Prezydent Miasta Rzeszowa ogłosił konsultacje projektu Programu współpracy miasta Rzeszowa na 2026 rok z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Konsultacje trwały od 8 września do 29 września 2025 r. i odbyły się w formie formularza konsultacyjnego, dostępnego w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Rzeszowa pod adresem: https://bip.erzeszow.pl/291-wydzial-polityki-spolecznej/2211-aktualnosci/129469-konsultacje-programu-wspolpracy-na-2026-_-termin-na-zglaszanie-uwag-29-wrzesnia-2025-r.html oraz na stronie internetowej Miasta pod adresem: Program współpracy - Konsultacje - Konsultacje Programu Współpracy na 2026 – termin na zgłaszanie uwag: 29 września 2025 r. - Serwis informacyjny Urzędu Miasta Rzeszowa
W trakcie konsultacji 2 organizacje pozarządowe zgłosiły następujące uwagi.
|
Lp. |
Organizacja zgłaszająca |
Treść uwagi |
Rozstrzygnięcie |
|
CELE SZCZEGÓŁOWE |
|||
|
1. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Promocja i rozwój wolontariatu |
Uwaga uwzględniona Treść programu zmieniona zgodnie z propozycją. |
|
2. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Uwaga nieuwzględniona Kwestia ta jest już uregulowana w odrębnych, powszechnie obowiązujących przepisach prawa. Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2024 r. poz. 1411, z późn. zm.), podmioty publiczne są zobowiązane do zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej. |
|
3. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Wzmacnianie konsultacji i dialogu z NGO |
Uwaga nieuwzględniona Kwestie te są już uregulowane w przepisach prawa i znajdują odzwierciedlenie w obecnie obowiązujących zasadach współpracy samorządu z trzecim sektorem. Zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2025 r. poz. 1338), organy administracji publicznej prowadzą dialog i współpracę z organizacjami pozarządowymi na zasadach:
Ponadto, zgodnie z art. 5a ww. ustawy, projekt rocznego programu współpracy podlega obowiązkowym konsultacjom z organizacjami pozarządowymi, co stanowi już formalne narzędzie dialogu i partycypacji tych podmiotów w procesie kształtowania polityki współpracy z sektorem pozarządowym. W związku z powyższym, zgłoszona uwaga — choć zgodna z duchem współpracy i dialogu obywatelskiego — nie wymaga odrębnego ujęcia w Programie, ponieważ realizacja postulowanego celu odbywa się już w ramach obowiązującego porządku prawnego oraz istniejących praktyk konsultacyjnych. Przyjęcie tego celu jest przedwczesne i powinno zostać poprzedzone zbadaniem oczekiwań większej grupy rzeszowskich NGO. |
|
4. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Wsparcie NGO w pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych |
Uwaga nieuwzględniona Program współpracy ma charakter ramowy i strategiczny, określający formy współpracy (art. 5a ust. 4 ustawy), a nie instrumenty finansowego doradztwa. Wsparcie w pozyskiwaniu środków zewnętrznych jest realizowane w praktyce poprzez szkolenia, doradztwo i działania informacyjne – te elementy nie stanowią celu szczegółowego programu. Przesłana propozycja zmiany jest częściowo realizowana przez Miasto Rzeszów. |
|
5. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Promocja dialogu obywatelskiego |
Uwaga uwzględniona Treść programu zmieniona zgodnie z propozycją. |
|
6. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Partnerstwo międzypokoleniowe i międzykulturowe |
Uwaga nieuwzględniona Idea partnerstw międzypokoleniowych i międzykulturowych wykracza poza zakres celów szczegółowych współpracy z organizacjami pozarządowymi. Te kwestie są już ujęte w innych miejskich dokumentach strategicznych, m.in. w polityce senioralnej, młodzieżowej. |
|
FORMY WSPÓŁPRACY |
|||
|
7. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Inicjatywa lokalna |
Uwaga uwzględniona Treść programu zmieniona zgodnie z propozycją. |
|
8. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Miasto jako platforma współpracy międzysektorowej |
Uwaga uwzględniona Uwaga została uwzględniona w Rozdziale 5 § 6 – Formy współpracy, ponieważ jej treść dotyczy praktycznych sposobów realizacji współpracy między Miastem a organizacjami, a nie bezpośrednio celów szczegółowych programu. |
|
9. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Umowy partnerskie (np. projekty UE) |
