału w organizowanych przez siebie spotkaniach, wyjazdach, konferencjach lub seminariach związanych ze współpracą samorządu z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
- Organizacje pozarządowe mogą za pośrednictwem właściwej komórki merytorycznej Miasta nawiązywać kontakty z przedstawicielami organizacji i instytucji z miast, z którymi Miasto ma zawarte porozumienia o współpracy.
- Organizacje pozarządowe realizujące zadania publiczne na podstawie zawartych umów są zobowiązane do informowania w wydawanych przez siebie, w ramach zadania, publikacjach, materiałach informacyjnych i promocyjnych poprzez media, w tym na stronie internetowej Beneficjenta, jak również stosownie do rodzaju zadania, poprzez widoczną w miejscu jego realizacji tablicę lub przez ustną informację kierowaną do odbiorców, o fakcie finansowania albo współfinansowania realizacji zadania przez Miasto. Organizacje pozarządowe mają prawo umieszczać w sporządzanych przez siebie informacjach logo Miasta, określone uchwałą nr XLVI/749/2008 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie ustanowienia logo Miasta Rzeszowa oraz – w przypadku realizacji zadań publicznych, o których mowa w § 8 ust 1 pkt 3 – logo Miasta Rzeszowa – „Kultura w Rzeszowie”, określone uchwałą nr LXX/1387/2014 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 17 czerwca 2014 r. w sprawie ustanowienia logo Miasta Rzeszowa – „Kultura w Rzeszowie”.
Rozdział 5
Priorytetowe zadania publiczne
- § 7
W roku 2024 priorytetowe obszary współpracy obejmują sferę zadań z zakresu:
- ochrony i promocji zdrowia;
- działalności na rzecz osób z niepełnosprawnościami;
- działalności na rzecz seniorów;
- pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób
- wspierania i upowszechniania kultury fizycznej, kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
- działalności na rzecz integracji cudzoziemców.
- § 8
- Realizacja zadań publicznych może odbywać się poprzez zlecenie przez Miasto ich wykonania w następujących blokach zadań konkursowych:
- zadania z zakresu ochrony, profilaktyki i promocji zdrowia, profilaktyki i przeciwdziałania patologiom społecznym – przeciwdziałanie alkoholizmowi i zwalczanie narkomanii oraz polityki społecznej, w tym:
- zapobieganie chorobom cywilizacyjnym oraz specjalistyczna pomoc dla osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i rehabilitacyjnymi;
- profilaktyczne programy psychoedukacyjne z zakresu narkomanii, adresowane do dzieci i młodzieży;
- organizacja zajęć sportowych i imprez towarzyszących, m.in. turniejów, zawodów, rajdów itp. dla dzieci i młodzieży, jako alternatywnych form spędzania czasu wolnego;
- udzielanie wsparcia psychologicznego oraz prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych;
- wspieranie organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzących działalność statutową w obszarze profilaktyki uzależnień;
- prowadzenie punktu konsultacyjnego dla diabetyków;
- wspieranie działalności organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- prowadzenie działań aktywizujących na rzecz osób w wieku senioralnym;
- prowadzenie Miejskiego Centrum Seniora;
- „Zawieszone obiady, kawa/herbata dla osób w wieku emerytalnym 65+”;
- Dzień Osób z Niepełnosprawnościami.
