Raport z przebiegu konsultacji społecznych projektu Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Rzeszowa na lata 2023-2030
Prezydent Miasta Rzeszowa ogłosił konsultacje projektu Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Rzeszowa na lata 2023-2030 w celu poznania opinii mieszkańców Rzeszowa w sprawie projektu Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Rzeszowa na lata 2023-2030.
Konsultacje trwały od 24 stycznia do 6 lutego 2023 r. i odbyły się w formie formularza konsultacyjnego, dostępnego w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Rzeszowa https://bip.erzeszow.pl/ w zakładce „Konsultacje społeczne” oraz bezpośrednio w siedzibie Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Miasta Rzeszowa, ul. Kopernika 16.
Wypełniony formularz można było przekazać osobiście do Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Miasta Rzeszowa, ul. Kopernika 16 oraz drogą elektroniczną na adres: KonsultacjeWPS@erzeszow.pl.
W trakcie konsultacji społecznych 6 mieszkańców złożyło 29 uwag.
Poz. |
Składający wniosek, data złożenia |
Zapis w projekcie „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Rzeszowa na lata 2023-2030”, do którego zgłaszane są uwagi, |
Sugerowana zmiana (konkretna propozycja nowego brzmienia zapisu) (pisownia oryginalna) |
Uzasadnienie (pisownia oryginalna) |
Rozstrzygnięcia wraz |
1. |
Danuta Wojnar- Płaza
28.01.2023 r. |
2.5 str.83 Do stałych zadań członków Rady należy m.in. odbywanie cotygodniowych dyżurów w siedzibie RRS oraz posiedzeń raz w miesiącu. |
posiedzenia RRS odbywają się co 2 miesiące |
uchwała RRS |
Rozstrzygnięcie: Uwaga uwzględniona.
Proponujemy zapis: „Do stałych zadań członków Rady należy m.in. odbywanie cotygodniowych dyżurów w siedzibie RRS oraz posiedzeń wg ustalonego harmonogramu”. |
2. |
Danuta Wojnar- Płaza
28.01.2023 r. |
dział. 5 str. 103, Jedną z możliwości zwiększania dostępności oferty kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej mogą być wyznaczane godziny dla seniorów, podczas których mieliby oni dostęp do wydarzeń na preferencyjnych warunkach (również finansowych) |
Wyznaczone dni i godziny |
łatwiej będzie seniorom zaplanować aktywności |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Proponowany zapis stanowi duże uszczegółowienie. Strategia jest dokumentem o charakterze kierunkowym i powinny w niej zostać opisane kluczowe kierunki działania. |
3. |
Danuta Wojnar- Płaza
28.01.2023 r. |
3.1.1, str. 104, Ważnym działaniem w tym obszarze jest stałe zwiększanie komfortu i bezpieczeństwa seniorów poruszających się pieszo lub komunikacją miejską, tj. dbanie o miejsca przeznaczone do odpoczynku (np. tzw. przysiadki dla osób starszych i z niepełnosprawnościami), dobra jakość chodników oraz bezpieczeństwo przejść dla pieszych. |
bezpłatne lub odpłatność ulgowa, zamiast mało praktycznych przysiadek dodatkowe ławki ,nawet bez zadaszenia |
często senior ogranicza korzystanie z toalet ze względu na koszt, ławki są o wiele bardziej wygodne i seniorzy chętnie z nich korzystają e względu na koszt |
Rozstrzygnięcie: Uwaga częściowa uwzględniona.
Proponowany zapis: „Ważnym działaniem w tym obszarze jest stałe zwiększanie komfortu i bezpieczeństwa seniorów poruszających się pieszo lub komunikacją miejską, tj. dbanie o miejsca przeznaczone do odpoczynku (np. ławki lub inne formy architektury miejskiej służące do odpoczynku dla osób starszych i z niepełnosprawnościami), dobra jakość chodników oraz bezpieczeństwo przejść dla pieszych.
