Data wydruku: 2025-02-24 06:24:54

Urząd Miasta Rzeszowa

e-mail: umrz@erzeszow.pl www: erzeszow.pl

Wydziały UM Rzeszów

Informacje o Wydziale

Urząd Miasta Rzeszów

Wydział Księgowo-Rachunkowy
1. Dane teleadresowe
Adres  ul. Okrzei 1, 35-002 Rzeszów
Infolinia Urzędu Miasta Rzeszowa 1 77 88 99 00
e-mail kr@erzeszow.pl
www www.erzeszow.pl
Godziny pracy poniedziałek – piątek 7.30 - 15.30
2. Dyrektor
Imię i nazwisko Grażyna ŻAROWSKA-HOMIK
Siedziba  ul. Okrzei 1, 35-002 Rzeszów
3. Kompetencje Dyrektora
Opis kompetencji: kieruje i organizuje pracę Wydziału Księgowo-Rachunkowego przy pomocy zastępcy dyrektora i kierowników oddziałów.
Zastępca Dyrektora
Imię i nazwisko Luiza Tyszler-Dzioch
Siedziba  ul. Okrzei 1, 35-002 Rzeszów
Kompetencje Zastępcy Dyrektora
Opis kompetencji: bieżące nadzorowanie prowadzenia ksiąg rachunkowych Wydziału, kontrola dowodów księgowych w zakresie poprawności sporządzania i dekretowania, nazdór nad stosowaniem procedur wewnętrzych określonych w polityce rachunkowośći Urzędu, sporządzanie sprawozdania finansowego Wydziału, nadzorowanie sporządzania sprawozdań statystycznych oraz danych do informacji publicznej,opracowanie polityki rachunkowości w szczególnosci: zakładowego planu kont i inwentaryzacji, wspólpraca z dostawcami oprogramowania dla prowadzenia ksiąg rachunkowych.
4. Podstawa prawna

Podstawą działania Wydziału Księgowo - Rachunkowego jest:

Zarządzenie Nr 120/210/2024 Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 8 sierpnia 2024 r. - w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego zarządzenia w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Rzeszowa, z późn. zm.

5. Struktura organizacyjna

1. Wydziałem Księgowo - Rachunkowym zarządza dyrektor wydziału - główny księgowy urzędu, przy pomocy zastępcy dyrektora.

  1. W Wydziale Księgowo - Rachunkowym tworzy się:
    • Oddział Rozliczeń Finansowych i Likwidatury, którego pracą kieruje kierownik oddziału, KR-I;
    • Oddział Księgowości Wydatków i Dochodów Niepodatkowych , którego pracą kieruje kierownik oddziału, KR-II;
    • Referat Księgowości Dochodów Niepodatkowych, którego pracą kieruje kierownik referatu, KR-II-D;
    • Oddział Księgowości i Rozliczeń Projektów i Funduszy Celowych, którego pracą kieruje kierownik oddziału, KR-IV;
    • Oddział Rozliczeń Podatku VAT Urzędu i Miasta, którego pracą kieruje kierownik oddziału, KR-V.
6. Zadania

Do zadań Wydziału Księgowo – Rachunkowego należy obsługa finansowo – księgowa urzędu, jako jednostki budżetowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych wydatków, niepodatkowych dochodów z wyjątkiem dochodów Wydziału Budżetowego i Finansowego, funduszy celowych, a także projektów współfinansowanych środkami zewnętrznymi w tym pomocowymi, sum depozytowych, sum na zlecenie i pozostałych zadań finansowo wyodrębnionych.

Zadania Wydziału obejmują także rozliczenia publiczno – prawne Płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i składek na ubezpieczenia społeczne między innymi z tytułu: wynagrodzeń, świadczeń, diet i stypendiów oraz rozliczenia Podatnika podatku od towarów i usług i podatku akcyzowego w ramach instalacji OZE.

