Data wydruku: 2025-02-03 13:59:01

Urząd Miasta Rzeszowa

e-mail: umrz@erzeszow.pl www: erzeszow.pl

Program współpracy miasta Rzeszowa na 2023 rok z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Załącznik
do uchwały nr LXXI/1560/2022
Rady Miasta Rzeszowa
z dnia 13 grudnia 2022 r.


Program współpracy miasta Rzeszowa na 2023 rok z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Rozdział 1 Postanowienia ogólne
§ 1
Ilekroć w treści jest mowa o:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
2) Programie współpracy – rozumie się przez to „Program współpracy miasta Rzeszowa na 2023 rok z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”;
3) dotacji – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 2 pkt. 1 ustawy;
4) środkach publicznych – rozumie się przez to środki w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy;
5) organizacjach pozarządowych – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy;
6) Mieście – rozumie się przez to Gminę Miasto Rzeszów;
7) Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Miasta Rzeszowa;
8) komórce merytorycznej – rozumie się przez to wydział lub jednostkę organizacyjną Miasta;
9) otwartym konkursie ofert – rozumie się przez to konkurs, o którym mowa w art. 11 ust. 2 oraz art. 13 ustawy;
10) Komisji – rozumie się przez to komisję konkursową do spraw opiniowania ofert złożonych w otwartych konkursach ofert.

Rozdział 2 Cel główny i cele szczegółowe Programu współpracy
§ 2
Celem Programu współpracy jest podnoszenie jakości życia mieszkańców Rzeszowa poprzez realizację zadań publicznych Miasta we współpracy z organizacjami pozarządowymi.

§ 3
Cele szczegółowe Programu współpracy obejmują:
1) pobudzanie aktywności obywatelskiej, w celu kształtowania lokalnego społeczeństwa obywatelskiego i wspomagania rozwoju społeczności lokalnej oraz rozwoju Miasta, jako ośrodka metropolitarnego;
2) wykorzystanie UrbanLab Rzeszów jako miejskiego inkubatora aktywności społecznej;
3) wykorzystywanie możliwości organizacji pozarządowych jako uzupełnienia działań Miasta w zakresie nieobejmowanym przez struktury samorządowe;
4) podejmowanie nowatorskich i bardziej efektywnych działań na rzecz mieszkańców Miasta;
5) umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za wspólnotę lokalną oraz jej tradycję;
6) wspieranie innowacyjnych sposobów realizacji zadań publicznych;
7) tworzenie warunków do wzmacniania istniejących organizacji pozarządowych, powstawania nowych podmiotów i inicjatyw obywatelskich;
8) tworzenie i wspieranie formalnych ram prowadzenia dialogu obywatelskiego.

Rozdział 3 Zasady współpracy i zakres przedmiotowy
§ 4
1. Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji oraz jawności.
2. Zasada pomocniczości to prawo samoorganizujących się obywateli do samodzielnego określania i rozwiązywania problemów społeczności lokalnej. Miasto zleca realizację zadań publicznych tym organizacjom pozarządowym, które zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy; Miasto oczekuje od organizacji pozarządowych podejmowania działań, zmierzających do wzmacniania swoich zasobów kadrowych, materialnych i finansowych. Budżet Miasta nie powinien stanowić jedynego źródła finansowania organizacji pozarządowych – powinny one w jak najpełniejszym stopniu wykorzystywać możliwości pozyskiwania środków pozabudżetowych z funduszy europejskich oraz innych instytucji grantodawczych.
3. Zasada suwerenności stron przejawia się w poszanowaniu autonomii organizacji pozarządowych oraz wzajemnym respektowaniu niezależności oraz prawa do samodzielnego definiowania i poszukiwania sposobów rozwiązywania problemów społecznych. Miasto akceptuje uprawnienie organizacji pozarządowych do kontroli rozdysponowania środków publicznych w zakresie realizacji Programu współpracy. Miasto oczekuje od organizacji pozarządowych poszanowania swojej autonomii i gotowości do rozważenia propozycji przez nie składanych, w szczególności dotyczących definiowania najważniejszych problemów społecznych oraz poszukiwania sposobów ich rozwiązywania.
4. Zasada partnerstwa oznacza współpracę równoprawnych partnerów na warunkach określanych stosowną umową lub porozumieniem. Miasto oczekuje od organizacji pozarządowych aktywnego uczestniczenia w pracach grup zadaniowych, organizowanych przez nie spotkaniach tematycznych, przekazywania informacji, udziału w innych wydarzeniach organizowanych przez samorząd, itp.
5. Zasada efektywności polega na dążeniu do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych. Miasto oczekuje od organizacji pozarządowych, na rzecz których zleca wykonanie zadań publicznych, sporządzania właściwej dokumentacji projektowej, rzetelnej realizacji tych zadań oraz wywiązywania się z obowiązków merytorycznych, finansowych i sprawozdawczych.
6. Zasada uczciwej konkurencji i jawności zakłada kształtowanie przejrzystych zasad współpracy opartych na równych, jawnych kryteriach wspierania organizacji pozarządowych.