- zadania z zakresu pomocy społecznej, przeciwdziałania patologiom społecznym, ubóstwu i niedożywieniu, wspierania dzieci, młodzieży i rodzin z grup najsłabszych społecznie, zagrożonych ubóstwem i patologiami, wspomagania osób zmagających się z chorobą, niepełnosprawnością, osób bezdomnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym:
- zapewnienie miejsc w schroniskach dla bezdomnych kobiet i mężczyzn,
- zapewnienie miejsc w schroniskach dla bezdomnych kobiet i mężczyzn z usługami opiekuńczymi,
- prowadzenie kuchni dla najuboższych,
- reintegracja osób dotkniętych wykluczeniem społecznym,
- prowadzenie noclegowni dla osób bezdomnych kobiet i mężczyzn,
- prowadzenie dziennych placówek wsparcia dziennego dla dzieci i młodzieży na terenie miasta Rzeszowa,
- wspieranie działalności rehabilitacyjnej osób niepełnosprawnych, w tym dzieci oraz wspieranie wolontariatu,
- wspomaganie funkcjonowania i integracji rodzin ubogich, niewydolnych wychowawczo i patologicznych poprzez organizowanie spotkań okolicznościowych,
- zapewnienie dostaw żywności dla rodzin najuboższych,
- prowadzenie Ośrodka Wsparcia – Klubu Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- zapewnienie wsparcia osobom będącym w kryzysie bezdomności poprzez wprowadzenie usług streetworkera wraz z pakietem usług socjalnych i medycznych;
- zadania z zakresu wspierania kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w tym:
- zadania z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (festiwale, koncerty, wydawnictwa, wystawy, warsztaty itp.),
- inicjatywy kulturalne realizowane w Rzeszowie,
- całoroczna działalność kulturalna;
- zadania w zakresie ochrony zabytków, opieki nad zabytkami oraz promocji lokalnego zasobu zabytkowego;
- upowszechnianie i ochrona praw konsumentów;
- zadania z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu, w tym:
- organizacja lub udział w zgrupowaniach sportowych przygotowujących do rozgrywek ligowych, organizacja i udział w zawodach lub rozgrywkach sportowych – sport dzieci i młodzieży,
- organizacja lub udział w zgrupowaniach sportowych przygotowujących do rozgrywek ligowych, organizacja i udział w zawodach lub rozgrywkach sportowych – sport seniorów,
- organizacja imprez sportowych na terenie Miasta Rzeszowa,
- udział klubów w imprezach sportowych poza Miastem Rzeszowem;
- nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie oraz edukacja prawna – prowadzenie punktów nieodpłatnej pomocy prawnej;
- zadania z zakresu ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego – zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców w zakresie szkodliwości niskiej emisji, poprzez kampanię informacyjno-promocyjną oraz utworzenie rzeszowskiej akademii małego i dużego ekologa.
- Zlecenie realizacji zadań publicznych w sferach innych niż określone w § 7 oraz ogłaszanie konkursów ofert niewymienionych w ust. 1 nie wymaga zmiany Programu współpracy i jest możliwe pod warunkiem uwzględnienia stosownych środków w budżecie Miasta Rzeszowa na 2024 rok.
- Organizacje pozarządowe mogą z własnej inicjatywy złożyć ofertę realizacji zadań publicznych.
Rozdział 6
Okres i sposób realizacji Programu współpracy
- § 9
- Program współpracy realizowany będzie od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.
- Ogłoszenie konkursu ofert na realizację zadań publicznych w 2024 roku może nastąpić w 2023 roku – na podstawie projektu uchwały budżetowej Miasta, przekazanego Radzie Miasta Rzeszowa na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
- Konkursy przeprowadzane w trybie ustawy o sporcie odbywają się na podstawie odrębnej uchwały Rady Miasta Rzeszowa.
- § 10
- Podmiotami uczestniczącymi w realizacji Programu współpracy są:
- Prezydent w zakresie bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi, w szczególności:
- ogłaszania konsultacji projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji pozarządowych;
- ogłaszania otwartych konkursów ofert realizacji zadań publicznych Miasta oraz powoływania Komisji;
- wybierania najkorzystniejszych ofert realizacji zadań publicznych na podstawie rekomendacji Komisji;
- podejmowania decyzji o ustaleniu preferencyjnych stawek czynszu najmu gminnych lokali użytkowych, po uzyskaniu opinii merytorycznej Komisji Rady Miasta Rzeszowa;
- przedłożenia Radzie Miasta Rzeszowa sprawozdania z realizacji Programu współpracy za poprzedni rok.
- Organizacje pozarządowe prowadzące działalność pożytku publicznego;
- Rzeszowska Rada Działalności Pożytku Publicznego w zakresie:
- opiniowania projektów strategii rozwoju Miasta;
- opiniowania projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy, oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi;
- wyrażania opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji pozarządowych;
- udzielania pomocy i wyrażania opinii w przypadku sporów między organami administracji publicznej a organizacjami pozarządowymi;
- wyrażania opinii w sprawach dotyczących zadań publicznych, w tym zlecania tych zadań do realizacji przez organizacje pozarządowe, oraz w sprawach rekomendowanych standardów realizacji zadań publicznych.
- Komórki merytoryczne, prowadzące bezpośrednią współpracę z organizacjami pozarządowymi, która w szczególności polega na:
- przygotowaniu i prowadzeniu konkursów ofert dla organizacji pozarządowych na realizację zadań finansowanych lub dofinansowywanych ze środków Miasta oraz zawieraniu umów;
- wykonywaniu kontroli i oceny realizacji umów zawartych z organizacjami pozarządowymi, obejmującej sprawdzenie:
- stanu realizacji zadania,
- efektywności, rzetelności i jakości wykonania zadania,
- prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania,
- prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy;
- sporządzaniu sprawozdań z finansowej i pozafinansowej współpracy z organizacjami pozarządowymi;
- podejmowaniu i prowadzeniu bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi, statutowo prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
- Realizację Programu ze strony Miasta koordynuje Wydział Polityki Społecznej Urzędu, przy współpracy z komórkami merytorycznymi.
