Data wydruku: 2024-10-18 16:22:40

Urząd Miasta Rzeszowa

e-mail: umrz@erzeszow.pl www: erzeszow.pl

Program współpracy miasta Rzeszowa na 2024 rok z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

  • § 1

Ilekroć w treści jest mowa o:

  • dotacji – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 2 pkt. 1 ustawy;
  • Komisji – rozumie się przez to komisję konkursową do spraw opiniowania ofert złożonych;
  • komórce merytorycznej – rozumie się przez to wydział lub jednostkę organizacyjną Miasta;
  • Mieście – rozumie się przez to Gminę Miasto Rzeszów;
  • organizacjach pozarządowych – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy;
  • otwartym konkursie ofert – rozumie się przez to konkurs, o którym mowa w art. 11 ust. 2 oraz art. 13 ustawy;
  • Prezydencie - należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Rzeszowa;
  • Programie współpracy – rozumie się przez to „Program współpracy miasta Rzeszowa na 2024 rok z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”;
  • środkach publicznych – rozumie się przez to środki w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy;
  • Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Miasta Rzeszowa;
  • ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Rozdział 2

 Cel główny i cele szczegółowe Programu współpracy

  • § 2

Celem Programu współpracy jest budowanie partnerskich relacji z organizacjami pozarządowymi w prowadzeniu działań mających na celu podnoszenie jakości życia mieszkanek i mieszkańców Rzeszowa.

  • § 3

Cele szczegółowe Programu współpracy obejmują:

  • tworzenie warunków do wzmacniania istniejących organizacji pozarządowych, powstawania nowych podmiotów i inicjatyw obywatelskich;
  • wykorzystywanie możliwości organizacji pozarządowych jako uzupełnienia działań Miasta w zakresie nieobejmowanym przez struktury samorządowe;
  • podejmowanie nowatorskich i bardziej efektywnych działań na rzecz mieszkańców Miasta;
  • umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za wspólnotę lokalną oraz jej tradycję.

Rozdział 3

Zasady współpracy i zakres przedmiotowy

  • § 4
  1. Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji oraz jawności.
  2. Zasada pomocniczości to prawo samoorganizujących się obywateli do samodzielnego określania i rozwiązywania problemów społeczności lokalnej. Miasto zleca realizację zadań publicznych tym organizacjom pozarządowym, które zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy. Miasto oczekuje od organizacji pozarządowych podejmowania działań, zmierzających do wzmacniania swoich zasobów kadrowych, materialnych i finansowych. Budżet Miasta nie powinien stanowić jedynego źródła finansowania działań organizacji pozarządowych – powinny one w jak najpełniejszym stopniu wykorzystywać możliwości pozyskiwania innych środków m.in. z funduszy europejskich oraz innych instytucji grantodawczych.
  3. Zasada suwerenności stron przejawia się w poszanowaniu autonomii organizacji pozarządowych oraz wzajemnym respektowaniu niezależności oraz prawa do samodzielnego definiowania i poszukiwania sposobów rozwiązywania problemów społecznych. Miasto akceptuje uprawnienie organizacji pozarządowych do kontroli rozdysponowania środków publicznych w zakresie realizacji Programu współpracy. Miasto oczekuje od organizacji pozarządowych poszanowania swojej autonomii i gotowości do rozważenia propozycji przez nie składanych, w szczególności dotyczących definiowania najważniejszych problemów społecznych oraz poszukiwania sposobów ich rozwiązywania.
  4. Zasada partnerstwa oznacza współpracę równoprawnych partnerów w identyfikowaniu i definiowaniu problemów i zadań wypracowywaniu najlepszych sposobów ich realizacji. Miasto oczekuje od organizacji pozarządowych aktywnego uczestniczenia w pracach grup zadaniowych, organizowanych przez nie spotkaniach tematycznych, przekazywania informacji, udziału w innych wydarzeniach organizowanych przez samorząd, itp.
  5. Zasada efektywności polega na dążeniu do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych. Miasto oczekuje od organizacji pozarządowych, na rzecz których zleca wykonanie zadań publicznych, sporządzania właściwej dokumentacji projektowej, rzetelnej realizacji tych zadań oraz wywiązywania się z obowiązków merytorycznych, finansowych i sprawozdawczych.
  6. Zasada uczciwej konkurencji i jawności zakłada kształtowanie przejrzystych zasad współpracy opartych na równych, jawnych kryteriach wspierania organizacji pozarządowych.
  • § 5

Przedmiotem współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi jest realizacja zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, należących do zadań Miasta.

