Obecnie każda osoba w wieku od 10 do 18 lat, by jeździć rowerem po drogach publicznych, musi mieć kartę rowerową. Dzieci poniżej 10. roku życia mogą poruszać się rowerem wyłącznie pod opieką dorosłych i traktowane są jak piesi.
Aby jeździć motorowerem, osoby w wieku od 13 do 18 lat muszą mieć wyrobioną kartę motorowerową. Aby zdawać egzamin na kartę rowerową lub motorowerową, należy przedstawić pisemną zgodę rodziców.
Osoby niepełnoletnie, które wcześniej zdobyły kartę motorowerową albo prawo jazdy kategorii AM (od 14. roku życia), nie muszą już wyrabiać karty rowerowej.
Każdy, kto skończył 18 lat, może jeździć zarówno rowerem, jak i motorowerem bez dodatkowych dokumentów. Wystarczy posiadać dowód osobisty, który potwierdza wiek prowadzącego.
Karty rowerowe i motorowerowe wydają dyrektorzy podstawówek i gimnazjów wyłącznie uczniom swoich szkół. Szkolenia i egzaminy odbywają się w ramach szkolnych zajęć i zazwyczaj na terenach szkół. Nieletnim spoza szkół, a także dorosłym pragnącym zdobyć podstawową wiedzę o przepisach ruchu drogowego, karty rowerowe i motorowerowe wydaje dyrektor wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego (WORD w Rzeszowie, al. Wyzwolenia 4) albo osoba prowadząca ośrodek szkolenia kierowców, dysponująca odpowiednimi uprawnieniami, po zaliczeniu zajęć i sprawdzianów prowadzonych przez te placówki.
Przejście dla pieszych należy pokonać na piechotę, prowadząc rower, a jazda po chodniku dozwolona jest tylko w nielicznych przypadkach. Przepisy dopuszczają taką sytuację, gdy:
Te warunki muszą być spełnione jednocześnie.
Korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, kierujący rowerem ma obowiązek jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Rowerzysta może też zjechać na chodnik w trudnych warunkach pogodowych, np. przy opadach śniegu, ulewach, gęstej mgle.
Rowerzysta ma obowiązek korzystania ze ścieżki rowerowej, jeśli jest ona wyznaczona. W takim przypadku jazda po jezdni jest niedozwolona. Osoby wożące dzieci w wózkach za rowerem albo w fotelikach na rowerze nie mogą korzystać z przepisu mówiącego, że po chodnikach mogą jeździć opiekunowie z dziećmi w wieku poniżej 10 lat, gdyż dotyczy on tylko dzieci kierujących swoim rowerem. Z dzieckiem przewożonym w wózku lub w foteliku, poza dopuszczonymi w przepisach wyjątkami, trzeba jeździć po jezdniach lub ścieżkach rowerowych.
Po ulicach jednokierunkowych nie wolno jeździć pod prąd, gdy pod znakiem zakazu wjazdu nie ma tabliczki „nie dotyczy rowerów", a dodatkowy znak nie ogranicza prędkości do 30 km/ godz.
Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
Rower oraz wózek rowerowy muszą być wyposażone w:
Światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m. Światła pozycyjne mogą być migające i umieszczone nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni. Kask na głowie i odblaski (np. kamizelka) są nieobowiązkowe, ale warto o nie zadbać ze względu na bezpieczeństwo.
Za jazdę w stanie po spożyciu alkoholu (od 0,2 do 0,5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu) grozi mandat w wysokości od 300 do 500 zł. Za jazdę w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila) rowerzysta zostanie ukarany 500-złotowym mandatem.
Jeśli rowerzysta jest sprawcą wypadku, nie otrzyma odszkodowania. A może mieć wytoczoną sprawę sądową przez poszkodowanego lub poszkodowanych o zwrot kosztów naprawy pojazdów oraz koszty leczenia czy o zadośćuczynienie za śmierć osoby w wypadku.
Gdy wina leży po stronie rowerzysty, a nie ma on ubezpieczenia, to poszkodowani mogą wytoczyć mu sprawę cywilną o odszkodowanie. Jeśli sąd rozstrzygnie sprawę na korzyść poszkodowanego, otrzyma on odszkodowanie ze swojej polisy autocasco albo Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, a firma ubezpieczeniowa lub Fundusz wystąpi do sprawcy z regresem, żądając zwrotu wypłaconych pieniędzy.
Zgodnie z przepisami kierowcy są obowiązani do uważnego traktowania rowerzystów: