Do zadań Wydziału Księgowo – Rachunkowego należy obsługa finansowo – księgowa urzędu, jako jednostki budżetowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych wydatków, niepodatkowych dochodów z wyjątkiem dochodów Wydziału Budżetowego i Finansowego, funduszy celowych, a także projektów współfinansowanych środkami zewnętrznymi w tym pomocowymi, sum depozytowych, sum na zlecenie i pozostałych zadań finansowo wyodrębnionych.
Zadania Wydziału obejmują także rozliczenia publiczno – prawne Płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i składek na ubezpieczenia społeczne między innymi z tytułu: wynagrodzeń, świadczeń, diet i stypendiów oraz rozliczenia Podatnika podatku od towarów i usług i podatku akcyzowego w ramach instalacji OZE.
1. Do zadań Oddziału Rozliczeń Finansowych i Likwidatury należy w szczególności: 1) kontrola uprzednia w ramach kontroli wstępnej w zakresie zgodności z planem finansowym i wieloletnią prognozą finansową: a) wniosków o uruchomienie procedury zamówień publicznych, b) umów zawieranych w trybie „Prawo zamówień publicznych” oraz pozostałych umów nieobjętych procedurą ustawy, a także zamówień w ramach zadań wykonywanych przez wydziały i prowadzenie ewidencji pozabilansowej w tym zakresie, w formie tradycyjnej – zestawień i arkuszy office lub z wykorzystaniem aplikacji GRU i WYBUD systemu OTAGO; 2) prowadzenie ewidencji dla: a) planu finansowego wydatków w formie pobierania danych z aplikacji PLAN systemu OTAGO, b) zaangażowania wydatków obciążających plan finansowy urzędu roku bieżącego oraz zaangażowania w latach następnych z wykorzystaniem w formie tradycyjnej – zestawień i arkuszy office, a także aplikacji GRU i WYBUD systemu OTAGO; c) dowodów księgowych do zapłaty, a przekazanych do zatwierdzenia celem monitorowania terminowego regulowania zobowiązań; 3) weryfikacja przedkładanych do akceptacji umów i projektów umów w zakresie ich zgodności z wzorami obowiązującymi w urzędzie; 4) kontrola formalno-rachunkowa dowodów księgowych w ramach zgodności z zawartymi umowami; 5) dekretacja dowodów księgowych w szczegółowości klasyfikacji budżetowej i dalszej szczegółowości określonej w Budżecie, a także ważniejszych rodzajów wydatków; 6) bieżąca analiza obrotów i sald rachunków bankowych w szczególności: WYDATKI MIASTA, NIEWYGASAJĄCE WYDATKI, sporządzanie zapotrzebowania na środki z tytułu wydatków z tych rachunków bankowych i łącznego zapotrzebowania na środki dla Wydziału w wymaganej szczegółowości; 7) sporządzanie przelewów krajowych i zagranicznych z tytułu regulowania zobowiązań i rozliczeń w ramach rachunków bankowych określonych w pkt 6 z wykorzystaniem oprogramowania bankowego i aplikacji WYBUD systemu OTAGO; 8) prowadzenie ewidencji szczegółowej bilansowej i pozabilansowej wydatków majątkowych oraz rozrachunków i rozliczeń z tego tytułu, w szczegółowości poszczególnych zadań określonych w budżecie i WPF, klasyfikacji budżetowej oraz źródeł finansowania; 9) prowadzenie ewidencji pozabilansowej: a) zabezpieczeń bankowych i gwarancji ubezpieczeniowych dla umów, zgodnie z ustawą „Prawo zamówień publicznych”, a także ich zwalnianie zgodnie z dyspozycjami wydziałów, b) wydatków organów osiedli w podziale na poszczególne osiedla, c) ZFŚS dla potrzeb kontroli wykorzystania planu funduszu i rozliczeń publiczno-prawnych z tytułu świadczeń; 10) rozliczanie krajowych i zagranicznych podróży służbowych pracowników urzędu, radnych i innych delegowanych oraz monitorowanie tych rozliczeń; 11) prowadzenie rejestru not korygujących wydziału; 12) koordynowanie i prowadzenie rozliczeń, a także dokumentacji Wydziału w zakresie windykacji wierzytelności obcych dochodzonych w formie zajęć cywilnych lub administracyjnych z zobowiązań urzędu 13) bieżąca współpraca z bankiem obsługującym rachunki bankowe pozostające w dyspozycji Wydziału w zakresie objętym umową, w szczególności: a) administrowanie uprawnieniami bankowymi pracowników wydziału, b) otwieranie i zamykanie rachunków bankowych obsługiwanych przez wydział; c) koordynowanie prowadzenia terminali płatniczych w urzędzie; d) prowadzenie spraw z zakresu korzystania ze służbowych kart płatniczych w urzędzie. 14) bieżąca obsługa kancelaryjno – administracyjna wydziału.