Uwaga nieuwzględniona Umowy partnerskie są formalnie uregulowane w art. 5 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: „umowy partnerskiej określonej w art. 28a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2025 r. poz. 198), porozumienia albo umowy o partnerstwie określonych w art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818) i porozumienia albo umowy o partnerstwie określonych w art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079 oraz z 2024 r. poz. 1717). |
|
10. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Zakup usług od NGO (zamówienia publiczne) |
Uwaga uwzględniona Treść programu zmieniona zgodnie z propozycją. |
|
11. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Szkolenia, warsztaty i doradztwo (świadczone przez JST) |
Uwaga nieuwzględniona Bezpośrednie świadczenie szkoleń, warsztatów i doradztwa przez jednostkę samorządu terytorialnego dla NGO może być postrzegane jako wchodzenie w obszar działalności podmiotów rynkowych lub samych NGO oferujących takie usługi. Samorząd, zgodnie z zasadą subsydiarności, powinien raczej wspierać dostęp do takich usług poprzez np. dofinansowanie udziału organizacji w zewnętrznych szkoleniach, zamiast samodzielnie je organizować, chyba że dotyczy to specyficznych szkoleń związanych z obsługą programu współpracy lub nowymi przepisami, co jednak nie jest celem programu. |
|
12. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Promocja 1,5% PIT dla OPP |
Uwaga uwzględniona Treść programu zmieniona zgodnie z propozycją. |
|
13. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Rekomendacje i listy intencyjne |
Uwaga uwzględniona Treść programu zmieniona zgodnie z propozycją. |
|
14. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Nieodpłatne udostępnianie lokali i zasobów miasta |
Uwaga nieuwzględniona Jest to ustawowo dopuszczalna forma wsparcia dla organizacji pozarządowych. Zapis jest uwzględniony w Programie Rozdział 5 Formy współpracy § 6 ust.2 pkt 9 (zapewnienie dostępu do infrastruktury miejskiej – sal konferencyjnych, sprzętu, narzędzi IT niezbędnych do realizacji działań społecznych). Organizacje pozarządowe mogą nieodpłatnie korzystać z zasobów Międzynarodowego Centrum Integracji Feniks zgodnie z Regulaminem rezerwacji i korzystania z sal w MCI FENIKS. |
|
15. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Patronaty władz miasta |
Uwaga uwzględniona Treść programu zmieniona zgodnie z propozycją. |
|
16. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Spotkania sieciujące i Gala Wolontariatu |
Uwaga nieuwzględniona Te formy współpracy mogą być realizowane na podstawie potencjalnego zlecenia zadania publicznego. Miasto nie chciałoby jednak w Programie współpracy narzucać Oferentom przystępującym do otwartego konkursu ofert na działania wspierające potencjał NGO oczekiwanych sposobów realizacji zadania publicznego. |
|
17. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Elektroniczna baza danych/portal NGO |
Uwaga nieuwzględniona Stworzenie i utrzymanie elektronicznej bazy danych lub portalu NGO wiąże się ze znacznymi kosztami inwestycyjnymi i operacyjnymi (aktualizacja, moderacja, ochrona danych osobowych zgodnie z RODO). Jest |
|
18. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Wsparcie w kontaktach międzynarodowych |
Uwaga uwzględniona Treść programu zmieniona zgodnie z propozycją. |
|
19. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Promocja NGO w mediach miejskich |
Uwaga uwzględniona Treść programu zmieniona zgodnie z propozycją. |
|
20. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Wydzielenie środków na wkład własny i rozwój NGO oraz dotacja na wkład własny |
Uwaga częściowo uwzględniona W związku z planowanymi działaniami, wstępnie rozważamy możliwość udzielenia dotacji na pokrycie wkładów własnych w projektach realizowanych z innych źródeł niż budżet Miasta Rzeszowa. |
|
21. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Możliwość korekty środków w trakcie roku |
Uwaga uwzględniona Treść programu zmieniona zgodnie z propozycją. |
|
22. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Kwota orientacyjna z zastrzeżeniem dopasowania do uchwały budżetowej |
Uwaga uwzględniona Treść programu zmieniona zgodnie z propozycją. |
|
Priorytetowe zadania publiczne |
|||
|
23. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Edukacja i działania dla dzieci i młodzieży |
Uwaga nieuwzględniona Zakres ten jest już w znacznej mierze objęty istniejącymi priorytetowymi zadaniami publicznymi, takimi jak: |
|
24. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Ekologia i ochrona klimatu |