 

Rozdział 4

Formy współpracy

  • § 6 
    1. Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi może odbywać się w formach:
  • zlecania realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa, w tym możliwości udzielania przez Miasto dodatkowego wsparcia finansowego na realizację zadań wykonywanych przez organizacje pozarządowe w związku z ubieganiem się przez te organizacje o dofinansowanie zadań z innych źródeł;
  • wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności;
  • konsultowania projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji pozarządowych;
  • konsultowania projektów aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy z Rzeszowską Radą Działalności Pożytku Publicznego;
  • tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych i przedstawicieli Miasta;
  • tworzenia tematycznych grup dialogu społecznego o charakterze dyskusyjnym i doradczym, w których skład mogą wchodzić przedstawiciele organizacji pozarządowych, przedstawiciele Miasta, przedstawiciele środowisk lokalnych i instytucji;
  • umów o wykonanie inicjatywy lokalnej na zasadach określonych w ustawie;
  • organizowanie wydarzeń sieciujących o charakterze lokalnym dla rzeszowskich organizacji pozarządowych, w szczególności kongresów i targów;
  • współorganizowania konferencji oraz forów tematycznych do spraw organizacji pozarządowych, dialogu obywatelskiego, dobroczynności, dzieci i młodzieży, seniorów, osób niepełnosprawnych, wykluczenia społecznego i innych wg potrzeb;
  • przygotowywania i monitorowania porozumień zawieranych przez Miasto z organizacjami pozarządowymi na realizację zadań publicznych;
  • wspierania organizacji pozarządowych, szczególnie organizacji pożytku publicznego, w uzyskaniu w drodze bezprzetargowej lokalu z zasobów gminnych – w miarę posiadanych zasobów;
  • udzielania pomocy w przygotowywaniu aplikacji programów, których realizacja wymaga współpracy kilku podmiotów;
  • umożliwiania dostępu do lokalu oraz wyposażenia niezbędnego do przeprowadzania spotkań organizacji pozarządowych, realizujących zadania publiczne na rzecz Miasta i jego mieszkańców;
  • obejmowania patronatem honorowym Prezydenta wydarzeń posiadających szczególną rangę i adresowanych do mieszkańców Miasta, przewidzianych do realizacji przez organizacje pozarządowe w zakresie zadań publicznych określonych w niniejszej uchwale.
    1. Miasto, w wydawanych przez siebie materiałach informacyjno-promocyjnych, może zamieszczać informacje o organizacjach pozarządowych realizujących w Rzeszowie ważne z punktu widzenia mieszkańców zadania publiczne.
    2. Miasto może przekazywać organizacjom pozarządowym materiały promocyjne w celu wykorzystania ich w trakcie regionalnych, krajowych i międzynarodowych konferencji oraz realizacji projektów poza granicami Miasta i kraju.
    3. W celu ułatwienia organizacjom pozarządowym nawiązywania kontaktów oraz wzmocnienia współpracy, Miasto może zapraszać przedstawicieli tych organizacji do udziału w organizowanych przez siebie spotkaniach, wyjazdach, konferencjach lub seminariach związanych ze współpracą samorządu z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
    4. Organizacje pozarządowe mogą za pośrednictwem właściwej komórki merytorycznej Miasta nawiązywać kontakty z przedstawicielami organizacji i instytucji z miast, z którymi Miasto ma zawarte porozumienia o współpracy.
    5. Organizacje pozarządowe realizujące zadania publiczne na podstawie zawartych umów są zobowiązane do informowania w wydawanych przez siebie, w ramach zadania, publikacjach, materiałach informacyjnych i promocyjnych poprzez media, w tym na stronie internetowej Beneficjenta, jak również stosownie do rodzaju zadania, poprzez widoczną w miejscu jego realizacji tablicę lub przez ustną informację kierowaną do odbiorców, o fakcie finansowania albo współfinansowania realizacji zadania przez Miasto. Organizacje pozarządowe mają prawo umieszczać w sporządzanych przez siebie informacjach logo Miasta, określone uchwałą nr XLVI/749/2008 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie ustanowienia logo Miasta Rzeszowa oraz – w przypadku realizacji zadań publicznych, o których mowa w § 8 ust 1 pkt 3 – logo Miasta Rzeszowa – „Kultura w Rzeszowie”, określone uchwałą nr LXX/1387/2014 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 17 czerwca 2014 r. w sprawie ustanowienia logo Miasta Rzeszowa – „Kultura w Rzeszowie”.