2. Do zadań Oddziału Księgowości Wydatków i Dochodów Niepodatkowych należy w szczególności: 1) segregowanie, prowadzenie kontroli księgowej i dekretacja dowodów księgowych zgodnie z zasadami ustaw o rachunkowości i o finansach publicznych; 2) prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z zasadami ustaw o rachunkowości i o finansach publicznych dla: a) wydatków realizowanych przez wydziały w tym wydatków niewygasających z wyjątkiem wydatków finansowanych środkami pomocowymi, funduszy celowych, przedsięwzięć i zadań finansowo wyodrębnionych, w szczegółowości określonej w budżecie miasta, oraz aplikacji PLAN systemu OTAGO i ważniejszych rodzajów wydatków, b) pozostałych aktywów i pasywów w ramach rachunków bankowych, w szczególności: sum depozytowych, sum na zlecenie, wadiów, gwarancji, a także zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w szczegółowości określonej, w planie finansowym ZFŚS; 3) kasowa obsługa zadań realizowanych przez wydziały w tym: w zakresie dochodów niepodatkowych, wydatków budżetowych (w tym niewygasających), funduszy celowych, projektów współfinansowanych środkami pomocowymi oraz wadiów i gwarancji, a także innych przedsięwzięć i zadań z działalności finansowo wyodrębnionych; 4) bieżąca analiza obrotów na rachunkach bankowych wydatków, wydatków niewygasających sum depozytowych (wadiów i gwarancji), zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, sum na zlecenie; 5) prowadzenie rozrachunków i rozliczeń w zakresie zdarzeń ewidencjonowanych w ramach rachunków bankowych w pkt 2; 6) rozliczanie sum depozytowych (wadiów i gwarancji, depozytów Biura Rzeczy Znalezionych w formie pieniężnej) w oparciu o dyspozycje wydziałów z wykorzystaniem narzędzi bankowego systemu informatycznego oraz sporządzanie przelewów z rachunków bankowych pozabudżetowych, w tym w szczególności sum depozytowych i na zlecenie; 7) prowadzenie pomocnicze ewidencji z wykorzystaniem – zestawień i arkuszy Office dla potrzeb sporządzenia sprawozdawczości budżetowej z zakresu zadań administracji rządowej, w tym dofinansowania ze środków własnych miasta; 8) koordynowanie prowadzenia ksiąg rachunkowych Wydziału oraz użytkowanego oprogramowania systemu OTAGO; 9) prowadzenie spraw z zakresu obronności i zarzadzania kryzysowego Wydziału
3. Do zadań Referatu Księgowości Dochodów Niepodatkowych należy w szczególności: 1) prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z zasadami ustaw o rachunkowości i o finansach publicznych w zakresie dochodów niepodatkowych realizowanych przez wydziały, w tym dochodów rządowych i dochodów innych jednostek z wyjątkiem przedsięwzięć i zadań finansowo wyodrębnionych (wyodrębnionych rachunków bankowych), w szczegółowości określonej w budżecie miasta, w tym w systemie OTAGO oraz ważniejszych rodzajów dochodów; 2) kontrola formalno – rachunkowa dowodów księgowych właściwych dla zakresu zadań Oddziału i ich właściwa segregacja; 3) dekretowanie dowodów księgowych zgodnie z zasadami ustaw o rachunkowości i o finansach publicznych, a także według szczegółowości określonej w budżecie miasta, aplikacji PLAN systemu OTAGO oraz ważniejszych rodzajów dochodów; 4) prowadzenie rozrachunków i rozliczeń w zakresie określonym w pkt 1, w tym opłaty ewidencyjnej CEPiK; 5) bieżąca analiza sald rachunków bankowych dochodów niepodatkowych, rozliczanie nadpłat z tytułu dochodów i sporządzanie przelewów bankowych; 6) dochodzenie należności cywilnoprawnych i publicznoprawnych z tytułu dochodów niepodatkowych oraz kompletowanie dokumentacji do dochodzenia należności w trybie egzekucji sądowej lub administracyjnej, a także bieżąca współpraca z Biurem Obsługi Prawnej i organami egzekucyjnymi; 7) prowadzenie postępowań w zakresie rozpatrywania wniosków o stosowanie ulg w spłacie należności z tytułu dochodów niepodatkowych, w tym przygotowywanie: a) zarządzeń w zakresie należności cywilnoprawnych, b) decyzji, postanowień w zakresie należności publicznoprawnych.