§ 5
Przedmiotem współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi jest realizacja zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, należących do zadań Miasta.

Rozdział 4 Formy współpracy
§ 6
1. Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi może odbywać się w formach:
1) zlecania realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa, w tym możliwości udzielania przez Miasto dodatkowego wsparcia finansowego na realizację zadań wykonywanych przez organizacje pozarządowe w związku z ubieganiem się przez te organizacje o dofinansowanie zadań z innych źródeł;
2) wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności;
3) konsultowania projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji pozarządowych;
4) konsultowania projektów aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy z Rzeszowską Radą Działalności Pożytku Publicznego;
5) tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych i przedstawicieli Miasta;
6) tworzenia tematycznych grup dialogu społecznego o charakterze dyskusyjnym i doradczym, w których skład mogą wchodzić przedstawiciele organizacji pozarządowych, przedstawiciele Miasta, przedstawiciele środowisk lokalnych i instytucji;
7) umów o wykonanie inicjatywy lokalnej na zasadach określonych w ustawie;
8) organizowanie wydarzeń sieciujących o charakterze lokalnym dla rzeszowskich organizacji pozarządowych, w szczególności kongresów i targów;
9) współorganizowania konferencji oraz forów tematycznych do spraw organizacji pozarządowych, dialogu obywatelskiego, dobroczynności, dzieci i młodzieży, seniorów, osób niepełnosprawnych, wykluczenia społecznego i innych wg potrzeb;
10) przygotowywania i monitorowania porozumień zawieranych przez Miasto z organizacjami pozarządowymi na realizację zadań publicznych;
11) wspierania organizacji pozarządowych, szczególnie organizacji pożytku publicznego, w uzyskaniu w drodze bezprzetargowej lokalu z zasobów gminnych – w miarę posiadanych zasobów;
12) udzielania pomocy w przygotowywaniu aplikacji programów, których realizacja wymaga współpracy kilku podmiotów;
13) umożliwiania dostępu do lokalu oraz wyposażenia niezbędnego do przeprowadzania spotkań organizacji pozarządowych, realizujących zadania publiczne na rzecz Miasta i jego mieszkańców;
14) obejmowania patronatem honorowym Prezydenta wydarzeń posiadających szczególną rangę i adresowanych do mieszkańców Miasta, przewidzianych do realizacji przez organizacje pozarządowe w zakresie zadań publicznych określonych w niniejszej uchwale.
2. Miasto, w wydawanych przez siebie materiałach informacyjno-promocyjnych, może zamieszczać informacje o organizacjach pozarządowych realizujących w Rzeszowie ważne z punktu widzenia mieszkańców zadania publiczne.
3. Miasto może przekazywać organizacjom pozarządowym materiały promocyjne w celu wykorzystania ich w trakcie regionalnych, krajowych i międzynarodowych konferencji oraz realizacji projektów poza granicami Miasta i kraju.
4. W celu ułatwienia organizacjom pozarządowym nawiązywania kontaktów oraz wzmocnienia współpracy, Miasto może zapraszać przedstawicieli tych organizacji do udziału w organizowanych przez siebie spotkaniach, wyjazdach, konferencjach lub seminariach związanych ze współpracą samorządu z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
5. Organizacje pozarządowe mogą za pośrednictwem właściwej komórki merytorycznej Miasta nawiązywać kontakty z przedstawicielami organizacji i instytucji z miast, z którymi Miasto ma zawarte porozumienia o współpracy.
6. Organizacje pozarządowe realizujące zadania publiczne na podstawie zawartych umów są zobowiązane do informowania w wydawanych przez siebie, w ramach zadania, publikacjach, materiałach informacyjnych i promocyjnych poprzez media, w tym na stronie internetowej Beneficjenta, jak również stosownie do rodzaju zadania, poprzez widoczną w miejscu jego realizacji tablicę lub przez ustną informację kierowaną do odbiorców, o fakcie finansowania albo współfinansowania realizacji zadania przez Miasto. Organizacje pozarządowe mają prawo umieszczać w sporządzanych przez siebie informacjach logo Miasta, określone uchwałą nr XLVI/749/2008 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie ustanowienia logo Miasta Rzeszowa oraz – w przypadku realizacji zadań publicznych, o których mowa w § 11 pkt 3 – logo Miasta Rzeszowa – „Kultura w Rzeszowie”, określone uchwałą nr LXX/1387/2014 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 17 czerwca 2014 r. w sprawie ustanowienia logo Miasta Rzeszowa – „Kultura w Rzeszowie”.
7. Miasto może zlecać organizacjom pozarządowym realizację zadań publicznych w celu przeciwdziałania COVID-19 w trybie określonym zarządzeniem nr VIII/974/2020 Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 17 września 2020 r. w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie przez Miasto Rzeszów dotacji na realizację zadania publicznego w celu przeciwdziałania COVID-19. W tym celu Miasto może ogłaszać nabór ofert w formie zaproszeń.