Uwaga nieuwzględniona Kwestie ekologii i ochrony klimatu są bezsprzecznie ważne, jednak w kontekście bieżącego Programu Współpracy, ich uwzględnienie jako odrębnego priorytetu wiązałoby się z koniecznością znaczącego przesunięcia środków z innych, już ugruntowanych zadań publicznych, lub wymagałoby zabezpieczenia dodatkowych funduszy, co w obecnej sytuacji budżetowej nie jest możliwe. |
|
25. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Porządek i bezpieczeństwo publiczne |
Uwaga nieuwzględniona Zapewnienie porządku i bezpieczeństwa publicznego należy do podstawowych zadań własnych gminy, realizowanych głównie przez wyspecjalizowane służby (Policję, Straż Miejską) oraz inne jednostki organizacyjne. Rola organizacji pozarządowych w tym obszarze ma charakter uzupełniający i wspierający (np. działania profilaktyczne, edukacyjne), a nie autonomicznej realizacji zadań publicznych. Wprowadzenie tego priorytetu w Programie Współpracy dla NGO mogłoby prowadzić do niejasności w podziale kompetencji i odpowiedzialności, co jest niezgodne z art. 7 Ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 5 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, które precyzują zakres zadań publicznych realizowanych przez samorząd. |
|
26. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Wspieranie rodziny i pieczy zastępczej |
Uwaga nieuwzględniona Kwestie wspierania rodziny i pieczy zastępczej są w całości objęte priorytetowym zadaniem publicznym nr 4) Pomoc społeczna. Ustawa o pomocy społecznej oraz Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej jasno określają, że te działania są integralną częścią systemu pomocy społecznej. Wprowadzenie odrębnego punktu stanowiłoby powielenie istniejącego zakresu, co jest niezgodne z zasadą efektywności i przejrzystości programu. Działania w tym zakresie mogą być nadal finansowane w ramach priorytetu "Pomoc społeczna". |
|
27. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Zadania na rzecz wzmocnienia sektora NGO |
Uwaga uwzględniona Treść programu zmieniona zgodnie z propozycją. |
|
28. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Integracja cudzoziemców, projekty wielokulturowe |
Uwaga nieuwzględniona Działania związane z integracją cudzoziemców i projektami wielokulturowymi mogą być realizowane w ramach już istniejących priorytetów, zwłaszcza: |
|
29. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Projekty patriotyczne, historyczne, rocznicowe |
Uwaga nieuwzględniona Tego typu projekty są w pełni objęte priorytetowym zadaniem publicznym nr 5) Kultura, sport i dziedzictwo. Prowadzenie działań patriotycznych, upamiętniających historię czy obchodzenie rocznic jest integralną częścią działalności kulturalnej i edukacyjnej w zakresie dziedzictwa. Oddzielanie ich w osobną kategorię jest zbędne i mogłoby prowadzić do nadmiernego rozdrobnienia programu, podczas gdy obecna kategoria jest wystarczająco szeroka i elastyczna. |
|
30. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Rozwój społeczeństwa obywatelskiego |
Uwaga nieuwzględniona Rozwój społeczeństwa obywatelskiego jest nadrzędnym celem całej Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz Programu Współpracy, a nie pojedynczym, odrębnym zadaniem publicznym do bezpośredniego finansowania w kategoriach projektów i zostanie uwzględniony w celach szczegółowych. |
|
Budżet |
|||
|
31. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Zwiększenie puli do 18-20 mln zł |
Uwaga nieuwzględniona Zgodnie z art. 211 i nast. Ustawy o finansach publicznych oraz przepisami Ustawy o samorządzie gminnym (czy odpowiednio powiatowym/wojewódzkim), wysokość środków przeznaczanych na poszczególne cele jest suwerenną decyzją organu stanowiącego (Rady Miasta/Gminy), podejmowaną w ramach uchwalania rocznej uchwały budżetowej. |
|
32. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Podział środków |
Uwaga nieuwzględniona Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 15 ust. 2h) stanowi, |
|
Sposób oceny realizacji Programu Współpracy |
|||
|
33. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Powrót do brzmienia: „na podstawie rekomendacji Komisji” |
Uwaga nieuwzględniona Brak zgodności z zapisem w art. 15 ust 2a Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie „Organ administracji publicznej ogłaszający otwarty konkurs ofert powołuje komisję konkursową w celu opiniowania złożonych ofert”. Tym samym brak jest podstaw do przypisania Komisjom dalej idących uprawnień. |
|
34. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Przywrócenie zapisu: „Koordynację Programu prowadzi Wydział Polityki Społecznej przy współpracy z innymi komórkami merytorycznymi.” |