4. Do zadań Oddziału Księgowości i Rozliczeń Projektów i Funduszy Celowych należy w szczególności: 1) weryfikacja wniosków aplikacyjnych i umów o dofinansowanie w ramach kontroli formalno – rachunkowej i wstępnej w zakresie zgodności z planem finansowym urzędu i wieloletnią prognozą finansową, a także zasadami rozliczeń podatku VAT; 2) prowadzenie ewidencji pozabilansowej w formie tradycyjnej – zestawień arkuszy office lub z wykorzystaniem aplikacji GRU i WYBUD systemu OTAGO: wniosków o uruchomienie procedury zamówień publicznych zawieranych umów, w tym umów nieobjętych procedurami procesu zamówień publicznych, a także zamówień na dostawy towarów i usług do realizowanych projektów z dofinansowaniem środkami pomocowymi lub finansowo wyodrębnionymi, w zakresie zgodności z planem finansowym urzędu i wieloletnią prognozą finansową, a także wymogami umowy o dofinansowanie; 3) weryfikacja przedkładanych do akceptacji umów i projektów umów w zakresie ich zgodności z wzorami obowiązującymi w urzędzie; 4) prowadzenie ewidencji dla: a) planu finansowego wydatków zadań realizowanych w projektach z dofinansowaniem środkami zewnętrznymi lub finansowo wyodrębnionymi w szczegółowości określonej w budżecie w formie pobierania danych z aplikacji PLZ systemu OTAGO, b) zaangażowania wydatków zadań realizowanych w projektach z dofinansowaniem środkami pomocowymi lub finansowo wyodrębnionymi obciążających plan finansowy urzędu roku bieżącego oraz zaangażowania w latach następnych z wykorzystaniem w formie tradycyjnej zestawień i arkuszy Office, a także aplikacji GRU i WYBUD systemu OTAGO, c) zaangażowania środków funduszy pozabudżetowych w formie tradycyjnych zestawień i arkusza Office; 5) prowadzenie kontroli wstępnej dowodów księgowych w zakresie kontroli formalno – rachunkowej, zgodności z planem finansowym, w tym działalności finansowo wyodrębnionej i funduszy, ich dekretacja w ramach klasyfikacji budżetowej i zadaniowej zgodnie ze szczegółowością budżetu, a także wymogami i szczegółowością umów o dofinansowanie; 6) bieżąca analiza obrotów rachunków bankowych projektów, zadań i przedsięwzięć finansowanych budżetowych i funduszy w ramach rachunków pozabudżetowych, sporządzanie zapotrzebowania na środki z tytułu wydatków z tych rachunków bankowych w wymaganej szczegółowości; 7) segregowanie, kontrola księgowa i dekretowanie dowodów księgowych zgodnie z zasadami ustaw o rachunkowości i o finansach publicznych oraz uregulowaniami szczególnymi projektów i działalności wyodrębnionej, a także funduszy oraz uregulowań urzędu; 8) sporządzanie przelewów krajowych w tym wewnętrznych i zagranicznych z tytułu regulowania zobowiązań i rozliczeń wewnętrznych projektów i funduszy oraz z wykorzystaniem oprogramowania bankowego i aplikacji WYBUD systemu OTAGO; 9) prowadzenie ksiąg rachunkowych projektów zadań oraz funduszy zgodnie z zasadami ustaw: o finansach publicznych, rachunkowości, umów o dofinansowanie, w szczegółowości określonej w budżecie miasta, a także planach funduszy; 10) sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych funduszy i działalności wyodrębnionych finansowo; 11) kontrola i weryfikacja, przedkładanych przez wydziały realizujące projekty, zadania i przedsięwzięcia: sprawozdań, wniosków o płatność, raportów i innych dokumentów finansowych wymaganych przez Instytucje Wdrażające/ Pośredniczące/ Zarządzające, w części finansowej, pod względem zgodności z ewidencją księgową oraz umową o realizację projektu.