Rozdział 5 Priorytetowe zadania publiczne
§ 7
W roku 2023 priorytetowe obszary współpracy obejmują sferę zadań z zakresu:
1) pomocy społecznej;
2) działalności na rzecz osób z niepełnosprawnościami;
3) działalność na rzecz seniorów;
4) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
5) wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
6) działalności na rzecz integracji cudzoziemców.

§ 8
1. Realizacja zadań publicznych może odbywać się poprzez zlecenie przez Miasto ich wykonania w następujących blokach zadań konkursowych:
1) zadania z zakresu ochrony, profilaktyki i promocji zdrowia, profilaktyki i przeciwdziałania patologiom społecznym – przeciwdziałanie alkoholizmowi i zwalczanie narkomanii oraz polityki społecznej, w tym:
a) zapobieganie chorobom cywilizacyjnym oraz specjalistyczna pomoc dla osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i rehabilitacyjnymi;
b) profilaktyczne programy psychoedukacyjne z zakresu narkomanii, adresowane do dzieci i młodzieży;
c) organizacja zajęć sportowych i imprez towarzyszących, m.in. turniejów, zawodów, rajdów itp. dla dzieci i młodzieży, jako alternatywnych form spędzania czasu wolnego;
d) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych w tym na rzecz osób uzależnionych i współuzależnionych;
e) prowadzenie ośrodka wsparcia dla osób w kryzysie oraz pokrzywdzonych przestępstwem;
f) wspieranie organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzących działalność statutową w obszarze profilaktyki uzależnień;
g) prowadzenie punktu konsultacyjnego dla diabetyków;
h) wspieranie działalności organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
i) prowadzenie działań aktywizujących na rzecz osób w wieku senioralnym;
j) prowadzenie Rzeszowskiego Centrum Seniora;
k) Jadłodzielnia Rzeszów - Dziel się i częstuj!;
l) Dzień Osób z Niepełnosprawnościami.
2) zadania z zakresu pomocy społecznej, przeciwdziałania patologiom społecznym, ubóstwu i niedożywieniu, wspierania dzieci, młodzieży i rodzin z grup najsłabszych społecznie, zagrożonych ubóstwem i patologiami, wspomagania osób zmagających się z chorobą, niepełnosprawnością, osób bezdomnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym:
a) zapewnienie miejsc w schroniskach dla bezdomnych kobiet i mężczyzn,
b) zapewnienie miejsc w schroniskach dla bezdomnych kobiet i mężczyzn z usługami opiekuńczymi,
c) prowadzenie kuchni dla najuboższych,
d) reintegracja osób dotkniętych wykluczeniem społecznym,
e) prowadzenie noclegowni dla osób bezdomnych kobiet i mężczyzn,
f) prowadzenie dziennych placówek wsparcia dziennego dla dzieci i młodzieży na terenie miasta Rzeszowa,
g) prowadzenie specjalistycznej placówki wsparcia dziennego dla dzieci i młodzieży na terenie Gminy Miasta Rzeszów,
h) wspieranie działalności rehabilitacyjnej osób niepełnosprawnych, w tym dzieci oraz wspieranie wolontariatu,
i) wspomaganie funkcjonowania i integracji rodzin ubogich, niewydolnych wychowawczo i patologicznych poprzez organizowanie spotkań okolicznościowych,
j) prowadzenie działań aktywizujących na rzecz osób w wieku senioralnym,
k) zapewnienie dostaw żywności dla rodzin najuboższych,
l) prowadzenie Ośrodka Wsparcia – Klubu Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
m) zapewnienie wsparcia osobom będącym w kryzysie bezdomności poprzez wprowadzenie usług streetworkera wraz z pakietem usług socjalnych i medycznych;
3) zadania z zakresu wspierania kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w tym:
a) zadania z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (festiwale, koncerty, wydawnictwa, wystawy, warsztaty itp.),
b) inicjatywy kulturalne realizowane w Rzeszowie,
c) całoroczna działalność kulturalna,
d) działania w zakresie ochrony zabytków, opieki nad zabytkami oraz promocji lokalnego zasobu zabytkowego,
4) upowszechnianie i ochrona praw konsumentów;
5) zadania z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu, w tym:
a) organizacja lub udział w zgrupowaniach sportowych przygotowujących do rozgrywek ligowych, organizacja i udział w zawodach lub rozgrywkach sportowych – sport dzieci i młodzieży,
