Polityka Społeczna

Programy, strategie

Program współpracy Miasta Rzeszowa na 2026 rok z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1

Ilekroć w treści jest mowa o:

1) komisji – rozumie się przez to komisję konkursową do spraw opiniowania ofert;

2) komórce merytorycznej – rozumie się przez to wydział lub jednostkę organizacyjną Miasta;

3) Mieście – rozumie się przez to Gminę Miasto Rzeszów;

4) organizacji pozarządowej – należy przez to rozumieć organizację w rozumieniu art. 3 ust. 2 i 3 ustawy;

5) otwartym konkursie ofert – rozumie się przez to konkurs, o którym mowa w art. 11 ust. 2 oraz art. 13 ustawy;

6) Prezydencie – rozumie się przez to Prezydenta Miasta Rzeszowa;

7) Programie współpracy – rozumie się przez to „Program współpracy Miasta Rzeszowa na 2026 rok z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”;

8) Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Miasta Rzeszowa;

9) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Rozdział 2

Cel główny i cele szczegółowe Programu współpracy

§ 2

Celem Programu współpracy jest tworzenie i umacnianie partnerskich relacji pomiędzy Miastem a organizacjami pozarządowymi, ukierunkowanych na wspólne podejmowanie działań służących poprawie jakości życia mieszkanek i mieszkańców Rzeszowa.

§ 3

Cele szczegółowe Programu współpracy obejmują:

1) tworzenie warunków sprzyjających wzmacnianiu potencjału organizacji pozarządowych oraz powstawaniu nowych podmiotów i inicjatyw obywatelskich;

2) wykorzystywanie możliwości organizacji pozarządowych jako uzupełnienia działań realizowanych przez Miasto, także w obszarach nieuwzględnionych w strukturach administracji samorządowej;

3) inicjowanie i wspieranie nowatorskich oraz bardziej efektywnych działań na rzecz mieszkanek i mieszkańców Rzeszowa;

4) wzmacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za wspólnotę lokalną oraz pielęgnowanie jej tożsamości i tradycji;

5) promocja i rozwój wolontariatu;

6) promocja dialogu obywatelskiego.

Rozdział 3

Zasady współpracy

§ 4

1. Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi odbywa się na zasadach:

1) pomocniczości rozumianej jako prawo samoorganizujących się obywateli do samodzielnego określania i rozwiązywania problemów społeczności lokalnej. Miasto zleca realizację zadań publicznych tym organizacjom pozarządowym, które zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy. Miasto oczekuje od organizacji pozarządowych podejmowania działań, zmierzających do wzmacniania swoich zasobów kadrowych, materialnych i finansowych. Budżet Miasta nie powinien stanowić jedynego źródła finansowania działań organizacji pozarządowych – powinny one w maksymalnym zakresie wykorzystywać możliwości pozyskiwania innych środków m.in. z funduszy europejskich oraz innych instytucji grantodawczych, czy też świadczeń pieniężnych od odbiorców zadań – np. wpływy ze sprzedaży biletów;

2) suwerenności stron, która przejawia się w poszanowaniu autonomii organizacji pozarządowych oraz wzajemnym respektowaniu niezależności oraz prawa do samodzielnego definiowania i poszukiwania sposobów rozwiązywania problemów społecznych. Miasto akceptuje uprawnienie organizacji pozarządowych do kontroli rozdysponowania środków publicznych w zakresie realizacji Programu współpracy. Miasto oczekuje od organizacji pozarządowych poszanowania swojej autonomii i gotowości do rozważenia propozycji przez nie składanych, w szczególności dotyczących definiowania najważniejszych problemów społecznych oraz poszukiwania sposobów ich rozwiązywania;

3) partnerstwa, która oznacza współpracę równoprawnych partnerów w identyfikowaniu i definiowaniu problemów oraz zadań, a także wypracowywaniu najlepszych sposobów ich realizacji. Miasto oczekuje od organizacji pozarządowych aktywnego uczestniczenia w pracach grup zadaniowych, organizowanych przez nie spotkaniach tematycznych, przekazywania informacji, udziału w innych wydarzeniach organizowanych przez samorząd, itp.;

4) efektywności, która polega na dążeniu do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych. Miasto oczekuje od organizacji pozarządowych, którym zleca wykonanie zadań publicznych, sporządzania właściwej dokumentacji projektowej, rzetelnej realizacji tych zadań oraz wywiązywania się z obowiązków merytorycznych, finansowych i sprawozdawczych;

5) uczciwej konkurencji, zgodnie z którą organy Miasta udzielają wszystkim podmiotom, w tym samym czasie tych samych informacji odnośnie planowanych i wykonywanych działań, a także stosują jednakowe kryteria wspierania działań wszystkich organizacji pozarządowych;

6) jawności, zgodnie z którą wszystkie zasady współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi są jawne, powszechnie dostępne oraz jasne i zrozumiałe w zakresie stosowanych procedur i kryteriów.