Osoby, które ukończyły 70. rok życia mają zapewnione bezpłatne przejazdy komunikacją miejską w Rzeszowie, natomiast osoby które nie ukończyły 70. roku życia, posiadające status emeryta, rencisty lub emeryta pobierającego rentę korzystają z 40% ulgi samorządowej. |
4. |
Danuta Wojnar- Płaza
02.02.2023 r. |
Działania Urzędu Miasta Rzeszowa podejmowane w obszarze polityki senioralnej, s.82: |
pkt. 8 Opracowanie Rzeszowskiego Programu Polityki Senioralnej – wspólnie z Rzeszowską Radą Seniorów. |
W w/w programie będzie można określić bardziej szczegółowo potrzeby seniorów oraz cele i zadania do realizacji. Zostały one opracowane wstępnie przez RRS w ubiegłym roku. |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona
Zaproponowany zapis nie może być uwzględniony w tej części strategii - we wskazanym rozdziale znajdują się informacje o działaniach już realizowanych. |
5. |
Katarzyna Kędzior-Łątka
03.02.2023 r. |
Działanie 2. Rozbudowa systemu opieki i wsparcia dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami po zakończeniu edukacji str. 95 |
Konieczne jest podjęcie działań promujących wartość pracy świadczonej przez osoby z niepełnosprawnościami, w tym podnoszenie świadomości pracodawców oraz społeczności lokalnej, promowanie postaw otwartości i włączenia. Dużą rolę w tym procesie mogłyby odegrać lokalne organizacje pozarządowe, które mają doświadczenie w aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami oraz wspierania pracodawców, którzy chcą zatrudnić OzN. |
W ramach tego działania warto byłoby skorzystać z doświadczeń organizacji pozarządowych zajmujących się aktywizacją zawodową OzN, które również oferują wsparcie dla pracodawców zainteresowanych zatrudnieniem OzN. |
Rozstrzygnięcie: Uwaga uwzględniona.
Proponowany zapis: „Konieczne jest podjęcie działań promujących wartość pracy świadczonej przez osoby z niepełnoprawnościami, w tym podnoszenie świadomości pracodawców oraz społeczności lokalnej, promowanie postaw otwartości i włączenia. Działania te będą realizowane z wykorzystaniem potencjału organizacji pozarządowych. Niezbędne jest też skoordynowanie i dostosowanie systemu kształcenia osób z niepełnosprawnościami do potrzeb lokalnego rynku pracy, zwłaszcza w segmencie prac pomocniczych, które najczęściej są podejmowane przez absolwentów szkół specjalnych”. |
6. |
Katarzyna Kędzior-Łątka
03.02.2023 r. |
Cel operacyjny 3.1 Działanie 1 Likwidacja barier architektonicznych w mieście.... str. 104 |
W w/w punkcie jest mowa o "zwiększeniu komfortu i bezpieczeństwa seniorów (...) Kluczowym aspektem dostosowania przestrzenie do potrzeb seniorów ..." Proponuję abyśmy mówili szerzej, czyli o zwiększeniu komfortu i bezpieczeństwa osób ze specjalnymi potrzebami czyli m.in seniorów, osób z niepełnosprawnościami czy matek z wózkami. Wszelkie projektowane elementy infrastruktury miejskiej powinny być dostosowane właśnie do tych grup, nie tylko do seniorów. Szczególna tu kwestia braku dostępnych toalet publicznych w centrum Rzeszowa, który to problem był zgłaszany podczas ubiegłorocznego "Spaceru z prezydentem Rzeszowa" |
Uzasadnienie opisane |
Rozstrzygnięcie: Uwaga uwzględniona.
Proponowany zapis: „Ważnym działaniem w tym obszarze jest stałe zwiększanie komfortu i bezpieczeństwa seniorów oraz osób ze szczególnymi potrzebami, poruszających się pieszo lub komunikacją miejską, tj. dbanie o miejsca przeznaczone do odpoczynku (np. ławki lub inne formy architektury miejskiej służące do odpoczynku dla osób starszych i z niepełnosprawnościami), dobra jakość chodników oraz bezpieczeństwo przejść dla pieszych. Kluczowym aspektem dostosowania przestrzeni do potrzeb seniorów oraz osób ze szczególnymi potrzebami powinna być dostępność czystych, wygodnie położonych i dobrze oznakowanych toalet publicznych”. |
7. |
Barbara Stafiej