1.    Do zadań Oddziału Rozliczeń Finansowych i Likwidatury należy  w szczególności:   
1)    kontrola uprzednia w ramach kontroli wstępnej w zakresie zgodności z planem finansowym i wieloletnią prognozą finansową:
      a) wniosków o uruchomienie procedury zamówień publicznych,
      b) umów zawieranych w trybie „Prawo zamówień publicznych” oraz pozostałych umów nieobjętych procedurą ustawy, a także zamówień w ramach zadań wykonywanych przez wydziały i prowadzenie ewidencji pozabilansowej w tym zakresie, w formie tradycyjnej – zestawień i arkuszy office lub z wykorzystaniem aplikacji GRU i WYBUD systemu OTAGO;
2) prowadzenie ewidencji dla:
      a) planu finansowego wydatków w formie pobierania danych z aplikacji PLAN systemu OTAGO,
      b) zaangażowania wydatków obciążających plan finansowy urzędu roku bieżącego oraz zaangażowania w latach następnych z wykorzystaniem w formie tradycyjnej – zestawień i arkuszy office, a także aplikacji GRU i WYBUD systemu OTAGO;
      c) dowodów księgowych do zapłaty, a przekazanych do zatwierdzenia celem monitorowania terminowego regulowania zobowiązań;
3) weryfikacja przedkładanych do akceptacji umów i projektów umów w zakresie ich zgodności z wzorami obowiązującymi w urzędzie;
4) kontrola formalno-rachunkowa dowodów księgowych w ramach zgodności z zawartymi umowami;
5) dekretacja dowodów księgowych w szczegółowości klasyfikacji budżetowej i dalszej szczegółowości określonej w Budżecie, a także ważniejszych rodzajów wydatków;
6) bieżąca analiza obrotów i sald rachunków bankowych w szczególności: WYDATKI MIASTA, NIEWYGASAJĄCE WYDATKI, sporządzanie zapotrzebowania na środki z tytułu wydatków z tych rachunków bankowych i łącznego zapotrzebowania na środki dla Wydziału w wymaganej szczegółowości;
7) sporządzanie przelewów krajowych i zagranicznych z tytułu regulowania zobowiązań i rozliczeń w ramach rachunków bankowych określonych w pkt 6 z wykorzystaniem oprogramowania bankowego i aplikacji WYBUD systemu OTAGO;
8) prowadzenie ewidencji szczegółowej bilansowej i pozabilansowej wydatków majątkowych oraz rozrachunków i rozliczeń z tego tytułu, w szczegółowości poszczególnych zadań określonych w budżecie i WPF, klasyfikacji budżetowej oraz źródeł finansowania;
9) prowadzenie ewidencji pozabilansowej:
     a) zabezpieczeń bankowych i gwarancji ubezpieczeniowych dla umów, zgodnie z ustawą „Prawo zamówień publicznych”, a także ich zwalnianie zgodnie z dyspozycjami wydziałów,
     b) wydatków organów osiedli w podziale na poszczególne osiedla,
     c) ZFŚS dla potrzeb kontroli wykorzystania planu funduszu i rozliczeń publiczno-prawnych z tytułu świadczeń;
10) rozliczanie krajowych i zagranicznych podróży służbowych pracowników urzędu, radnych i innych delegowanych oraz monitorowanie tych rozliczeń;
11) prowadzenie rejestru not korygujących wydziału;
12) koordynowanie i prowadzenie rozliczeń, a także dokumentacji Wydziału w zakresie windykacji wierzytelności obcych dochodzonych w formie zajęć cywilnych lub administracyjnych z zobowiązań urzędu
13) bieżąca współpraca z bankiem obsługującym rachunki bankowe pozostające w dyspozycji Wydziału w zakresie objętym umową, w szczególności:
     a) administrowanie uprawnieniami bankowymi pracowników wydziału,
     b) otwieranie i zamykanie rachunków bankowych obsługiwanych przez wydział;
     c) koordynowanie prowadzenia terminali płatniczych w urzędzie;
     d) prowadzenie spraw z zakresu korzystania ze służbowych kart płatniczych w urzędzie.
14) bieżąca obsługa kancelaryjno – administracyjna wydziału.