Rozdział 4

Zakres przedmiotowy – zadania publiczne zaplanowane do realizacji w 2026 r.

§ 5

1. Przedmiotem współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi jest realizacja zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, należących do zadań Miasta,

w szczególności:

1) zadania z zakresu ochrony, profilaktyki i promocji zdrowia, profilaktyki i przeciwdziałania patologiom społecznym – przeciwdziałanie alkoholizmowi i zwalczanie narkomanii oraz zadania z zakresu polityki społecznej, w tym:

a) zapobieganie chorobom cywilizacyjnym oraz specjalistyczna pomoc dla osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i rehabilitacyjnymi,

b) profilaktyczne programy psychoedukacyjne z zakresu narkomanii, adresowane do dzieci i młodzieży,

c) organizacja zajęć sportowych i imprez towarzyszących, m.in. turniejów, zawodów, rajdów itp. dla dzieci i młodzieży, jako alternatywnych form spędzania czasu wolnego,

d) udzielanie wsparcia psychologicznego oraz prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych,

e) wspieranie organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzących działalność statutową w obszarze profilaktyki uzależnień,

f) prowadzenie punktu konsultacyjnego dla diabetyków,

g) wspieranie organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

h) prowadzenie działań aktywizujących na rzecz osób w wieku senioralnym,

i) prowadzenie Miejskiego Centrum Seniora,

j) organizacja Dnia Osób z Niepełnosprawnościami,

2) zadania z zakresu pomocy społecznej, pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób, wspierania osób zmagających się z chorobą, z niepełnosprawnością, osób w kryzysie bezdomności, działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, przeciwdziałania uzależnieniom, patologiom społecznym, ubóstwu i niedożywieniu, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, w tym:

a) zapewnienie miejsc w schroniskach dla bezdomnych kobiet i mężczyzn,

b) zapewnienie miejsc w schroniskach dla bezdomnych kobiet i mężczyzn z usługami opiekuńczymi,

c) prowadzenie kuchni dla najuboższych,

d) reintegracja osób dotkniętych wykluczeniem społecznym,

e) prowadzenie noclegowni dla bezdomnych kobiet i mężczyzn,

f) prowadzenie placówek wsparcia dziennego dla dzieci i młodzieży na terenie Miasta,

g) prowadzenie placówki wsparcia dziennego – ogniska wychowawczego w celu zapobieżenia sieroctwu społecznemu – przeciwdziałanie problemom alkoholowym – profilaktyka uzależnień,

h) wspomaganie funkcjonowania i integracji rodzin ubogich, niewydolnych wychowawczo i dysfunkcyjnych poprzez organizowanie spotkań okolicznościowych,

i) zapewnienie dostaw żywności dla rodzin najuboższych,

j) prowadzenie Ośrodka Wsparcia – Klubu Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

k) zapewnienie wsparcia osobom będącym w kryzysie bezdomności poprzez wprowadzenie usług streetworkera wraz z pakietem usług socjalnych i medycznych,

3) zadania z zakresu wspierania kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w tym:

a) zadania z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (festiwale, koncerty, wydawnictwa, wystawy, warsztaty itp.),

b) inicjatywy kulturalne realizowane w Rzeszowie,

c) całoroczna działalność kulturalna,

d) integracja europejska oraz rozwijanie współpracy międzynarodowej w zakresie kultury i sztuki,

4) zadania w zakresie ochrony zabytków, opieki nad zabytkami oraz promocji lokalnego zasobu zabytkowego;

5) upowszechnianie i ochrona praw konsumentów;

6) zadania z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu;

7) nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie oraz edukacja prawna – prowadzenie punktów nieodpłatnej pomocy prawnej;

8) zadania z zakresu ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego – zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców m.in. w zakresie szkodliwości niskiej emisji jako jednego z głównych źródeł zanieczyszczeń, edukacja ekologiczna mieszkańców Rzeszowa, w szczególności dzieci i młodzieży.