05.02.2023 r. |
2.5. Polityka senioralna. Działania Urzędu Miasta Rzeszowa podejmowane w obszarze polityki senioralnej str.82 |
Wnioskuję uzupełnić działania o kolejne pozycje: 8. Opracowanie przez władze miasta Rzeszowski Program Polityki Senioralnej zawierający szczegółowe działania w zakresie wsparcia seniorów, będące rozwinięciem i ukonkretnieniem założeń przyjętych w ramach niniejszego dokumentu. |
W poprzedniej Strategii 7.3 Obszar strategiczny: Polityka senioralna Cel strategiczny: Poprawa jakości życia osób starszych było zaplanowane to działania i nie zostało zrealizowane. Znajduje się także, wnioskowane przez RRS, w postulatach wyborczych w kampanii wyborczej Pana Prezydenta Konrada Fiołka. Cyt. „Planując działania na rzecz seniorów niezbędne jest stworzenie ram formalnoorganizacyjnych dających faktyczne postawy do kreowania i wdrażania polityki senioralnej w Rzeszowie. |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Zaproponowany zapis nie może być uwzględniony w tej części strategii - we wskazanym rozdziale znajdują się informacje o działaniach już realizowanych. |
8. |
Zygmunt Wierzyński
05.02.2023 r. |
Str. 114, wiersz 1: W związku z tym miasto powinno podejmować działania zmierzające do rozbudowy oferty usług świadczonych dla osób przewlekle psychicznie chorych oraz osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi w formie środowiskowych domów samopomocy. |
W związku z tym miasto powinno podejmować działania zmierzające do rozbudowy oferty usług świadczonych dla osób przewlekle psychicznie chorych, osób z zaburzeniami pamięci – w tym z chorobą Alzheimera oraz osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi w formie środowiskowych domów samopomocy. |
W ciągle starzejącym się społeczeństwie przybywa osób z otępieniami, w tym chorobą Alzheimera. W związku z tym zachodzi konieczność tworzenia następnych specjalistycznych placówek typu SDS "Niezapominajka". |
Rozstrzygnięcie: Uwaga uwzględniona.
Proponowany zapis: „W związku |
9. |
Barbara Stafiej
05.02.2023 r. |
2.5. Polityka senioralna. str.82, Działania Urzędu Miasta Rzeszowa podejmowane w obszarze polityki senioralnej, s.82: |
Działania Urzędu Miasta Rzeszowa podejmowane w obszarze polityki senioralnej. Wnioskuję o uzupełnienie pkt.9. Powołanie pełnomocnika i rzecznika ds seniorów. pkt.10. Współpraca przy organizacji corocznego Konkursu "Miejsce Przyjazne Seniorom". pkt.11. Bezpłatne drobne naprawy w mscu zamieszkania seniora "Złota Rączka". pkt.12 Stopniowe zwiększenie budżetu miasta na działania senioralne. 13. Objęcie darmowymi biletami komunikacji miejskiej wszystkich seniorów po przejściu na emeryturę. |
Zawarty w nowej strategii wykaz działań nie w pełni oddaje zapisy działań zawartych w postulatach kampanii wyborczej Prezydenta K. Fijołka oraz już obecnie realizowanych działań prosenioralnych, w tym dot. srebrnej gospodarki w naszym mieście. |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Zaproponowany zapis nie może być uwzględniony w tej części strategii - we wskazanym rozdziale znajdują się informacje o działaniach już realizowanych. |
10. |
Barbara Stafiej
05.02.2023 r. |
2.5. Polityka senioralna str. 82 |
Działania Urzędu Miasta Rzeszowa podejmowane w obszarze polityki senioralnej: 1. Utworzenie Referatu ds. Senioralnych w Wydziale Polityki Społecznej Urzędu Miasta w Rzeszowie. Wnioskuję słowo "Utworzenie" zastąpić "Realizacja zadań Referatu ds. Senioralnych". |
Nie można planować utworzenia referatu, który już istnieje. |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Zaproponowany zapis jest nieadekwatny do tej części Strategii, ponieważ odnosi się ona do działań zrealizowanych. |
11. |
Barbara Stafiej
05.02.2023 r. |
2.5. Polityka senioralna str. 82 |