2. Do zadań Oddziału Księgowości Wydatków i Dochodów Niepodatkowych należy     
    w szczególności:
1) segregowanie, prowadzenie kontroli księgowej i dekretacja dowodów księgowych zgodnie z zasadami ustaw o rachunkowości i o finansach publicznych;
2) prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z zasadami ustaw o rachunkowości i o finansach publicznych dla:
     a) wydatków realizowanych przez wydziały w tym wydatków niewygasających z wyjątkiem wydatków finansowanych środkami pomocowymi, funduszy celowych, przedsięwzięć i zadań finansowo wyodrębnionych, w szczegółowości określonej w budżecie miasta, oraz aplikacji PLAN systemu OTAGO i ważniejszych rodzajów wydatków,
     b) pozostałych aktywów i pasywów w ramach rachunków bankowych, w szczególności: sum depozytowych, sum na zlecenie, wadiów, gwarancji, a także zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w szczegółowości określonej, w planie finansowym ZFŚS;
3) kasowa obsługa zadań realizowanych przez wydziały w tym: w zakresie dochodów niepodatkowych, wydatków budżetowych (w tym niewygasających), funduszy celowych, projektów współfinansowanych środkami pomocowymi oraz wadiów i gwarancji, a także innych przedsięwzięć i zadań z działalności finansowo wyodrębnionych;
4) bieżąca analiza obrotów na rachunkach bankowych wydatków, wydatków niewygasających sum depozytowych (wadiów i gwarancji), zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, sum na zlecenie;
5) prowadzenie rozrachunków i rozliczeń w zakresie zdarzeń ewidencjonowanych w ramach rachunków bankowych w pkt 2;
6) rozliczanie sum depozytowych (wadiów i gwarancji, depozytów Biura Rzeczy Znalezionych w formie pieniężnej) w oparciu o dyspozycje wydziałów z wykorzystaniem narzędzi bankowego systemu informatycznego oraz sporządzanie przelewów z rachunków bankowych pozabudżetowych, w tym w szczególności sum depozytowych i na zlecenie;
7) prowadzenie pomocnicze ewidencji z wykorzystaniem – zestawień i arkuszy Office dla potrzeb sporządzenia sprawozdawczości budżetowej z zakresu zadań administracji rządowej, w tym dofinansowania ze środków własnych miasta;
8) koordynowanie prowadzenia ksiąg rachunkowych Wydziału oraz użytkowanego oprogramowania systemu OTAGO;
9) prowadzenie spraw z zakresu obronności i zarzadzania kryzysowego Wydziału


3.    Do zadań Referatu Księgowości Dochodów Niepodatkowych należy w szczególności:
1) prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z zasadami ustaw o rachunkowości i o finansach publicznych w zakresie dochodów niepodatkowych realizowanych przez wydziały, w tym dochodów rządowych i dochodów innych jednostek z wyjątkiem przedsięwzięć i zadań finansowo wyodrębnionych (wyodrębnionych rachunków bankowych), w szczegółowości określonej w budżecie miasta, w tym w systemie OTAGO oraz ważniejszych rodzajów dochodów;
2) kontrola formalno – rachunkowa dowodów księgowych właściwych dla zakresu zadań Oddziału i ich właściwa segregacja;
3) dekretowanie dowodów księgowych zgodnie z zasadami ustaw o rachunkowości i o finansach publicznych, a także według szczegółowości określonej w budżecie miasta, aplikacji PLAN systemu OTAGO oraz ważniejszych rodzajów dochodów;
4) prowadzenie rozrachunków i rozliczeń w zakresie określonym w pkt 1, w tym opłaty ewidencyjnej CEPiK;
5) bieżąca analiza sald rachunków bankowych dochodów niepodatkowych, rozliczanie nadpłat z tytułu dochodów i sporządzanie przelewów bankowych;
6) dochodzenie należności cywilnoprawnych i publicznoprawnych z tytułu dochodów niepodatkowych oraz kompletowanie dokumentacji do dochodzenia należności w trybie egzekucji sądowej lub administracyjnej, a także bieżąca współpraca z Biurem Obsługi Prawnej i organami egzekucyjnymi;
7) prowadzenie postępowań w zakresie rozpatrywania wniosków o stosowanie ulg w spłacie należności z tytułu dochodów niepodatkowych, w tym przygotowywanie:
     a) zarządzeń w zakresie należności cywilnoprawnych,
     b) decyzji, postanowień w zakresie należności publicznoprawnych.