- Konkursy w trybie ustawy procedowane są za pośrednictwem elektronicznego generatora ofert i składają się z następujących etapów:
- ocena formalna - dokonywana przez pracowników komórek merytorycznych lub przez komisję konkursową. Oferty podlegają procedurze uzupełnienie braków formalnych na zasadach określonych w ogłoszeniu konkursu ofert,
- ocena merytoryczna – dokonywana przez komisję konkursową, która wybiera najkorzystniejsze oferty, proponuje podział środków i przedkłada propozycje Prezydentowi,
- ostateczny wybór ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji, która podejmuje Prezydent.
Rozdział 7
Wysokość środków planowanych na realizację Programu współpracy
- § 11
- Wysokość środków finansowych planowanych na realizację zadań publicznych określa uchwała budżetowa na rok 2024.
- Miasto planuje przeznaczyć w 2024 roku na realizację Programu współpracy kwotę nie mniejszą niż 12 000 000 zł.
Rozdział 8
Sposób oceny realizacji Programu współpracy
- § 12
- Bieżącym monitoringiem oraz formułowaniem wniosków do sprawozdania z realizacji zadań Programu zajmują się komórki merytoryczne, prowadzące bezpośrednią współpracę z organizacjami pozarządowymi.
- Ocena realizacji Programu współpracy zostanie dokonana na podstawie następujących mierników:
- liczba i struktura organizacji pozarządowych zarejestrowanych na terenie Rzeszowa (cel szczegółowy 1);
- liczba nowo zarejestrowanych organizacji pozarządowych (cel szczegółowy 1, 4);
- liczba zorganizowanych spotkań, w tym konsultacyjnych z przedstawicielami organizacji pozarządowych (cel szczegółowy 1, 4);
- liczba i struktura organizacji pozarządowych współpracujących z Miastem (cel szczegółowy 1, 2, 4);
- liczba ogłoszonych otwartych konkursów ofert (cel szczegółowy 1, 2, 3)
- liczba ofert, które wpłynęły od organizacji pozarządowych (cel szczegółowy 1, 2, 3);
- liczba umów zawartych z organizacjami pozarządowymi na realizację zadań publicznych w ramach środków finansowych przekazanych tym organizacjom przez Prezydenta (cel szczegółowy 1, 2, 3);
- wysokość środków finansowych przeznaczonych z budżetu Miasta na realizację zadań publicznych (cel szczegółowy 1, 3);
- wysokość wkładu własnego wnoszonego przez organizacje pozarządowe na realizacje zadań publicznych – ogółem oraz jako % kosztu całego zadania (cel szczegółowy 3, 4);
- liczba beneficjentów działań zrealizowanych przez organizacje pozarządowe (cel szczegółowy 2, 3,4).
- Prezydent przedłoży Radzie Miasta Rzeszowa sprawozdanie z realizacji Programu współpracy za rok poprzedni w terminie określonym w ustawie.
- Prezydent przekaże sprawozdanie z realizacji Programu współpracy, o którym mowa w ust. 3, Przewodniczącemu Rzeszowskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w celu wypracowania przez Radę wniosków z dotychczasowej realizacji Programu współpracy, służących ewentualnemu zredefiniowaniu celów współpracy oraz priorytetowych zadań publicznych w latach następnych.
- Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, zostanie opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu.
Rozdział 9
Informacja o sposobie tworzenia Programu współpracy oraz o przebiegu konsultacji
- § 13
- Prace nad przygotowaniem Programu współpracy zostały zainicjowane i przeprowadzone przez Wydział Polityki Społecznej Urzędu.
- Przygotowanie Programu współpracy objęło realizację następujących działań:
- przygotowanie przez komórki merytoryczne informacji na temat wysokości planowanych środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań publicznych przez organizacje oraz priorytetów w realizacji zadań publicznych;
- opracowanie projektu Programu współpracy z uwzględnieniem informacji od komórek merytorycznych;
- skierowanie projektu Programu współpracy do konsultacji przez upublicznienie na stronie internetowej Urzędu;
- rozpatrzenie opinii i uwag zgłoszonych przez organizacje podczas konsultacji;
- przedłożenie na posiedzenie Rady Miasta Rzeszowa projektu uchwały w sprawie uchwalenia Programu współpracy.