Uwaga nieuwzględniona Zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2025 r. poz. 1153), to Prezydent miasta kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz, a organizację wewnętrzną urzędu ustala samodzielnie, m.in. poprzez regulamin organizacyjny. Oznacza to, że przypisanie konkretnych zadań do określonego wydziału (w tym koordynacji Programu współpracy) wynika z wewnętrznych ustaleń organizacyjnych, a nie z dokumentów programowych o charakterze strategicznym. |
|
35. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Dodanie wskaźników rezultatu i produktu (np. liczba godzin wsparcia, liczba wolontariuszy, liczba partnerstw) |
Uwaga nieuwzględniona Program współpracy ma charakter ogólny i strategiczny, a nie operacyjny, co oznacza, że nie jest dokumentem służącym szczegółowemu monitorowaniu efektów ilościowych. Zgodnie z art. 5a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2025 r. poz. zm. 1338), program współpracy określa m.in. priorytetowe zadania publiczne, formy współpracy oraz zasady realizacji współpracy, ale nie nakłada obowiązku ustalania szczegółowych wskaźników pomiaru rezultatów. Ponadto szczegółowe wskaźniki rezultatu i produktu są zazwyczaj elementem oceny realizacji poszczególnych zadań publicznych w ramach ogłaszanych otwartych konkursów ofert, gdzie organizacje pozarządowe przedstawiają własne cele, rezultaty i wskaźniki w składanych ofertach, zgodnie z formularzem określonym w rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu ds. Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 2057). Wprowadzanie ogólnych wskaźników do dokumentu programowego mogłoby prowadzić do nadmiernego uproszczenia lub ujednolicenia bardzo zróżnicowanych form współpracy i działań realizowanych przez organizacje pozarządowe, co nie odpowiada ich specyfice i elastyczności działania. |
|
36. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Obowiązek sprawozdawczości w układzie wskaźników |
Uwaga nieuwzględniona Ustawa nie przewiduje możliwości nakładania w programie współpracy nowych obowiązków sprawozdawczych wobec organizacji pozarządowych, w tym obowiązku raportowania w układzie wskaźników. Szczegółowe wymogi określa rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 20 sierpnia 2018 r. w sprawie wzorów ofert, ramowych wzorów umów i sprawozdań (Dz.U. 2018 poz. 1469). |
|
37. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Półroczna ocena stopnia realizacji Programu |
Uwaga nieuwzględniona Art. 5a ust. 1, 2 i 3 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Program współpracy JST z organizacjami pozarządowymi uchwalany jest na rok. Można również przyjąć program wieloletni. Ustawa nie precyzuje częstotliwości oceny programu w cyklu krótszym niż roczny. Standardowo ocena realizacji programu przeprowadzana jest raz w roku. Wprowadzenie obowiązkowej półrocznej oceny nie znajduje bezpośredniego umocowania w przepisach ustawy. Urząd nie posiada kompetencji do oceny Programu. |
|
38. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
3 wskaźniki horyzontalne (wolontariat, grupy defaworyzowane, środki zewnętrzne) |
Uwaga nieuwzględniona Nie uwzględniono uwagi ze względu na szeroki wachlarz zadań publicznych powierzanych organizacjom pozarządowym, obejmujących różnorodne obszary działalności. Wprowadzenie obligatoryjnych wskaźników horyzontalnych dla wszystkich projektów mogłoby ograniczyć elastyczność Programu współpracy i jego dostosowanie do specyfiki poszczególnych zadań. |
|
39. |
Spółdzielnia Socjalna Polifonia Project |
Ewaluacja jakościowa co 3 lata |
Uwaga nieuwzględniona Nie uwzględniono uwagi ze względu na brak opracowanej i opisanej metodologii przeprowadzenia proponowanej ewaluacji jakościowej, w tym zasad doboru wskaźników, kryteriów oceny i sposobu gromadzenia danych. Wprowadzenie takiego zapisu bez jednoznacznie określonych założeń metodycznych mogłoby prowadzić do niejednoznacznej interpretacji wyników i utrudnić rzetelne monitorowanie. |
|
Priorytetowe zadania publiczne |
|||
|
40. |
Fundacja Aktywizacja Oddział |
Wnioskujemy o wydzielenie środków i utworzenie Funduszu na wkłady własne dla organizacji pozarządowych, które realizują zadania wymienione w rozdziale |
Uwaga częściowo uwzględniona W związku z planowanymi działaniami, wstępnie rozważamy możliwość udzielenia wkładu własnego. Zastrzegamy jednak, że ostateczna decyzja w tej kwestii będzie uzależniona od uchwalenia budżetu na rok 2026. Uwaga została uwzględniona w Rozdziale 5 Formy współpracy § 6 pkt. 1 Współpraca finansowa |