4.    Do zadań Oddziału Księgowości i Rozliczeń Projektów i Funduszy Celowych należy w szczególności:
1) weryfikacja wniosków aplikacyjnych i umów o dofinansowanie w ramach kontroli formalno – rachunkowej i wstępnej w zakresie zgodności z planem finansowym urzędu i wieloletnią prognozą finansową, a także zasadami rozliczeń podatku VAT;
2) prowadzenie ewidencji pozabilansowej w formie tradycyjnej – zestawień arkuszy office lub z wykorzystaniem aplikacji GRU i WYBUD systemu OTAGO: wniosków o uruchomienie procedury zamówień publicznych zawieranych umów, w tym umów nieobjętych procedurami procesu zamówień publicznych, a także zamówień na dostawy towarów i usług do realizowanych projektów z dofinansowaniem środkami pomocowymi lub finansowo wyodrębnionymi, w zakresie zgodności z planem finansowym urzędu i wieloletnią prognozą finansową, a także wymogami umowy o dofinansowanie;
3) weryfikacja przedkładanych do akceptacji umów i projektów umów w zakresie ich zgodności z wzorami obowiązującymi w urzędzie;
4) prowadzenie ewidencji dla:
     a) planu finansowego wydatków zadań realizowanych w projektach z dofinansowaniem środkami zewnętrznymi lub finansowo wyodrębnionymi w szczegółowości określonej w budżecie w formie pobierania danych z aplikacji PLZ systemu OTAGO,
     b) zaangażowania wydatków zadań realizowanych w projektach z dofinansowaniem środkami pomocowymi lub finansowo wyodrębnionymi obciążających plan finansowy urzędu roku bieżącego oraz zaangażowania w latach następnych z wykorzystaniem w formie tradycyjnej zestawień i arkuszy Office, a także aplikacji GRU i WYBUD systemu OTAGO,
     c) zaangażowania środków funduszy pozabudżetowych w formie tradycyjnych zestawień i arkusza Office;
5) prowadzenie kontroli wstępnej dowodów księgowych w zakresie kontroli formalno – rachunkowej, zgodności z planem finansowym, w tym działalności finansowo wyodrębnionej i funduszy, ich dekretacja w ramach klasyfikacji budżetowej i zadaniowej zgodnie ze szczegółowością budżetu, a także wymogami i szczegółowością umów o dofinansowanie;
6) bieżąca analiza obrotów rachunków bankowych projektów, zadań i przedsięwzięć finansowanych budżetowych i funduszy w ramach rachunków pozabudżetowych, sporządzanie zapotrzebowania na środki z tytułu wydatków z tych rachunków bankowych w wymaganej szczegółowości;
7) segregowanie, kontrola księgowa i dekretowanie dowodów księgowych zgodnie z zasadami ustaw o rachunkowości i o finansach publicznych oraz uregulowaniami szczególnymi projektów i działalności wyodrębnionej, a także funduszy oraz uregulowań urzędu;
8) sporządzanie przelewów krajowych w tym wewnętrznych i zagranicznych z tytułu regulowania zobowiązań i rozliczeń wewnętrznych projektów i funduszy oraz z wykorzystaniem oprogramowania bankowego i aplikacji WYBUD systemu OTAGO;
9) prowadzenie ksiąg rachunkowych projektów zadań oraz funduszy zgodnie z zasadami ustaw: o finansach publicznych, rachunkowości, umów o dofinansowanie, w szczegółowości określonej w budżecie miasta, a także planach funduszy;
10) sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych funduszy i działalności wyodrębnionych finansowo;
11) kontrola i weryfikacja, przedkładanych przez wydziały realizujące projekty, zadania i przedsięwzięcia: sprawozdań, wniosków o płatność, raportów i innych dokumentów finansowych wymaganych przez Instytucje Wdrażające/ Pośredniczące/ Zarządzające, w części finansowej, pod względem zgodności z ewidencją księgową oraz umową o realizację projektu.

5.    Do zadań Oddziału Rozliczeń Podatku VAT Urzędu i Miasta należy w szczególności:
1) bieżące prowadzenie scentralizowanych rozliczeń podatku od towarów i usług miasta;
2) kontrola i weryfikacja przedkładanych rejestrów zakupu i sprzedaży oraz cząstkowych plików JPK i deklaracji VAT jednostek organizacyjnych;
3) bieżąca współpraca z jednostkami organizacyjnymi w zakresie rozliczeń podatku VAT;
4) weryfikacja w ramach kontroli formalno-rachunkowej dowodów księgowych w zakresie rozliczenia podatku VAT urzędu;
5) prowadzenie ewidencji pozabilansowej podatku należnego i naliczonego dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług z działalności urzędu;
6) współpraca z wydziałami/biurami Urzędu w zakresie racjonalizacji rozliczeń podatku VAT;
7) sporządzanie cząstkowych rejestrów JPK i deklaracji podatku VAT urzędu i łącznego JPK i deklaracji podatku VAT miasta;
8) terminowe rozliczanie podatku VAT miasta z Urzędem Skarbowym; 9) prowadzenie rozliczeń i rozrachunków z tytułu środków z podatku VAT z jednostkami organizacyjnymi miasta;
10) ustalanie przekaźnika i wskaźnika struktury dla urzędu oraz współpraca w tym zakresie z jednostkami organizacyjnymi miasta;
11) prowadzenie spraw związanych z rejestracją obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących przez urząd i jednostki organizacyjne miasta;
12) przygotowywanie wystąpień o wydanie indywidualnych urzędowych interpretacji Ministra Finansów z zakresu podatku VAT dla zadań realizowanych w urzędzie i mieście oraz bieżąca analiza wydawanych indywidualnych interpretacji i wyroków sądowych;
13) racjonalizacja zcentralizowanych rozliczeń podatku od towarów i usług z działalności urzędu i miasta oraz przygotowywanie analiz w tym zakresie, a także obowiązków w zakresie schematów podatkowych z tytułu scentralizowanych rozliczeń w podatku VAT;
14) koordynowanie prowadzenia w urzędzie dokumentacji dla rozliczenia podatku akcyzowego z tytułu instalacji OZE miasta oraz terminowe regulowanie zobowiązań podatku do Urzędu Skarbowego.

