Co to są konsultacje społeczne?

Na tej stronie dowiecie się, dlaczego warto rozmawiać o mieście, znadziecie informacje o bieżących konsultacjach społecznych oraz o Rzeszowskim Budżecie Obywatelskim. Powiemy Wam również o sposobie organizacji konsultacji społecznych, który wynika zarówno z dokumentów na poziomie krajowym, jak i rzeszowskim.

 

 

Konsultacje społeczne to zasięganie opinii w sprawach ważnych dla władz oraz mieszkańców i mieszkanek Rzeszowa. Dzięki zebraniu możliwie wielu różnych opinii, urząd miasta zdobywa wiedzę o potrzebach mieszkańców, ale także obawach. Dowiaduje się, co sądzą o zaproponowanych pomysłach. Mieszkańcy mogą za to usłyszeć siebie nawzajem i poznać różne punkty widzenia.

#RzeszowToMy


Dla mieszkańców i mieszkanek konsultacje są sposobem na to, aby mieć wpływ na swoje otoczenie.
Są także dobrą okazją, aby:
1. Poznać zdanie i potrzeby innych osób,
2. Zdobyć wiedzę o tym, jak działa miasto,
3. Poznać działające w okolicy organizacje pozarządowe, grupy nieformalne i instytucje,
4. Poznać swoich sąsiadów lub wzmocnić z nimi więzi oraz zacząć działać razem na rzecz swojego otoczenia.


Konsultacje społeczne nie są referendum ani głosowaniem, wyniki konsultacji są głosem doradczym, pomagającym tak zmienić projekty urzędu, aby odpowiadały na potrzeby mieszkanek i mieszkańców – ostateczną decyzję podejmują rządzący i to oni biorą za nią pełną odpowiedzialność. Celem konsultacji jest wypracowanie rozwiązań, które będą uwzględniały głos mieszkańców – a więc zmiana początkowych projektów i pomysłów. Ostateczne projekty mogą zawierać większość zgłoszonych potrzeb, a czasem tylko niewielką ich część. Wszystko zależy od posiadanego przez dany urząd budżetu, uwarunkowań prawnych i możliwości.

Konsultacje mogą być prowadzone z inicjatywy Prezydenta, w tym w wyniku wymogu ustawowego lub na podstawie Wniosku o przeprowadzenie konsultacji, skierowanego do Prezydenta przez:
1. Radę Miasta Rzeszowa w drodze uchwały;
2. Grupę co najmniej 300 mieszkańców;
3. Co najmniej pięć organizacji pozarządowych lub podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
4. Trzy osiedla Miasta Rzeszowa.


Wniosek o ogłoszenie konsultacji społecznych należy składać do Prezydenta Rzeszowa (adres: Rynek 12, 35 – 064 Rzeszów). Prezydent rozpatruje go w terminie 30 dni od daty jego wpływu.
Warunki wnioskowania o konsultacje społeczne we Rzeszowie określone są w uchwale Rady Miasta Rzeszowa Nr LXXVIII/1711/2023 z dnia 25 kwietnia 2023 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami miasta Rzeszowa oraz zarządzeniu Nr 0050/343/2023 Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 28 lipca 2023 r. w sprawie wprowadzenia Instrukcji postępowania przy prowadzeniu konsultacji społecznych z mieszkańcami miasta Rzeszowa.


Co musi zawierać wniosek o przeprowadzenie konsultacji społecznych:

1. Adresy korespondencyjne, numery telefonów i/lub adresy e-mailowe inicjatora/inicjatorów konusltacji;
2. Proponowany przedmiot konultacji;
3. Proponowany termin przeprowadzenia konsultacji;
4. Proponowane formy konsultacji;
5. Uzasadnienie przeprowadzenia konsultacji;
6. Podpis/y inicjatora/inicjatorów konsultacji.

WZÓR WNIOSKU


Dodatkowo wniosek składany przez grupę mieszkańców powinien zawierać listę 300 mieszkańców popierających inicjatywę zawierającą:
1. Imiona i nazwiska;
2. Adresy zamieszkania;
3. Własnoręczne podpisy osób popierających wniosek;
4. Określenie przedmiotu konsultacji – w nagłówku każdej z ponumerowanych stron listy.

WZÓR LISTY

Dodatkowo wniosek składany przez co najmniej 5 organizacji pozarządowych lub podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie powinien zawierać listę lub podmiotów występujących z inicjatywą zawierającą:
1. Nazwy organizacji lub podmiotów oraz ich numery w Krajowym Rejestrze Sądowym;
2. Adresy siedzib organizacji lub podmiotów;
3. Adresy korespondencyjne. numery telefonów i/lub adresy e-mailowe inicjatora/inicjatorów konusltacji;
4. Podpisy osób upoważnionych do reprezentowania organizacji lub podmiotów.

WZÓR LISTY

W przypadku wniosku, składanego przez Radę Miasta Rzeszowa, należy do niego dołączyć uchwałę Rady Miasta Rzeszowa.

W przypadku wniosku, składanego przez co najmniej 3 osiedla, należy do niego dołączyć uchwały Rad Osiedli.

Podstawą prawną przeprowadzania konsultacji społecznych w Rzeszowie jest uchwała Rady Miasta Rzeszowa Nr LXXVIII/1711/2023 z dnia 25 kwietnia 2023 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami miasta Rzeszowa.

Uchwała ta wynika z zapisów ustawy o samorządzie gminnym. W art. 5a ustawy podkreśla się, że gmina może przeprowadzić konsultacje w sprawach ważnych dla społeczności.


Oprócz powyższego dokumentu, podstawą prawną konsultacji społecznych są także ustawy, regulujące poszczególne obszary lub sytuacje, dotyczące m.in.:

1. Zmiany granic gmin lub granic miasta, tworzenia przez Gminę jednostek pomocniczych, sytuacji przewidzianych ustawą oraz innych spraw ważnych dla gminy, budżetu obywatelskiego – ustawa o samorządzie gminnym,

2. Miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

3. Rewitalizacji – ustawa o rewitalizacji,

4. Środowiska – ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Konsultacje społeczne prowadzi urząd miasta, ale także jednostki takie jak Miejski Zarząd Dróg, Zarząd Zieleni Miejskiej czy Zarząd Transportu Miejskiego. Wydział Komunikacji Społecznej w Kancelarii Prezydenta nadzoruje i koordynuje konsultacje w mieście.

Aktualności o konsultacjach społecznych