Akapit „Rzeszów jest jednym z 10 polskich miast, które do 2022 r. zostały przyjęte do Sieci Miast i Gmin Przyjaznych Starzeniu Światowej Organizacji Zdrowia. Ten prestiżowy tytuł świadczy o aktywnych działaniach władz Rzeszowa na rzecz poprawy jakości życia seniorów wnioskuję uzupełnić o kontynuację „i umożliwia wymianę dobrych praktyk oraz stanowi motywacją do kontynuowania działań w zakresie ośmiu obszarów związanych z życiem w mieście przyjaznym starzeniu się. Należą do nich: •transport, •mieszkalnictwo, •partycypacja społeczna, •szacunek i inkluzja społeczna, •partycypacja społeczna i zatrudnienie, •komunikacja i informacja, •wsparcie społeczności i usługi zdrowotne, •przestrzenie publiczne i budynki." |
Zapis ten jest kompatybilny/ konsekwentny do zapisu dot. działań Rzeszowskiej Rady Seniorów, która |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Proponowany zapis dot. obszarów związanych z życiem w mieście przyjaznym starzeniu się jest zawarty w dokumentach przywołanym w przypisach nr 78 i 79 Strategii. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Rzeszowa na lata 2023-2030 jest dokumentem ogólnym, dedykowanym wszystkim mieszkańcom Rzeszowa. |
12. |
Barbara Stafiej
05.02.2023 r. |
2.5. Polityka senioralna str. 82 |
Akapit „Rzeszów jest jednym z 10 polskich miast, które do 2022 r. zostały przyjęte do Sieci Miast i Gmin Przyjaznych Starzeniu Światowej Organizacji Zdrowia. Ten prestiżowy tytuł świadczy o aktywnych działaniach władz Rzeszowa na rzecz poprawy jakości życia seniorów wnioskuję uzupełnić o kontynuację „i umożliwia wymianę dobrych praktyk oraz stanowi motywacją do kontynuowania działań w zakresie ośmiu obszarów związanych z życiem w mieście przyjaznym starzeniu się. Należą do nich: •transport, •mieszkalnictwo, •partycypacja społeczna, •szacunek i inkluzja społeczna, •partycypacja społeczna i zatrudnienie, •komunikacja i informacja, •wsparcie społeczności i usługi zdrowotne, •przestrzenie publiczne i budynki. " |
Rozszerzony zapis wynika z rangi tego działania i jest adekwatny do opisu działań Rzeszowskiej Rady Seniorów. Działania Referatu ds. Senioralnych, tj. RRS stanowią duży udział w tym prestiżowym dla miasta działaniu. |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Proponowany zapis dot. obszarów związanych z życiem w mieście przyjaznym starzeniu się jest zawarty w dokumentach przywołanym w przypisach nr 78 i 79 Strategii. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Rzeszowa na lata 2023-2030 jest dokumentem ogólnym, dedykowanym wszystkim mieszkańcom Rzeszowa. |
13. |
Barbara Stafiej
05.02.2023 r. |
2.5. Polityka senioralna. Usługi społeczne w obszarze polityki senioralnej w Rzeszowie. str.83 |
Po akapicie "Realizacja zadań ma wychodzić naprzeciw zróżnicowanym potrzebom osób starszych, stwarzając warunki do wszechstronnego rozwoju seniorów, wsparcia społecznego, a także przygotowania do godnego życia na emeryturze." Wnioskuję uzupełnić o treść "Jest miejscem spotkań, działań, wydarzeń, a jednocześnie platformą wymiany informacji, przestrzenią wirtualną otwartą dla wszystkich, którzy działają i chcą przyłączyć się do działań na rzecz środowiska senioralnego. Rzeszowskie Centrum Seniora działa jako centrum koordynacji wskazanych działań oraz koordynacji i zarządzania informacją niezbędną/istotną dla środowiska senioralnego, w tym jej powszechnym udostępnianiem." |
Powyższe uzupełnienie stanowi zapis z regulaminu Rzeszowskiego Centrum Seniora, opracowanego na zlecenie UM, w ramach dofinansowania projektu „Trzecia młodość” - utworzenie Rzeszowskiego Centrum Aktywności Seniora". Regulamin został opracowany przez zespół ekspertów, z udziałem przedstawicieli środowisk senioralnych naszego miasta, więc jest obowiązującym dokumentem. |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Brak takiego akapitu na wskazanej stronie.