2. Zlecenie realizacji zadań publicznych w sferach innych niż określone w § 7 oraz ogłaszanie konkursów ofert niewymienionych w ust. 1 nie wymaga zmiany Programu współpracy i jest możliwe pod warunkiem uwzględnienia stosownych środków w budżecie Miasta na 2026 rok.

3. Organizacje pozarządowe mogą z własnej inicjatywy złożyć ofertę realizacji zadań publicznych.

Rozdział 5

Formy współpracy

§ 6

Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi może odbywać się w następujących formach:

1) Współpraca finansowa:

a) zlecanie realizacji zadań publicznych następuje w trybie:

  • otwartych konkursów ofert,
  • art. 19a ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

b) zlecanie realizacji zadań publicznych może odbywać się poprzez:

  • powierzenie realizacji zadania publicznego, które wiąże się z przekazaniem organizacji pełnego finansowania jego wykonania,
  • wsparcie realizacji zadania publicznego, przy którym organizacja otrzymuje częściowe dofinansowanie i zobowiązana jest do wniesienia wkładu własnego,

c) zakup usług od organizacji pozarządowych (zamówienia publiczne);

d) dofinansowanie wkładu własnego do projektów finansowanych z funduszy zewnętrznych;

e) możliwość korekty środków w trakcie roku;

f) inicjatywa lokalna;

g) kwota orientacyjna dotacji z zastrzeżeniem dopasowania do uchwały budżetowej;

h) wydzielenie środków na wkład własny i rozwój organizacji pozarządowych.

2) Współpraca niefinansowa:

a) prowadzenie dialogu obywatelskiego, w tym:

  • konsultacje społeczne projektów aktów prawa miejscowego,
  • spotkania tematyczne z udziałem organizacji pozarządowych,
  • wsparcie Rzeszowskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego,

b) współorganizacja wydarzeń społecznych, edukacyjnych i kulturowych;

c) wzajemne informowanie się o planowanych działaniach, możliwościach współpracy oraz aktualnych potrzebach społecznych;

d) tworzenie wspólnych zespołów roboczych, grup tematycznych i forów współpracy – o charakterze doradczym i inicjatywnym;

e) udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w wydarzeniach organizowanych przez Miasto – takich jak konferencje, szkolenia, wizyty studyjne, itd.;

f) organizowanie wydarzeń integrujących środowisko organizacji pozarządowych, np. kongresów, targów organizacji pozarządowych;

g) pomoc w zakresie promocji działalności organizacji pozarządowych, w tym:

  • publikowanie informacji w miejskich mediach i kanałach informacyjnych,
  • przekazywanie materiałów promocyjnych do wykorzystania przez organizacje pozarządowy podczas wydarzeń regionalnych i międzynarodowych,

h) ułatwianie kontaktów międzynarodowych i partnerskich – m.in. poprzez pośrednictwo w kontaktach z miastami partnerskimi;

i) zapewnienie dostępu do infrastruktury miejskiej – sal konferencyjnych, sprzętu, narzędzi IT niezbędnych do realizacji działań społecznych. Organizacje pozarządowe mogą nieodpłatnie korzystać z zasobów Międzynarodowego Centrum Integracji Feniks, stanowiącego przestrzeń do współpracy, integracji, działań edukacyjnych i kulturalnych na rzecz mieszkańców oraz społeczności międzynarodowej;

j) wzmacnianie roli Miasta jako platformy współpracy międzysektorowej;

k) promocja 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych dla organizacji pożytku publicznego;

l) udzielanie przez władze Miasta organizacjom pozarządowym rekomendacji lub listów intencyjnych;

m) udzielanie patronatu Prezydenta Miasta przedsięwzięciom realizowanym przez organizacje pozarządowe;

n) udzielanie organizacjom wsparcia w kontaktach międzynarodowych;

o) promocja organizacji pozarządowych w mediach miejskich.