Rozdział 5

Priorytetowe zadania publiczne

  • § 7

W roku 2024 priorytetowe obszary współpracy obejmują sferę zadań z zakresu:

  • ochrony i promocji zdrowia;
  • działalności na rzecz osób z niepełnosprawnościami;
  • działalności na rzecz seniorów;
  • pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób
  • wspierania i upowszechniania kultury fizycznej, kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  • działalności na rzecz integracji cudzoziemców.

  • § 8 
    1. Realizacja zadań publicznych może odbywać się poprzez zlecenie przez Miasto ich wykonania w następujących blokach zadań konkursowych:
  • zadania z zakresu ochrony, profilaktyki i promocji zdrowia, profilaktyki i przeciwdziałania patologiom społecznym – przeciwdziałanie alkoholizmowi i zwalczanie narkomanii oraz polityki społecznej, w tym:
    1. zapobieganie chorobom cywilizacyjnym oraz specjalistyczna pomoc dla osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i rehabilitacyjnymi;
    2. profilaktyczne programy psychoedukacyjne z zakresu narkomanii, adresowane do dzieci i młodzieży;
    3. organizacja zajęć sportowych i imprez towarzyszących, m.in. turniejów, zawodów, rajdów itp. dla dzieci i młodzieży, jako alternatywnych form spędzania czasu wolnego;
    4. udzielanie wsparcia psychologicznego oraz prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych;
    5. wspieranie organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzących działalność statutową w obszarze profilaktyki uzależnień;
    6. prowadzenie punktu konsultacyjnego dla diabetyków;
    7. wspieranie działalności organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
    8. prowadzenie działań aktywizujących na rzecz osób w wieku senioralnym;
    9. prowadzenie Miejskiego Centrum Seniora;
    10. „Zawieszone obiady, kawa/herbata dla osób w wieku emerytalnym 65+”;
    11. Dzień Osób z Niepełnosprawnościami.
  • zadania z zakresu pomocy społecznej, przeciwdziałania patologiom społecznym, ubóstwu i niedożywieniu, wspierania dzieci, młodzieży i rodzin z grup najsłabszych społecznie, zagrożonych ubóstwem i patologiami, wspomagania osób zmagających się z chorobą, niepełnosprawnością, osób bezdomnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym:
  1. zapewnienie miejsc w schroniskach dla bezdomnych kobiet i mężczyzn,
  2. zapewnienie miejsc w schroniskach dla bezdomnych kobiet i mężczyzn z usługami opiekuńczymi,
  3. prowadzenie kuchni dla najuboższych,
  4. reintegracja osób dotkniętych wykluczeniem społecznym,
  5. prowadzenie noclegowni dla osób bezdomnych kobiet i mężczyzn,
  6. prowadzenie dziennych placówek wsparcia dziennego dla dzieci i młodzieży na terenie miasta Rzeszowa,
  7. wspieranie działalności rehabilitacyjnej osób niepełnosprawnych, w tym dzieci oraz wspieranie wolontariatu,
  8. wspomaganie funkcjonowania i integracji rodzin ubogich, niewydolnych wychowawczo i patologicznych poprzez organizowanie spotkań okolicznościowych,
  9. zapewnienie dostaw żywności dla rodzin najuboższych,
  10. prowadzenie Ośrodka Wsparcia – Klubu Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
  11. zapewnienie wsparcia osobom będącym w kryzysie bezdomności poprzez wprowadzenie usług streetworkera wraz z pakietem usług socjalnych i medycznych;
  • zadania z zakresu wspierania kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w tym:
  1. zadania z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (festiwale, koncerty, wydawnictwa, wystawy, warsztaty itp.),
  2. inicjatywy kulturalne realizowane w Rzeszowie,
  3. całoroczna działalność kulturalna;
  • zadania w zakresie ochrony zabytków, opieki nad zabytkami oraz promocji lokalnego zasobu zabytkowego;
  • upowszechnianie i ochrona praw konsumentów;
  • zadania z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu, w tym:
  1. organizacja lub udział w zgrupowaniach sportowych przygotowujących do rozgrywek ligowych, organizacja i udział w zawodach lub rozgrywkach sportowych – sport dzieci i młodzieży,
  2. organizacja lub udział w zgrupowaniach sportowych przygotowujących do rozgrywek ligowych, organizacja i udział w zawodach lub rozgrywkach sportowych – sport seniorów,
  3. organizacja imprez sportowych na terenie Miasta Rzeszowa,
  4. udział klubów w imprezach sportowych poza Miastem Rzeszowem;
  • nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie oraz edukacja prawna – prowadzenie punktów nieodpłatnej pomocy prawnej;
  • zadania z zakresu ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego – zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców w zakresie szkodliwości niskiej emisji, poprzez kampanię informacyjno-promocyjną oraz utworzenie rzeszowskiej akademii małego i dużego ekologa.
    1. Zlecenie realizacji zadań publicznych w sferach innych niż określone w § 7 oraz ogłaszanie konkursów ofert niewymienionych w ust. 1 nie wymaga zmiany Programu współpracy i jest możliwe pod warunkiem uwzględnienia stosownych środków w budżecie Miasta Rzeszowa na 2024 rok.
    2. Organizacje pozarządowe mogą z własnej inicjatywy złożyć ofertę realizacji zadań publicznych.