b) organizacja lub udział w zgrupowaniach sportowych przygotowujących do rozgrywek ligowych, organizacja i udział w zawodach lub rozgrywkach sportowych – sport seniorów,
c) organizacja imprez sportowych na terenie Miasta Rzeszowa,
d) udział klubów w imprezach sportowych poza Miastem Rzeszowem;
6) nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie oraz edukacja prawna – prowadzenie punktów nieodpłatnej pomocy prawnej;
7) zadania z zakresu ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego – zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców w zakresie szkodliwości niskiej emisji, poprzez kampanię informacyjno-promocyjną oraz utworzenie rzeszowskiej akademii małego i dużego ekologa;
8) realizacja Lokalnego Programu Rewitalizacji dla Miasta Rzeszowa do roku 2023.
2. Zlecenie realizacji zadań publicznych w sferach innych niż określone w § 7 oraz ogłaszanie konkursów ofert w tematach niewymienionych w ust. 1 nie wymaga zmiany programu współpracy i jest możliwe pod warunkiem uwzględnienia stosownych środków w budżecie Miasta Rzeszowa na 2023 rok.

Rozdział 6 Okres i sposób realizacji Programu współpracy
§ 9
1. Program współpracy realizowany będzie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.
2. Ogłoszenie konkursu ofert na realizację zadań publicznych w 2023 roku może nastąpić w 2022 roku – na podstawie projektu uchwały budżetowej Miasta, przekazanego Radzie Miasta Rzeszowa na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

§ 10
1. Podmiotami uczestniczącymi w realizacji Programu współpracy są:
1) Prezydent Miasta Rzeszowa w zakresie bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi, w szczególności:
a) ogłaszania konsultacji projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji pozarządowych;
b) ogłaszania otwartych konkursów ofert realizacji zadań publicznych Miasta oraz powoływania Komisji;
c) wybierania najkorzystniejszych ofert realizacji zadań publicznych na podstawie rekomendacji Komisji;
d) podejmowania decyzji o ustaleniu preferencyjnych stawek czynszu najmu gminnych lokali użytkowych, po uzyskaniu opinii merytorycznej Komisji Rady Miasta Rzeszowa;
e) przedłożenia Radzie Miasta Rzeszowa sprawozdania z realizacji Programu współpracy za poprzedni rok.
2) Organizacje pozarządowe prowadzące działalność pożytku publicznego;
3) Rzeszowska Rada Działalności Pożytku Publicznego w zakresie:
a) opiniowania projektów strategii rozwoju Miasta;
b) opiniowania projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy, oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi;
c) wyrażania opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji pozarządowych;
d) udzielania pomocy i wyrażania opinii w przypadku sporów między organami administracji publicznej a organizacjami pozarządowymi;
e) wyrażania opinii w sprawach dotyczących zadań publicznych, w tym zlecania tych zadań do realizacji przez organizacje pozarządowe, oraz w sprawach rekomendowanych standardów realizacji zadań publicznych.
4) Komórki merytoryczne, prowadzące bezpośrednią współpracę z organizacjami pozarządowymi, która w szczególności polega na:
a) przygotowaniu i prowadzeniu konkursów ofert dla organizacji pozarządowych na realizację zadań finansowanych lub dofinansowywanych ze środków Miasta oraz zawieraniu umów;
b) wykonywaniu kontroli i oceny realizacji umów zawartych z organizacjami pozarządowymi, obejmującej sprawdzenie:
 stanu realizacji zadania,
 efektywności, rzetelności i jakości wykonania zadania,
 prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania,
 prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy;
c) sporządzaniu sprawozdań z finansowej i pozafinansowej współpracy z organizacjami pozarządowymi;
d) podejmowaniu i prowadzeniu bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi, statutowo prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
2. Realizację Programu ze strony Miasta koordynuje Wydział Polityki Społecznej Urzędu, przy współpracy z komórkami merytorycznymi.