3) Organizacje pozarządowe realizujące zadania publiczne na podstawie zawartych umów są zobowiązane do informowania w wydawanych przez siebie, w ramach zadania, publikacjach, materiałach informacyjnych i promocyjnych, w tym na swojej stronie internetowej, jak również stosownie do rodzaju zadania, poprzez widoczną w miejscu jego realizacji tablicę lub przez ustną informację kierowaną do odbiorców, o fakcie finansowania albo współfinansowania realizacji zadania przez Miasto. Organizacje pozarządowe mają prawo umieszczać w sporządzanych przez siebie informacjach logo Miasta, określone uchwałą nr XLVI/749/2008 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie ustanowienia logo Miasta Rzeszowa oraz – w przypadku realizacji zadań publicznych, o których mowa w § 7 pkt 5 – logo Miasta Rzeszowa – „Kultura w Rzeszowie”, określone uchwałą nr LXXVI/1387/2014 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 17 czerwca 2014 r. w sprawie ustanowienia logo Miasta Rzeszowa – „Kultura w Rzeszowie”.

Rozdział 6

Priorytetowe zadania publiczne

§ 7

 W 2026 r. priorytetowe obszary współpracy obejmują sferę zadań z zakresu:

1) ochrony i promocji zdrowia;

2) działalności na rzecz osób z niepełnosprawnościami;

3) działalności na rzecz seniorów;

4) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

5) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej, kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

6) wzmocnienia sektora organizacji pozarządowych.

Rozdział 7

Okres i sposób realizacji Programu współpracy

§ 8

1. Program współpracy realizowany będzie od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r.

2. Ogłoszenie konkursu ofert na realizację zadań publicznych w 2026 roku może nastąpić w 2025 roku – na podstawie projektu uchwały budżetowej Miasta, przekazanego Radzie Miasta Rzeszowa na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

§ 9

1. Podmiotami uczestniczącymi w realizacji Programu współpracy są:

1) Prezydent w zakresie bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi, w szczególności:

a) ogłaszania konsultacji projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji pozarządowych;

b) ogłaszania otwartych konkursów ofert realizacji zadań publicznych Miasta oraz powoływania komisji;

c) wybierania najkorzystniejszych ofert realizacji zadań publicznych na podstawie opinii komisji;

d) podejmowania decyzji o ustaleniu preferencyjnych stawek czynszu najmu gminnych lokali użytkowych, po uzyskaniu opinii merytorycznej komisji Rady Miasta Rzeszowa;

e) przedłożenia Radzie Miasta Rzeszowa sprawozdania z realizacji Programu współpracy za poprzedni rok,

2) organizacje pozarządowe prowadzące działalność pożytku publicznego;

3) Rzeszowska Rada Działalności Pożytku Publicznego w zakresie:

a) opiniowania projektów strategii rozwoju Miasta,

b) opiniowania projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy, oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi,

c) wyrażania opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji pozarządowych,

d) udzielania pomocy i wyrażania opinii w przypadku sporów między organami administracji publicznej a organizacjami pozarządowymi,

e) wyrażania opinii w sprawach dotyczących zadań publicznych, w tym zlecania tych zadań do realizacji przez organizacje pozarządowe, oraz w sprawach rekomendowanych standardów realizacji zadań publicznych,

4) komórki merytoryczne, prowadzące bezpośrednią współpracę z organizacjami pozarządowymi, która w szczególności polega na:

a) przygotowaniu i prowadzeniu konkursów ofert dla organizacji pozarządowych na realizację zadań finansowanych lub dofinansowywanych ze środków Miasta oraz zawieraniu umów,

b) realizacji procedury zlecania organizacjom pozarządowym zadań publicznych w trybie uproszczonym, zgodnie z art. 19a ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz zawieraniu umów,

c) wykonywaniu kontroli i oceny realizacji umów zawartych z organizacjami pozarządowymi, obejmującej sprawdzenie:

  • stanu realizacji zadania;
  • efektywności, rzetelności i jakości wykonania zadania;
  • prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania;
  • prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy;

d) sporządzaniu sprawozdań z finansowej i pozafinansowej współpracy z organizacjami pozarządowymi,

e) podejmowaniu i prowadzeniu bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi, statutowo prowadzącymi działalność pożytku publicznego.