Prowadzenie miejskiego centrum senioralnego jest zadaniem zleconym przez Gminę Miasto Rzeszów na rzecz organizacji pozarządowej, wybranej w drodze otwartego konkursu ofert. Uwzględnianie w dokumencie strategicznym informacji o poszczególnych zadaniach publicznych jest nadmiernym uszczegółowieniem. |
14. |
Barbara Stafiej
05.02.2023 r. |
Cel strategiczny II Seniorzy – srebrny kapitał miasta. Rozbudowa systemu wsparcia seniorów. Cel operacyjny 2.1. |
Wnioskuję przed zdaniem „Poprzez dystrybucję informacji o wydarzeniach oraz rozpowszechnianie dostosowane do ich możliwości percepcyjnych (m.in. w warstwie wizualnej).”, uzupełnić zapis o poniższą treść „W Rzeszowie istnieje i z każdym rokiem doskonali się sieć komunikacji kanałami IT. Seniorzy, którzy pokonali barierę wykluczenia cyfrowego korzystają z facebook np. Rzeszowskiej Rady Seniorów, Rzeszowskiego Centrum Seniora, Miejskiego Centrum Seniora itp. oraz str. www urzędowych, ngo, firmowych itp. Dzięki nim mają łatwiejszy dostęp do wszelkich informacji i usług. Rzeszowscy seniorzy korzystają z innowacyjnego rozwiązania Aplikacji „Senior w sieci”, uwzględniającej potrzeby i ograniczenia seniorów. Oprócz bieżących inf. narzędzie to dostarcza wiedzy o całym środowisku, posiada bazę adresowa instytucji prosenioralnych i urzędów, interaktywną książkę telefoniczną, Giełda Pomocy itp.” |
Z uwagi na 7-letni okres realizacji założeń strategii należy uwzględnić w obszarze koordynacji kanałów informacyjnych dla seniorów powiększającą się z każdym rokiem populację seniorów, którzy w coraz większej skali korzystać będą z nowoczesnych kanałów komunikowania się, a te kwestie zostały całkowicie pominięte, w tym utworzona w 2021 r. z dotacji UM, w ramach dotacji „Trzecia młodość” - utworzenie Rzeszowskiego Centrum Aktywności Seniora” - mobilna aplikacja „Senior w sieci.” |
Rozstrzygnięcie: Uwaga częściowa uwzględniona.
Proponowany zapis: „ Komunikaty przekazywane seniorom, z wykorzystaniem szerokiego spektrum kanałów komunikacji (strony internetowe, media społecznościowe, aplikacje mobilne, tradycyjne formy komunikacji: plakaty, ogłoszenia), powinny być dostosowane do ich możliwości percepcyjnych (m.in. w warstwie wizualnej). |
15. |
Danuta Kamieniecka-Przywara
05.02.2023 r. |
Cel operacyjny 1.2. Wsparcie dzieci i młodzieży ze szczególnymi potrzebami, Działanie Nr 3 Doskonalenie systemu opieki psychiatrycznej i wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży, s. 96 |
Powołanie w Rzeszowie Oddziału Psychiatrii Dzieci i Młodzieży. |
Niezbędne jest pilne powołanie Oddziału Psychiatrii Dzieci i Młodzieży w Rzeszowie. Ośrodek w Łańcucie jest przepełniony, ma za mało kadry medycznej i jest bardzo słabo wyposażony. Same programy profilaktyczne i debaty nie uzdrowią tej trudnej sytuacji. |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
W projekcie rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego o centrach zdrowia psychicznego, jako realizator pilotażu dla mieszkańców miasta Rzeszowa wyznaczony jest Kliniczny Szpital Wojewódzki Nr 1 im. F. Chopina w Rzeszowie. |
16. |
Danuta Kamieniecka-Przywara
05.02.2023 r. |
Cel operacyjny 2.2. Senior dla miasta. Aktywność społeczna seniorów, Działanie 3:, Integracja międzypokoleniowa na rzecz rozwoju miasta, s. 102, |
Kawiarenki internetowe dla seniorów we współpracy międzypokoleniowej |
Proponuję projekt polegający na stworzeniu miejsc „kawiarenki internetowe dla seniorów” np. w domach kultury, w których licealiści albo studenci szkolili by seniorów z obsługi komputera, korzystania z internetu oraz smartfona. |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Proponowane zadanie wpisuje się w szereg przedsięwzięć realizowanych w ramach konkursów zlecanych organizacjom pozarządowym. Uszczegóławianie Strategii poprzez wymienianie form aktywizacji seniorów może wpływać w przyszłości na ograniczenie propozycji zgłaszanych przez organizacje pozarządowe. |
17. |
Danuta Kamieniecka-Przywara
05.02.2023 r. |
Cel operacyjny 3.1., Poprawa dostępności infrastruktury technicznej, Działanie 1: Likwidacja barier architektonicznych w mieście oraz dostosowanie przestrzeni do potrzeb mieszkańców |