Rozdział 7 Wysokość środków planowanych na realizację Programu współpracy
§ 11
1. Miasto planuje przeznaczyć w 2023 roku na realizację Programu współpracy środki finansowe w wysokości 12 753 600,00 zł.
2. Wydatki związane z realizacją zadań zlecanych organizacjom pozarządowym nie mogą być wyższe niż kwota środków zapisanych w budżecie Miasta na 2023 rok.

Rozdział 8 Sposób oceny realizacji Programu współpracy
§ 12
1. Bieżącym monitoringiem oraz formułowaniem wniosków do sprawozdania z realizacji zadań Programu zajmują się komórki merytoryczne, prowadzące bezpośrednią współpracę z organizacjami pozarządowymi.
2. Ocena realizacji Programu współpracy zostanie dokonana na podstawie następujących mierników:
1) ilość i struktura organizacji pozarządowych współpracujących z Miastem;
2) liczba ogłoszonych otwartych konkursów ofert;
3) liczba ofert, które wpłynęły od organizacji pozarządowych;
4) liczba umów zawartych z organizacjami pozarządowymi na realizację zadań publicznych w ramach środków finansowych przekazanych tym organizacjom przez Prezydenta Miasta Rzeszowa;
5) wysokość środków finansowych przeznaczonych z budżetu Miasta na realizację zadań publicznych;
6) liczba beneficjentów działań zrealizowanych przez organizacje pozarządowe.
3. Prezydent Miasta Rzeszowa przedłoży Radzie Miasta Rzeszowa sprawozdanie z realizacji Programu współpracy za rok poprzedni w terminie określonym w ustawie.
4. Prezydent Miasta Rzeszowa przekaże sprawozdanie z realizacji Programu współpracy, o którym mowa w ust. 3, Przewodniczącemu Rzeszowskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w celu wypracowania przez Radę wniosków z dotychczasowej realizacji Programu współpracy, służących ewentualnemu zredefiniowaniu celów współpracy oraz priorytetowych zadań publicznych w latach następnych.
5. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, zostanie opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu.

Rozdział 9 Informacja o sposobie tworzenia Programu współpracy oraz o przebiegu konsultacji
§ 13
1. Prace nad przygotowaniem Programu współpracy zostały zainicjowane i przeprowadzone przez Wydział Polityki Społecznej Urzędu.
2. Przygotowanie Programu współpracy objęło realizację następujących działań:
1) przygotowanie przez komórki merytoryczne informacji na temat wysokości planowanych środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań publicznych przez organizacje oraz priorytetów w realizacji zadań publicznych;
2) opracowanie projektu Programu współpracy z uwzględnieniem informacji od komórek merytorycznych;
3) skierowanie projektu Programu współpracy do konsultacji przez upublicznienie na stronie internetowej Urzędu;
4) rozpatrzenie opinii i uwag złożonych przez organizacje podczas konsultacji;
5) przedłożenie na posiedzenie Rady Miasta Rzeszowa projektu uchwały w sprawie uchwalenia Programu współpracy.
3. Po uchwaleniu przez Radę Miasta Rzeszowa Programu współpracy zostanie on zamieszczony na stronie internetowej Urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