- Po uchwaleniu przez Radę Miasta Rzeszowa Programu współpracy zostanie on zamieszczony na stronie internetowej Urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Rozdział 10
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
- § 14
- Komisje konkursowe powoływane są w celu opiniowania ofert złożonych w ramach otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych określonych w Programie współpracy miasta Rzeszowa na 2024 rok z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- Prezydent ogłasza nabór na członków komisji konkursowej:
- w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Rzeszowa,
- w serwisie informacyjnym Urzędu Miasta Rzeszowa,
- na tablicy ogłoszeń Urzędu.
- Kandydaci zgłoszeni do udziału w pracach komisji konkursowej, wskazani przez organizacje pozarządowe muszą spełniać łącznie następujące kryteria:
- są obywatelami RP i korzystają z pełni praw publicznych;
- nie podlegają wyłączeniu określonemu w art. 24 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego;
- wyrażają zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie.
- zgłoszą swoją kandydaturę poprzez formularz zgłoszeniowy podpisany i wypełniony przez samego kandydata/kandydatkę oraz podmiot zgłaszający kandydata/kandydatkę, będący załącznikiem do ogłoszenia o naborze.
- Prezydent lub osoba przez niego upoważniona powołuje komisję konkursową, wyznacza jej przewodniczącego i powołuje przedstawicieli organizacji pozarządowych ze zgłoszonych wcześniej kandydatur.
- W skład komisji konkursowej wchodzą:
- przewodniczący komisji – przedstawiciel komórki merytorycznej, odpowiedzialnej za dany konkurs;
- przedstawiciele Prezydenta, spośród których wyznaczony może zostać zastępca przewodniczącego;
- osoby wskazane przez organizacje pozarządowe.
- Komisje konkursowe mogą działać bez udziału osób wskazanych w ust. 5 pkt 3, jeżeli:
- żadna organizacja nie wskaże osób do składu komisji konkursowej,
- wskazane osoby nie wezmą udziału w pracach komisji konkursowej,
- wszystkie powołane w skład komisji konkursowej osoby podlegają wyłączeniu na podstawie art. 15 ust. 2d lub art. 15 ust. 2f ustawy.
- Do członków komisji konkursowej biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, dotyczące wyłączenia pracownika.
- Do prac komisji konkursowej przewodniczący komisji konkursowej może zaprosić z głosem doradczym osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs ofert dotyczy. Zaproszony ekspert będzie zobowiązany do złożenia oświadczenia o braku konfliktu interesów wobec oferentów uczestniczących w konkursie ofert, oświadczenia o zachowaniu poufności oraz w przypadku pracy komisji przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość do wypełnienia oświadczenia o niezachowaniu kopii dokumentów przesłanych podczas posiedzenia komisji.
- W skład komisji konkursowej nie mogą wchodzić osoby wskazane przez organizacje pozarządowe, biorące udział w konkursie.
- § 15
- Za pracę każdej komisji konkursowej odpowiedzialny jest przewodniczący komisji.
- Posiedzenia komisji zwołuje przewodniczący.
- Obsługę prawną komisji konkursowych prowadzi Biuro Obsługi Prawnej Urzędu Miasta Rzeszowa lub radca prawny miejskiej jednostki organizacyjnej.
- Obsługę administracyjno-biurową komisji konkursowych prowadzą pracownicy komórki merytorycznej.
- Udział w pracach komisji konkursowych jest nieodpłatny, za udział w posiedzeniach komisji jej członkom nie przysługuje zwrot kosztów podróży.
- Członkowie komisji konkursowej wypełniają oświadczenie o bezstronności przy opiniowaniu ofert w stosunku do oferentów biorących udział w konkursie.
- Komisja konkursowa dokonuje oceny ofert w formie zdalnej lub stacjonarnej, w tym z możliwością używania elektronicznego systemu do obsługi ofert.
- Ocena projektów odbywa się na podstawie kryteriów oceny zawartych w ogłoszeniach konkursowych.
- Komisje konkursowe mogą żądać od oferentów dodatkowych informacji oraz wyjaśnień dotyczących złożonych ofert, m.in. odnośnie działalności statutowej oferenta w kontekście zakresu zadania publicznego w ogłoszonym konkursie ofert.
- Komisja konkursowa opiniuje oferty w terminie najpóźniej do 60 dni od daty określającej końcowy termin składania ofert.
- Z prac komisji konkursowej sporządza się protokół, który dla swojej ważności powinien być podpisany przez wszystkich jej członków.
- Komisja konkursowa kończy pracę po przedstawieniu Prezydentowi wyników oceny złożonych ofert.
- Przyznanie środków finansowych następuje w drodze zarządzenia Prezydenta.