Zadbanie o właściwe, zapewniające bezpieczeństwo -oświetlenie przejść dla pieszych. |
W ramach poprawy bezpieczeństwa pieszych, moim zdaniem należy zrobić przegląd przejść dla pieszych przez ulice i zadbać o właściwe ich oświetlenie, ponieważ są szczególnie niebezpieczne w okresie jesienno – zimowym. |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Zapis mieści się w obszarze celu operacyjnego 3.1, Działania 1 Likwidacja barier architektonicznych w mieście oraz dostosowanie przestrzeni do potrzeb mieszkańców. |
18. |
Barbara Stafiej
06.02.2023 r. |
Cel strategiczny II Seniorzy – srebrny kapitał miasta. Rozbudowa systemu wsparcia seniorów. Cel operacyjny 2.1. Senior w mieście – ograniczanie barier oraz rozwój usług |
Po zdaniu „Wymierne efekty mogą przynieść również działania w ramach centrum seniora, projekty typu: „taksówka dla seniora”, „od drzwi do drzwi” lub usługa „mobilny urzędnik”, wnioskuję dodać „Wyposażenie przestrzeni publicznej w małą architekturę, czyli ławeczki montowane są w ciągach pieszych, wszędzie tam, gdzie mogą ułatwić życie osobom starszym i niepełnosprawnym tzw. „Przysiadki”. |
Przysiadki - https://www.gdynia.pl/co-nowego,2774/przysiadaki-nowe-meble-miejskie,483647 stanowią zapis w postulatach kampanii wyborczej Prezydenta K. Fijołka jako element architektury miejskiej ułatwiający poruszanie się mniej sprawnym seniorom oraz osobom z niepełnosprawnością. |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Temat małej architektury ułatwiającej przemieszczanie się jest ujęty w Działaniu 1: Likwidacja barier architektonicznych w mieście oraz dostosowanie przestrzeni do potrzeb mieszkańców, Cel operacyjny 3.1. Poprawa dostępności infrastruktury technicznej, Cel strategiczny III Miasto otwarte – miasto bez barier. |
19. |
Barbara Stafiej
06.02.2023 r. |
Cel operacyjny 5.3. Doskonalenie systemu zarządzania pomocą społeczną w mieście |
Po określeniu wizji oraz misji strategicznych brak jest informacji o zagrożeniach oraz utrudnieniach mogących mieć wpływ na zaplanowane działania. Np. W Strategii Rozwiązywania Problem Społecznych 2016-2022 była opracowana analiza SWOT (mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia)-str. 195. Natomiast obecnie konsultowana strategia zupełnie nie zawiera oceny ryzyka podczas jej realizacji, jak też sposobów na jego minimalizowanie. Wnioskuję o określenie ryzyka w określonych działaniach oraz sposobów jego minimalizowania/likwidacji, ponieważ 3.4. Plan monitoringu i ewaluacji Strategii nie wyczerpuje podniesionej przeze mnie kwestii. Ponadto narzędzie w postaci analizy SWOT pozwalają uwzględnić różne , istotne płaszczyzny funkcjonowania, które są powiązane z systemem pomocy społecznej, w tym edukacja, rynek pracy, bezpieczeństwo miasta itp. |
Obecnie konsultowana strategia zawiera opisy cyt. „zastosowano dostępne metody prognostyczne, typowe dla prognozowania strategicznego, które pozwoliły dokonać prognozy zmian w obszarze pomocy społecznej do roku 2030. Starając się określić główne obszary zmian, które stały się podstawą opracowania części strategicznej całego dokumentu, sformułowano cele strategiczne, cele operacyjne oraz wskazano działania zmierzające do ich osiągnięcia.” Cyt. „Ponadto część ewaluacyjna formularza będzie zawierać dane dotyczące osiąganych wartości poszczególnych wskaźników wraz z oceną osiągniętego poziomu. Ocena ta będzie polegała na stwierdzeniu, czy osiągnięte wartości wskaźników można uznać za satysfakcjonujące w kontekście założonych celów Strategii. W przypadku oceny pozytywnej zostanie dokonane jej syntetyczne uzasadnienie, a w przypadku oceny negatywnej zostanie przedstawione wyjaśnienie przyczyn zaistniałej sytuacji wraz z rekomendacjami dalszych działań prowadzących do poprawy sytuacji” |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Analiza SWOT nie jest wymaganym elementem w konstruowaniu Strategii, jej wykorzystanie w wieloletnim projektowaniu ze względu na dużą dynamikę zmian społecznych jest nieskuteczne.