5. Do zadań Oddziału Rozliczeń Podatku VAT Urzędu i Miasta należy w szczególności: 1) bieżące prowadzenie scentralizowanych rozliczeń podatku od towarów i usług miasta; 2) kontrola i weryfikacja przedkładanych rejestrów zakupu i sprzedaży oraz cząstkowych plików JPK i deklaracji VAT jednostek organizacyjnych; 3) bieżąca współpraca z jednostkami organizacyjnymi w zakresie rozliczeń podatku VAT; 4) weryfikacja w ramach kontroli formalno-rachunkowej dowodów księgowych w zakresie rozliczenia podatku VAT urzędu; 5) prowadzenie ewidencji pozabilansowej podatku należnego i naliczonego dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług z działalności urzędu; 6) współpraca z wydziałami/biurami Urzędu w zakresie racjonalizacji rozliczeń podatku VAT; 7) sporządzanie cząstkowych rejestrów JPK i deklaracji podatku VAT urzędu i łącznego JPK i deklaracji podatku VAT miasta; 8) terminowe rozliczanie podatku VAT miasta z Urzędem Skarbowym; 9) prowadzenie rozliczeń i rozrachunków z tytułu środków z podatku VAT z jednostkami organizacyjnymi miasta; 10) ustalanie przekaźnika i wskaźnika struktury dla urzędu oraz współpraca w tym zakresie z jednostkami organizacyjnymi miasta; 11) prowadzenie spraw związanych z rejestracją obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących przez urząd i jednostki organizacyjne miasta; 12) przygotowywanie wystąpień o wydanie indywidualnych urzędowych interpretacji Ministra Finansów z zakresu podatku VAT dla zadań realizowanych w urzędzie i mieście oraz bieżąca analiza wydawanych indywidualnych interpretacji i wyroków sądowych; 13) racjonalizacja zcentralizowanych rozliczeń podatku od towarów i usług z działalności urzędu i miasta oraz przygotowywanie analiz w tym zakresie, a także obowiązków w zakresie schematów podatkowych z tytułu scentralizowanych rozliczeń w podatku VAT; 14) koordynowanie prowadzenia w urzędzie dokumentacji dla rozliczenia podatku akcyzowego z tytułu instalacji OZE miasta oraz terminowe regulowanie zobowiązań podatku do Urzędu Skarbowego.
6. Do zadań wspólnych oddziałów i referatu należy w szczególności: 1) sporządzanie dowodów księgowych, w tym zbiorczych dowodów; 2) sporządzanie jednostkowych sprawozdań z dochodów niepodatkowych i wydatków urzędu oraz zestawień pomocniczych w zakresie: a) sprawozdań budżetowych, b) operacji finansowych, c) sprawozdania finansowego, w tym: bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu, informacji dodatkowej, a także bilansu skonsolidowanego, d) sprawozdań statystycznych; 3) współpraca przy prowadzeniu rozliczeń z tytułu windykacji wierzytelności obcych i należności własnych prowadzonych w formie egzekucji cywilnej i administracyjnej; 4) przyjmowanie i weryfikowanie zestawień od jednostek organizacyjnych miasta do bilansu skonsolidowanego i sporządzanie łącznego bilansu skonsolidowanego gminy; 5) przygotowanie analiz dotyczących wykonania planu finansowego urzędu w zakresie niepodatkowych dochodów i wydatków, a także środków ZFŚS oraz środków sum obcych lub finansowo wyodrębnionych, będących w dyspozycji wydziałów; 6) współpraca z dostawcami oprogramowania informatycznego stosowanego do prowadzenia ksiąg rachunkach w zakresie jego użytkowania, funkcjonalności oraz aktualizacji i modernizacji; 7) prowadzenie inwentaryzacji w drodze potwierdzenia sald i weryfikacji oraz współpraca przy inwentaryzacji w drodze spisu z natury; 8) sporządzanie przy współpracy wydziałów merytorycznych informacji o zaległościach w regulowaniu należności i zobowiązań przedsiębiorców wobec gminy i powiatu; 9) akceptacja przelewów bankowych w ramach wykonywania dyspozycji środkami z wykorzystaniem oprogramowania banku obsługującego rachunki bankowe urzędu zgodnie z przydzielonymi uprawnieniami; 10) współpraca przy opracowaniu wystąpień o wydanie interpretacji podatkowych; 11) współpraca przy opracowaniu danych dla potrzeb wystąpienia o interpretacje przepisów prawa w tym prawa podatkowego; 12) przygotowywanie do archiwizowania i przekazywanie do archiwum dowodów księgowych i dokumentacji finansowo – księgowej z zachowaniem zasad i procedur szczególnych oraz bieżąca współpraca z archiwum zakładowym; 13) opracowywanie zasad polityki rachunkowości, w tym w szczególności w zakresie: sporządzania, obiegu, kontroli i przechowywania dowodów księgowych, zakładowego planu kont, inwentaryzacji, gospodarki kasowej, gospodarowania majątkiem urzędu, druków ścisłego zarachowania, rozliczeń podatku VAT.
|