6.    Do zadań wspólnych oddziałów i referatu należy w szczególności:
1) sporządzanie dowodów księgowych, w tym zbiorczych dowodów;
2) sporządzanie jednostkowych sprawozdań z dochodów niepodatkowych i wydatków urzędu oraz zestawień pomocniczych w zakresie:
     a) sprawozdań budżetowych,
     b) operacji finansowych,
     c) sprawozdania finansowego, w tym: bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu, informacji dodatkowej, a także bilansu skonsolidowanego,
     d) sprawozdań statystycznych;
3) współpraca przy prowadzeniu rozliczeń z tytułu windykacji wierzytelności obcych i należności własnych prowadzonych w formie egzekucji cywilnej i administracyjnej;
4) przyjmowanie i weryfikowanie zestawień od jednostek organizacyjnych miasta do bilansu skonsolidowanego i sporządzanie łącznego bilansu skonsolidowanego gminy;
5) przygotowanie analiz dotyczących wykonania planu finansowego urzędu w zakresie niepodatkowych dochodów i wydatków, a także środków ZFŚS oraz środków sum obcych lub finansowo wyodrębnionych, będących w dyspozycji wydziałów;
6) współpraca z dostawcami oprogramowania informatycznego stosowanego do prowadzenia ksiąg rachunkach w zakresie jego użytkowania, funkcjonalności oraz aktualizacji i modernizacji;
7) prowadzenie inwentaryzacji w drodze potwierdzenia sald i weryfikacji oraz współpraca przy inwentaryzacji w drodze spisu z natury;
8) sporządzanie przy współpracy wydziałów merytorycznych informacji o zaległościach w regulowaniu należności i zobowiązań przedsiębiorców wobec gminy i powiatu;
9) akceptacja przelewów bankowych w ramach wykonywania dyspozycji środkami z wykorzystaniem oprogramowania banku obsługującego rachunki bankowe urzędu zgodnie z przydzielonymi uprawnieniami;
10) współpraca przy opracowaniu wystąpień o wydanie interpretacji podatkowych;
11) współpraca przy opracowaniu danych dla potrzeb wystąpienia o interpretacje przepisów prawa w tym prawa podatkowego;
12) przygotowywanie do archiwizowania i przekazywanie do archiwum dowodów księgowych i dokumentacji finansowo – księgowej z zachowaniem zasad i procedur szczególnych oraz bieżąca współpraca z archiwum zakładowym;
13) opracowywanie zasad polityki rachunkowości, w tym w szczególności w zakresie: sporządzania, obiegu, kontroli i przechowywania dowodów księgowych, zakładowego planu kont, inwentaryzacji, gospodarki kasowej, gospodarowania majątkiem urzędu, druków ścisłego zarachowania, rozliczeń podatku VAT.

7. Tryb działania
8. Wysokość opłat
nie dotyczy
9. Rejestry, archiwa, ewidencje
nie dotyczy
10. Klauzula informacyjna dotycząca danych osobowych skierowana do osób, których dane są przetwarzane w wydziale
-
11. Informacje nieudostępnione
nie dotyczy

 

Ogólne informacje:

1. Podatnik VAT - Gmina Miasto Rzeszów - NIP: 813-00-08-613

    REGON - Gmina Miasto Rzeszów: 690581353

2. Płatnik - Urząd Miasta Rzeszowa - NIP: 813-37-34-188

    REGON - Urząd Miasta Rzeszowa - 000650614

3. Rachunki bankowe:

1) Dochody niepodatkowe: 29 1020 4391 0000 6102 0144 6525
2) Dochody niepodatkowe dla opłaty za udostępnienie zasobu geodezyjnego: 24 1020 4391 0000 6302 0144 6517
3) Dochody niepodatkowe dla opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu: 03 1020 4391 0000 6702 0225 3060
4) Wydatki: 07 1020 4391 0000 6102 0144 6533
5) Zabezpieczenia i rękojmie: 50 1020 4391 0000 6902 0144 6822
6) Wadia: 55 1020 4391 0000 6702 0144 6830
7) Fundusz Celowy - PFRON: 19 1020 4391 0000 6502 0144 6509