Proces monitorowania oraz ewaluacji Strategii został szczegółowo opisany na str. 123-124 dokumentu, cyt.: „Ewaluacja będzie prowadzona z zastosowaniem formularza zawierającego wskaźniki monitorowania przypisane do poszczególnych działań Strategii wraz z określeniem jednostek miary tych wskaźników oraz źródeł ich weryfikacji. Ponadto część ewaluacyjna formularza będzie zawierać dane dotyczące osiąganych wartości poszczególnych wskaźników wraz z oceną osiągniętego poziomu. Ocena ta będzie polegała na stwierdzeniu, czy osiągnięte wartości wskaźników można uznać za satysfakcjonujące w kontekście założonych celów Strategii. W przypadku oceny pozytywnej zostanie dokonane jej syntetyczne uzasadnienie, a w przypadku oceny negatywnej zostanie przedstawione wyjaśnienie przyczyn zaistniałej sytuacji wraz z rekomendacjami dalszych działań prowadzących do poprawy sytuacji.”. |
20. |
Barbara Stafiej
06.02.2023 r. |
Cel operacyjny 5.3. Doskonalenie systemu zarządzania pomocą społeczną w mieście |
brak konsekwencji w numeracji na str. 118 i 119 |
Brakuje pkt.3.1. Jest od razu pkt.3.2 |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Punkt. 3.1 Kierunki działań znajdują się na s. 92 Strategii. |
21. |
Maria Gnap
06.02.2023 r. |
Dane do diagnozy. |
Poszerzenie informacji |
brak |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
W metodologii opracowania Strategii założyliśmy porównanie danych dostępnych na koniec 2016 roku i czerwiec 2022, co umożliwiło pokazanie trendów zmian na przestrzeni czasu. Dane za 2018 rok, jako skrajne, zostały użyte ze względu na ich dostępność wyłącznie w przypadku punktu 2.1.4. Strategii - Problemy psychiczne, w którym powołaliśmy się na informacje wynikające z Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego dla Miasta Rzeszowa na lata 2019–2022 oraz punktu 2.1.6. Uzależnienia, w którym powołaliśmy się na dane zawarte w Raporcie o stanie narkomanii w Polsce (w dokumencie uwzględniono wyniki badań z lat 2018–2019). |
22. |
Maria Gnap
06.02.2023 r. |
Dane ze spisu powszechnego wcześniejszego, nie z 2021 r.? |
brak |
brak |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Dane ze spisu powszechnego za 2021 rok są udostępniane cząstkowo, na poziomie kraju lub województwa. Szczegółowe dane dot. gmin będą dostępne wg Ramowego harmonogramu udostępniania wyników z Narodowego Spisu Ludności i Mieszkań 2021 i na czas opracowywania przez Wykonawcę części strategicznej były niedostępne, zgodnie z umową Wykonawca miał przedstawić część diagnostyczną strategii do 16 lipca 2022 r. |
23. |
Maria Gnap
06.02.2023 r. |
Tylko Program "Wspieraj seniora" z 2021 r. W roku 2022 r był "Korpus wsparcia seniorów |
brak |
brak |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Strategia zawiera przykładowe działania na rzecz seniorów, które ilustrują dobre praktyki. |
24. |
Maria Gnap
06.02.2023 r. |
Str. 61. Wymienione projekty, które realizuje WPS. A co z innymi wydziałami czy jednostkami Urzędu Miasta Rzeszowa? |
brak |
brak |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Pozyskiwaliśmy dane z różnych wydziałów Urzędu Miasta Rzeszowa i jednostek. Ze względu na specyfikę zagadnienia, realizacją bądź zlecaniem usług w zakresie opieki zdrowotnej zajmuje się Wydział Polityki Społecznej. |
25. |
Maria Gnap
06.02.2023 r. |
Cel operacyjny 1.2 |
brak |
brak |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Osoby, które nie kwalifikują się do pracy będą mogły korzystać z oferty instytucjonalnej pomocy bądź pozainstytucjonalnego wsparcia, np. Środowiskowych Domów Pomocy, Warsztatów Terapii Zajęciowej, asystencji dla osób z niepełnosprawnością. Przykładowe działania zapisane w strategii: Cel operacyjny 5.1 Deinstytucjonalizacja systemu usług pomocy społecznej, Działanie 2: Rozbudowa systemu usług wsparcia osób starszych, osób z niepełnosprawnościami oraz z zaburzeniami psychicznymi (Usługi opiekuńcze oraz wsparcie funkcjonowania osób w miejscu zamieszkania, rozbudowa oferty usług środowiskowych domów samopomocy). Cel operacyjny 5.2. Rozwój systemu pomocy społecznej bazujący na zasobach miasta, Działanie 1: Rozwój zinstytucjonalizowanych form pomocy społecznej oraz wykorzystanie ich możliwości do świadczenia usług w środowisku lokalnym. |