2. Szczegółowy sposób realizacji Programu, uwzględniający postanowienia uchwał Rady Miasta Rzeszowa, określa Prezydent.

3. Konkursy w trybie ustawy procedowane są za pośrednictwem elektronicznego generatora ofert. Wybór ofert składanych w otwartych konkursach ofert na realizację zadań publicznych obejmuje trzy zasadnicze etapy :

1) ocena formalna - dokonywana przez wyznaczone komórki merytoryczne lub przez komisję. Na tym etapie weryfikowana jest kompletność i zgodność ofert z wymogami formalnymi określonymi w ogłoszeniu konkursowym. W przypadku stwierdzenia braków, oferent ma możliwość ich uzupełnienia w trybie i terminie przewidzianym w ogłoszeniu;

2) ocena merytoryczna – przeprowadzana przez komisję konkursową powołaną zarządzeniem Prezydenta Miasta. Komisja opiniuje oferty na podstawie określonych kryteriów merytorycznych, wskazuje oferty rekomendowane do dofinansowania;

3) decyzja o przyznaniu dotacji – ostatecznego wyboru ofert oraz określenia wysokości dotacji dokonuje Prezydent Miasta, kierując się rekomendacjami komisji konkursowej oraz oceną celowości i zgodności z polityką społeczną Miasta. Ostateczny wybór ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji podejmuje Prezydent.

Rozdział 8

Wysokość środków planowanych na realizację Programu współpracy

§ 10

1. Wysokość środków finansowych planowanych na realizację zadań publicznych określa uchwała budżetowa na 2026 r.

2. Miasto planuje przeznaczyć w 2026 roku na realizację Programu współpracy kwotę nie mniejszą niż 12 000 000 zł.

Rozdział 9

Sposób oceny realizacji Programu współpracy

§ 11

1. Bieżącym monitoringiem oraz formułowaniem wniosków do sprawozdania z realizacji zadań Programu współpracy zajmują się komórki merytoryczne, prowadzące bezpośrednią współpracę z organizacjami pozarządowymi.

2. Ocena realizacji Programu współpracy zostanie dokonana na podstawie następujących mierników:

1) liczba i struktura organizacji pozarządowych zarejestrowanych na terenie Miasta (cel szczegółowy 1);

2) liczba nowo zarejestrowanych organizacji pozarządowych (cel szczegółowy 1, 4);

3) liczba zorganizowanych spotkań, w tym konsultacyjnych z przedstawicielami organizacji pozarządowych (cel szczegółowy 1, 4);

4) liczba i struktura organizacji pozarządowych współpracujących z Miastem (cel szczegółowy 1, 2, 4);

5) liczba ogłoszonych otwartych konkursów ofert (cel szczegółowy 1, 2, 3);

6) liczba ofert, które wpłynęły od organizacji pozarządowych (cel szczegółowy 1, 2, 3);

7) liczba zawartych umów z organizacjami pozarządowymi na realizację zadań publicznych w ramach środków finansowych przekazanych tym organizacjom przez Prezydenta (cel szczegółowy 1, 2, 3);

8) wysokość środków finansowych przeznaczonych z budżetu Miasta na realizację zadań publicznych (cel szczegółowy 1, 3);

9) wysokość wkładu własnego wnoszonego przez organizacje pozarządowe na realizację zadań publicznych – ogółem oraz jako % kosztu całego zadania (cel szczegółowy 3, 4);

10) liczba beneficjentów działań zrealizowanych przez organizacje pozarządowe (cel szczegółowy 2, 3,4).

3. Prezydent przedłoży Radzie Miasta Rzeszowa sprawozdanie z realizacji Programu współpracy za rok poprzedni w terminie określonym w ustawie.

4. Prezydent przekaże sprawozdanie z realizacji Programu współpracy, o którym mowa w ust. 3, Przewodniczącemu Rzeszowskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w celu wypracowania przez Radę wniosków z dotychczasowej realizacji Programu współpracy, służących ewentualnemu zredefiniowaniu celów współpracy oraz priorytetowych zadań publicznych w latach następnych.

Rozdział 10

Informacja o sposobie tworzenia Programu współpracy oraz o przebiegu konsultacji

§ 12

1. Prace nad przygotowaniem Programu współpracy zostały zainicjowane i przeprowadzone przez Wydział Polityki Społecznej Urzędu.