Rozdział 6

Okres i sposób realizacji Programu współpracy

  • § 9
  1. Program współpracy realizowany będzie od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.
  2. Ogłoszenie konkursu ofert na realizację zadań publicznych w 2024 roku może nastąpić w 2023 roku – na podstawie projektu uchwały budżetowej Miasta, przekazanego Radzie Miasta Rzeszowa na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
  3. Konkursy przeprowadzane w trybie ustawy o sporcie odbywają się na podstawie odrębnej uchwały Rady Miasta Rzeszowa.
  • § 10
  1. Podmiotami uczestniczącymi w realizacji Programu współpracy są:
  • Prezydent w zakresie bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi, w szczególności:
  1. ogłaszania konsultacji projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji pozarządowych;
  2. ogłaszania otwartych konkursów ofert realizacji zadań publicznych Miasta oraz powoływania Komisji;
  3. wybierania najkorzystniejszych ofert realizacji zadań publicznych na podstawie rekomendacji Komisji;
  4. podejmowania decyzji o ustaleniu preferencyjnych stawek czynszu najmu gminnych lokali użytkowych, po uzyskaniu opinii merytorycznej Komisji Rady Miasta Rzeszowa;
  5. przedłożenia Radzie Miasta Rzeszowa sprawozdania z realizacji Programu współpracy za poprzedni rok.
  • Organizacje pozarządowe prowadzące działalność pożytku publicznego;
  • Rzeszowska Rada Działalności Pożytku Publicznego w zakresie:
  1. opiniowania projektów strategii rozwoju Miasta;
  2. opiniowania projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy, oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi;
  3. wyrażania opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji pozarządowych;
  4. udzielania pomocy i wyrażania opinii w przypadku sporów między organami administracji publicznej a organizacjami pozarządowymi;
  5. wyrażania opinii w sprawach dotyczących zadań publicznych, w tym zlecania tych zadań do realizacji przez organizacje pozarządowe, oraz w sprawach rekomendowanych standardów realizacji zadań publicznych.
  • Komórki merytoryczne, prowadzące bezpośrednią współpracę z organizacjami pozarządowymi, która w szczególności polega na:
  1. przygotowaniu i prowadzeniu konkursów ofert dla organizacji pozarządowych na realizację zadań finansowanych lub dofinansowywanych ze środków Miasta oraz zawieraniu umów;
  2. wykonywaniu kontroli i oceny realizacji umów zawartych z organizacjami pozarządowymi, obejmującej sprawdzenie:
    • stanu realizacji zadania,
    • efektywności, rzetelności i jakości wykonania zadania,
    • prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania,
    • prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy;
  3. sporządzaniu sprawozdań z finansowej i pozafinansowej współpracy z organizacjami pozarządowymi;
  4. podejmowaniu i prowadzeniu bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi, statutowo prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
    1. Realizację Programu ze strony Miasta koordynuje Wydział Polityki Społecznej Urzędu, przy współpracy z komórkami merytorycznymi.
    2. Konkursy w trybie ustawy procedowane są za pośrednictwem elektronicznego generatora ofert i składają się z następujących etapów:
  • ocena formalna - dokonywana przez pracowników komórek merytorycznych lub przez komisję konkursową. Oferty podlegają procedurze uzupełnienie braków formalnych na zasadach określonych w ogłoszeniu konkursu ofert,
  • ocena merytoryczna – dokonywana przez komisję konkursową, która wybiera najkorzystniejsze oferty, proponuje podział środków i przedkłada propozycje Prezydentowi,
  • ostateczny wybór ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji, która podejmuje Prezydent.