Rozdział 10 Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
§ 14
1. Komisje konkursowe powoływane są w celu opiniowania ofert złożonych w ramach otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych określonych w Programie współpracy miasta Rzeszowa na 2023 rok z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
2. Rzeszowska Rada Działalności Pożytku Publicznego może rekomendować kandydatów na członków komisji konkursowych reprezentujących organizacje pozarządowe.
3. Prezydent Miasta Rzeszowa ogłasza nabór na członków komisji konkursowej:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Rzeszowa,
2) w serwisie informacyjnym Urzędu Miasta Rzeszowa,
3) na tablicy ogłoszeń Urzędu.
4. Prezydent Miasta Rzeszowa lub osoba przez niego upoważniona powołuje komisję konkursową, wyznacza jej przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i powołuje przedstawicieli organizacji pozarządowych ze zgłoszonych wcześniej kandydatur.
5. Do członków komisji konkursowej biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, dotyczące wyłączenia pracownika.
6. Przewodniczącym komisji konkursowej jest przedstawiciel komórki merytorycznej, odpowiedzialnej za dany konkurs.
7. Kandydaci zgłoszeni do udziału w pracach komisji konkursowej, wskazani przez organizacje pozarządowe muszą spełniać łącznie następujące kryteria:
1) są obywatelami RP i korzystają z pełni praw publicznych;
2) nie podlegają wyłączeniu określonemu w art. 24 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego;
3) wyrażają zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie.
4) zgłoszą swoją kandydaturę poprzez formularz zgłoszeniowy podpisany i wypełniony przez samego kandydata/kandydatkę oraz podmiot zgłaszający kandydata/kandydatkę, będący załącznikiem do ogłoszenia o naborze.
8. W skład komisji konkursowej wchodzi do 7 osób z prawem głosu:
1) przewodniczący komisji – przedstawiciel komórki realizującej, odpowiedzialnej za dany konkurs;
2) do trzech przedstawicieli komórki realizującej, spośród których wybierany jest zastępca przewodniczącego;
3) osoby wskazane przez organizacje pozarządowe, przy czym Rzeszowska Rada Działalności Pożytku Publicznego może rekomendować jedną z nich.
9. Dopuszcza się powołanie komisji konkursowej w składzie przekraczającym liczbę określoną w ust. 8.
10. Do prac komisji konkursowej przewodniczący komisji konkursowej może zaprosić z głosem doradczym osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs ofert dotyczy. Zaproszony ekspert będzie zobowiązany do złożenia oświadczenia o braku konfliktu interesów wobec oferentów uczestniczących w konkursie ofert, oświadczenia o zachowaniu poufności oraz w przypadku pracy komisji przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość do wypełnienia oświadczenia o niezachowaniu kopii dokumentów przesłanych podczas posiedzenia komisji.
11. W skład komisji konkursowej nie mogą wchodzić osoby wskazane przez organizacje pozarządowe, biorące udział w konkursie.

§ 15
1. Za pracę każdej komisji konkursowej odpowiedzialny jest przewodniczący komisji.
2. Posiedzenia komisji zwołuje przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności – zastępca, zgodnie z przyjętym na pierwszym posiedzeniu harmonogramem pracy komisji.
3. Obsługę prawną komisji konkursowych prowadzi Biuro Obsługi Prawnej Urzędu Miasta Rzeszowa lub radca prawny miejskiej jednostki organizacyjnej.
4. Obsługę administracyjno-biurową komisji konkursowych prowadzą pracownicy komórki merytorycznej.
5. Udział w pracach komisji konkursowych jest nieodpłatny, za udział w posiedzeniach komisji jej członkom nie przysługuje zwrot kosztów podróży.
6. Członkowie komisji konkursowej wypełniają oświadczenie dotyczące wyrażenia zgody na uczestnictwo w pracach komisji ds. opiniowania ofert w określonym zakresie tematycznym oraz oświadczenie o bezstronności przy opiniowaniu ofert w stosunku do oferentów biorących udział w konkursie, oraz w przypadku pracy komisji przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość do wypełnienia oświadczenia o niezachowaniu kopii dokumentów przesłanych podczas posiedzenia komisji.
7. Komisje konkursowe mogą działać bez udziału osób wskazanych w § 15 ust. 8 pkt 3, jeżeli:
1) żadna organizacja nie wskaże osób do składu komisji konkursowej,
2) wskazane osoby nie wezmą udziału w pracach komisji konkursowej,
3) wszystkie powołane w skład komisji konkursowej osoby podlegają wyłączeniu na podstawie art. 15 ust. 2d lub art. 15 ust. 2f ustawy.
8. Komisje pracują na posiedzeniach, w składzie liczącym ponad połowę pełnego składu osobowego, w tym przewodniczący lub zastępca, a członkowie swoją obecność potwierdzają na każdym posiedzeniu na liście obecności.
9. Komisje konkursowe dokumentują swoją pracę w formie pisemnej, zgodnie z ogłoszonymi warunkami konkursu.
10. W sytuacjach wyjątkowych, komisja może obradować przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Decyzję o obradach komisji z wykorzystaniem narzędzi teleinformatycznych podejmuje jej przewodniczący.
11. W przypadku pracy komisji konkursowej z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, członkowie komisji konkursowej zobowiązani są do niezwłocznego złożenia swoich podpisów na kartach oceny formalnej i merytorycznej ocenianych ofert.