26. |
Maria Gnap
06.02.2023 r. |
Mieszkania treningowe dla wychowanków pieczy zastępczej. Co z innymi osobami, np. osoby z niepełnosprawnościami. |
brak |
brak |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona. W strategii założono rozwój różnych form deinstytucjonalizacji usług dla szerokiego grona odbiorców. Przykładowe zapisy w strategii: W celu operacyjnym 5.1. Deinstytucjonalizacja systemu usług pomocy społecznej, Działanie 1: Rozbudowa systemu usług wsparcia dzieci, młodzieży i rodzin w środowisku naturalnym, podpunkt c) Zwiększenie liczby mieszkań chronionych, jest zapisany rozwój i dostosowanie mieszkań chronionych do potrzeb korzystających z nich osób, odpowiednio w ramach mieszkania wspieranego, bądź treningowego. |
27. |
Maria Gnap
06.02.2023 r. |
Diagnoza dotycząca OzN. Skupienie na osobach z zaburzeniami psychicznymi, a co z innymi niepełnosprawnościami? |
brak |
brak |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Szereg zapisów w strategii obejmuje działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami, np. Cel operacyjny 3.2: Włączenie osób Działanie 1: Promocja integracji społecznej osób z niepełnosprawnościami (zwiększenie świadomości społecznej w zakresie potrzeb osób z niepełnosprawnościami; proponowanie postaw włączających i tolerancji na rzecz osób o odmiennych potrzebach. Działanie 2: Rehabilitacja społeczna przez sport, rekreację i uczestnictwo w kulturze. W ramach Celu operacyjnego 5.1: Deinstytucjonalizacja usług pomocy społecznej, Działanie 2: Rozbudowa systemu usług wsparcia osób starszych, osób z niepełnosprawnościami oraz |
28. |
Maria Gnap
06.02.2023 r. |
Przemoc w rodzinie przeciwdziałanie przemocy w rodzinie? - brak |
brak |
brak |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Zagadnienie przemocy w rodzinie zostało szczegółowo omówione w części 2.1.3. Strategii – Przemoc w rodzinie. Działania uwzględnione w strategii, które mają bezpośrednio bądź pośrednio eliminować przejawy przemocy, to: Cel operacyjny 1.4 Poprawa sytuacji materialnej rodzin oraz wspieranie funkcji wychowawczych. Działanie 1: Wsparcie rzeczowe i finansowe rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, Działanie 2: Edukacja rodzin dysfunkcyjnych i znajdujących się w kryzysie, Działanie 3: Monitoring i wspieranie funkcji wychowawczych rodzin. Cel operacyjny 4.1 Włączenie społeczne mieszkańców Rzeszowa znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, Działanie 2: Wsparcie osób z uzależnieniami i profilaktyka uzależnień. Cel operacyjny 5.1 Deinstytucjonalizacja systemu usług pomocy społecznej, Działanie 1: Rozbudowa systemu usług wsparcia dzieci, młodzieży i rodzin w środowisku naturalnym. Działanie 2: Rozbudowa systemu usług wsparcia osób starszych, osób z niepełnosprawnościami oraz z zaburzeniami psychicznymi. |
29. |
Maria Gnap
06.02.2023 r. |
Brak informacji co jest potrzebne na rynku? |
brak |
brak |
Rozstrzygnięcie: Uwaga nieuwzględniona.
Osoby, które nie kwalifikują się do pracy będą mogły korzystać z oferty instytucjonalnej pomocy bądź pozainstytucjonalnego wsparcia, np. Środowiskowych Domów Pomocy, Warsztatów Terapii Zajęciowej, asystencji dla osób z niepełnosprawnością. Przykładowe działania zapisane w strategii: Cel operacyjny 5.1 Deinstytucjonalizacja systemu usług pomocy społecznej, Działanie 2: Rozbudowa systemu usług wsparcia osób starszych, osób z niepełnosprawnościami oraz z zaburzeniami psychicznymi (Usługi opiekuńcze oraz wsparcie funkcjonowania osób w miejscu zamieszkania, rozbudowa oferty usług środowiskowych domów samopomocy). Cel operacyjny 5.2. Rozwój systemu pomocy społecznej bazujący na zasobach miasta, Działanie 1: Rozwój zinstytucjonalizowanych form pomocy społecznej oraz wykorzystanie ich możliwości do świadczenia usług w środowisku lokalnym. |