Rozdział 7

Wysokość środków planowanych na realizację Programu współpracy

  • § 11
  1. Wysokość środków finansowych planowanych na realizację zadań publicznych określa uchwała budżetowa na rok 2024.
  2. Miasto planuje przeznaczyć w 2024 roku na realizację Programu współpracy kwotę nie mniejszą niż 12 000 000 zł.

Rozdział 8

Sposób oceny realizacji Programu współpracy

  • § 12
  1. Bieżącym monitoringiem oraz formułowaniem wniosków do sprawozdania z realizacji zadań Programu zajmują się komórki merytoryczne, prowadzące bezpośrednią współpracę z organizacjami pozarządowymi.
  2. Ocena realizacji Programu współpracy zostanie dokonana na podstawie następujących mierników:
  • liczba i struktura organizacji pozarządowych zarejestrowanych na terenie Rzeszowa (cel szczegółowy 1);
  • liczba nowo zarejestrowanych organizacji pozarządowych (cel szczegółowy 1, 4);
  • liczba zorganizowanych spotkań, w tym konsultacyjnych z przedstawicielami organizacji pozarządowych (cel szczegółowy 1, 4);
  • liczba i struktura organizacji pozarządowych współpracujących z Miastem (cel szczegółowy 1, 2, 4);
  • liczba ogłoszonych otwartych konkursów ofert (cel szczegółowy 1, 2, 3)
  • liczba ofert, które wpłynęły od organizacji pozarządowych (cel szczegółowy 1, 2, 3);
  • liczba umów zawartych z organizacjami pozarządowymi na realizację zadań publicznych w ramach środków finansowych przekazanych tym organizacjom przez Prezydenta (cel szczegółowy 1, 2, 3);
  • wysokość środków finansowych przeznaczonych z budżetu Miasta na realizację zadań publicznych (cel szczegółowy 1, 3);
  • wysokość wkładu własnego wnoszonego przez organizacje pozarządowe na realizacje zadań publicznych – ogółem oraz jako % kosztu całego zadania (cel szczegółowy 3, 4);
  • liczba beneficjentów działań zrealizowanych przez organizacje pozarządowe (cel szczegółowy 2, 3,4).
    1. Prezydent przedłoży Radzie Miasta Rzeszowa sprawozdanie z realizacji Programu współpracy za rok poprzedni w terminie określonym w ustawie.
    2. Prezydent przekaże sprawozdanie z realizacji Programu współpracy, o którym mowa w ust. 3, Przewodniczącemu Rzeszowskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w celu wypracowania przez Radę wniosków z dotychczasowej realizacji Programu współpracy, służących ewentualnemu zredefiniowaniu celów współpracy oraz priorytetowych zadań publicznych w latach następnych.
    3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, zostanie opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu.

Rozdział 9

Informacja o sposobie tworzenia Programu współpracy oraz o przebiegu konsultacji

  • § 13 
    1. Prace nad przygotowaniem Programu współpracy zostały zainicjowane i przeprowadzone przez Wydział Polityki Społecznej Urzędu.
    2. Przygotowanie Programu współpracy objęło realizację następujących działań:
  • przygotowanie przez komórki merytoryczne informacji na temat wysokości planowanych środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań publicznych przez organizacje oraz priorytetów w realizacji zadań publicznych;
  • opracowanie projektu Programu współpracy z uwzględnieniem informacji od komórek merytorycznych;
  • skierowanie projektu Programu współpracy do konsultacji przez upublicznienie na stronie internetowej Urzędu;
  • rozpatrzenie opinii i uwag zgłoszonych przez organizacje podczas konsultacji;
  • przedłożenie na posiedzenie Rady Miasta Rzeszowa projektu uchwały w sprawie uchwalenia Programu współpracy.
    1. Po uchwaleniu przez Radę Miasta Rzeszowa Programu współpracy zostanie on zamieszczony na stronie internetowej Urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