§ 16
1. Komisja konkursowa dokonuje oceny ofert pod względem formalnym na podstawie karty oceny formalnej, stanowiącej załącznik do ogłoszenia o konkursie ofert.
2. Po przeprowadzeniu oceny formalnej ofert, komisja sporządza listę ofert spełniających wymogi formalne oraz listę ofert niespełniających wymogów formalnych.
3. Komisja konkursowa, po zaopiniowaniu ofert spełniających wymogi formalne, dokonuje ich oceny pod względem merytorycznym.
4. Komisja dokonuje oceny merytorycznej na podstawie kryteriów określonych w ogłoszeniu konkursowym, w karcie oceny merytorycznej, stanowiącej załącznik do ogłoszenia o konkursie ofert.
5. Komisja konkursowa wypracowuje stanowisko i przedstawia je Prezydentowi Miasta Rzeszowa lub osobie przez niego upoważnionej, w formie listy rankingowej ocenionych projektów, z przypisaną im oceną punktową, proponowaną kwotą dotacji aż do wyczerpania puli środków finansowych oraz w przypadku ofert, które nie uzyskały minimalnej ilości punktów i nie zostały zarekomendowane do otrzymania dotacji – wraz z ewentualnymi uwagami i zastrzeżeniami Komisji.
6. W przypadku, gdy dwie lub więcej ofert otrzyma tę samą liczbę punktów, a zaplanowane środki finansowe nie są wystarczające, wówczas komisja konkursowa rekomenduje jedną z ofert do dotacji.

§ 17
1. Komisja konkursowa opiniuje oferty w terminie najpóźniej do 60 dni od daty określającej końcowy termin składania ofert.
2. Oferty powinny być ocenione przez wszystkich obecnych na posiedzeniu członków komisji konkursowych.
3. Komisje konkursowe dokonują oceny ofert na podstawie kryteriów formalnych i merytorycznych, określonych w ogłoszeniu otwartego konkursu ofert, przy określonym każdorazowo w ogłoszeniu, minimalnym progu punktowym, od którego organizacja może zostać wskazana do otrzymania dotacji.
4. Komisje konkursowe dokonując oceny ofert na podstawie kryteriów formalnych i merytorycznych, każdorazowo na kartach oceny zawierają uwagi i ewentualne rekomendacje Komisji w odniesieniu do poszczególnych kryteriów oceny formalnej i merytorycznej oferty.
5. Komisje konkursowe mogą żądać od oferentów dodatkowych informacji oraz wyjaśnień dotyczących złożonych ofert, m.in. odnośnie działalności statutowej oferenta w kontekście zakresu zadania publicznego w ogłoszonym konkursie ofert.
6. Wszelkie wątpliwości dotyczące ocenianych ofert, Komisja rozstrzyga większością głosów w głosowaniu jawnym.

§ 18
1. Posiedzenia komisji konkursowej dokumentowane są protokołami z posiedzeń zatwierdzonymi przez Przewodniczących komisji.
2. Komisja konkursowa kończy pracę po przedstawieniu Prezydentowi wyników oceny złożonych ofert.