Rozdział 10

Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert

  • § 14
  1. Komisje konkursowe powoływane są w celu opiniowania ofert złożonych w ramach otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych określonych w Programie współpracy miasta Rzeszowa na 2024 rok z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
  2. Prezydent ogłasza nabór na członków komisji konkursowej:
    • w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Rzeszowa,
    • w serwisie informacyjnym Urzędu Miasta Rzeszowa,
    • na tablicy ogłoszeń Urzędu.
  3. Kandydaci zgłoszeni do udziału w pracach komisji konkursowej, wskazani przez organizacje pozarządowe muszą spełniać łącznie następujące kryteria:
  • są obywatelami RP i korzystają z pełni praw publicznych;
  • nie podlegają wyłączeniu określonemu w art. 24 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego;
  • wyrażają zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie.
  • zgłoszą swoją kandydaturę poprzez formularz zgłoszeniowy podpisany i wypełniony przez samego kandydata/kandydatkę oraz podmiot zgłaszający kandydata/kandydatkę, będący załącznikiem do ogłoszenia o naborze.
    1. Prezydent lub osoba przez niego upoważniona powołuje komisję konkursową, wyznacza jej przewodniczącego i powołuje przedstawicieli organizacji pozarządowych ze zgłoszonych wcześniej kandydatur.
    2. W skład komisji konkursowej wchodzą:
  • przewodniczący komisji – przedstawiciel komórki merytorycznej, odpowiedzialnej za dany konkurs;
  • przedstawiciele Prezydenta, spośród których wyznaczony może zostać zastępca przewodniczącego;
  • osoby wskazane przez organizacje pozarządowe.
    1. Komisje konkursowe mogą działać bez udziału osób wskazanych w ust. 5 pkt 3, jeżeli:
  • żadna organizacja nie wskaże osób do składu komisji konkursowej,
  • wskazane osoby nie wezmą udziału w pracach komisji konkursowej,
  • wszystkie powołane w skład komisji konkursowej osoby podlegają wyłączeniu na podstawie art. 15 ust. 2d lub art. 15 ust. 2f ustawy.
  1. Do członków komisji konkursowej biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, dotyczące wyłączenia pracownika.
  2. Do prac komisji konkursowej przewodniczący komisji konkursowej może zaprosić z głosem doradczym osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs ofert dotyczy. Zaproszony ekspert będzie zobowiązany do złożenia oświadczenia o braku konfliktu interesów wobec oferentów uczestniczących w konkursie ofert, oświadczenia o zachowaniu poufności oraz w przypadku pracy komisji przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość do wypełnienia oświadczenia o niezachowaniu kopii dokumentów przesłanych podczas posiedzenia komisji.
  3. W skład komisji konkursowej nie mogą wchodzić osoby wskazane przez organizacje pozarządowe, biorące udział w konkursie.
  • § 15
  1. Za pracę każdej komisji konkursowej odpowiedzialny jest przewodniczący komisji.
  2. Posiedzenia komisji zwołuje przewodniczący.
  3. Obsługę prawną komisji konkursowych prowadzi Biuro Obsługi Prawnej Urzędu Miasta Rzeszowa lub radca prawny miejskiej jednostki organizacyjnej.
  4. Obsługę administracyjno-biurową komisji konkursowych prowadzą pracownicy komórki merytorycznej.
  5. Udział w pracach komisji konkursowych jest nieodpłatny, za udział w posiedzeniach komisji jej członkom nie przysługuje zwrot kosztów podróży.
  6. Członkowie komisji konkursowej wypełniają oświadczenie o bezstronności przy opiniowaniu ofert w stosunku do oferentów biorących udział w konkursie.
  7. Komisja konkursowa dokonuje oceny ofert w formie zdalnej lub stacjonarnej, w tym z możliwością używania elektronicznego systemu do obsługi ofert.
  8. Ocena projektów odbywa się na podstawie kryteriów oceny zawartych w ogłoszeniach konkursowych.
  9. Komisje konkursowe mogą żądać od oferentów dodatkowych informacji oraz wyjaśnień dotyczących złożonych ofert, m.in. odnośnie działalności statutowej oferenta w kontekście zakresu zadania publicznego w ogłoszonym konkursie ofert.
  10. Komisja konkursowa opiniuje oferty w terminie najpóźniej do 60 dni od daty określającej końcowy termin składania ofert.
  11. Z prac komisji konkursowej sporządza się protokół, który dla swojej ważności powinien być podpisany przez wszystkich jej członków.
  12. Komisja konkursowa kończy pracę po przedstawieniu Prezydentowi wyników oceny złożonych ofert.
  13. Przyznanie środków finansowych następuje w drodze zarządzenia Prezydenta.