2. Program współpracy na 2026 rok powstał na bazie Programu współpracy Miasta Rzeszowa z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2025 rok. Przygotowanie Programu współpracy objęło realizację następujących działań:

1) współtworzenie Programu współpracy odbywało się w dwóch etapach, z których pierwszy realizowany był od 8 maja do 30 maja 2025 roku, natomiast drugi od 8 września 2025 roku do momentu wprowadzenia projektu uchwały Rady Miasta Rzeszowa na sesję;

2) w ramach pierwszego etapu komórki merytoryczne przekazały informacje o zadaniach publicznych planowanych do zlecenia organizacjom oraz priorytetów w realizacji zadań publicznych;

3) organizacje pozarządowe miały możliwość włączenia się we współtworzenie Programu współpracy poprzez nadsyłanie od 8 maja 2025 roku 2025 do 30 maja 2025 roku propozycji i sugestii dotyczących zagadnień, które powinny być zawarte w Programie współpracy;

4) wszystkie propozycje zebrane od organizacji pozarządowych zostały przekazane komórkom merytorycznym, które odniosły się do sugestii;

5) na zakończenie pierwszego etapu opracowano Projekt współpracy, uwzględniający informacje przekazane przez komórki merytoryczne;

6) w ramach drugiego etapu skierowano projekt Programu współpracy do konsultacji przez upublicznienie na stronie internetowej Urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Rzeszowa oraz podczas spotkania otwartego z przedstawicielami organizacji pozarządowych;

7) rozpatrzono opinie i uwagi zgłoszone przez organizacje podczas konsultacji;

8) przedłożono na posiedzenie Rady Miasta Rzeszowa projekt uchwały w sprawie uchwalenia Programu współpracy.

3. Po uchwaleniu przez Radę Miasta Rzeszowa Programu współpracy zostanie on zamieszczony na stronie internetowej Urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Rzeszowa.

Rozdział 11

Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert

§ 13

1. W ramach Programu współpracy powoływane są komisje konkursowe, które będą opiniować oferty składane w otwartych konkursach. Działania komisji mają na celu zapewnienie przejrzystości, obiektywności oraz rzetelności procesu decyzyjnego. Prezydent ogłasza nabór na członków komisji:

1) w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Rzeszowa,

2) w serwisie informacyjnym Urzędu,

3) na tablicy ogłoszeń Urzędu, w tym elektronicznej tablicy ogłoszeń.

2. Kandydaci zgłoszeni do udziału w pracach komisji, wskazani przez organizacje pozarządowe muszą spełniać łącznie następujące kryteria:

1) są obywatelami RP i korzystają z pełni praw publicznych;

2) nie podlegają wyłączeniu określonemu w art. 24 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego;

3) wyrażają zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie;

4) zgłoszą swoją kandydaturę poprzez formularz zgłoszeniowy podpisany i wypełniony przez samego kandydata/kandydatkę oraz podmiot zgłaszający kandydata/kandydatkę, będący załącznikiem do ogłoszenia o naborze.

3. Komunikaty o naborze kandydatów na członków komisji konkursowych, działających w ramach otwartych konkursów ofert w wybranych sferach pożytku publicznego na 2026 r., publikowane są na stronie internetowej Miasta nie rzadziej niż raz w roku.

4. Prezydent powołuje komisję, wyznacza jej przewodniczącego i powołuje przedstawicieli organizacji pozarządowych ze zgłoszonych wcześniej kandydatur.

§ 14

1. Za pracę komisji odpowiedzialny jest przewodniczący komisji. Przewodniczący opracowuje harmonogram działania komisji, daty posiedzeń oraz terminy zakończenia ocen.

2. Posiedzenia komisji zwołuje przewodniczący, a w razie jego nieobecności wyznaczony przez niego członek komisji.

3. Obsługę administracyjno-biurową komisji prowadzą pracownicy komórki merytorycznej.

4. Udział w pracach komisji konkursowych jest nieodpłatny — członkom komisji nie przysługuje wynagrodzenie, a także zwrot kosztów podróży.

5. Członkowie komisji wypełniają oświadczenie o bezstronności przy opiniowaniu ofert w stosunku do oferentów biorących udział w konkursie.

6. Komisja opiniuje oferty w formie zdalnej lub stacjonarnej, w tym z możliwością używania elektronicznego systemu do obsługi ofert.

7. Każda złożona oferta podlega ocenie przez wyznaczonych członków komisji konkursowej, dokonywanej na podstawie określonych kryteriów, której wyniki są dokumentowane w kartach oceny indywidualnej lub w formie oceny zbiorczej sporządzonej przez komisję.

8. Ocena ofert odbywa się na podstawie jasnych i transparentnych kryteriów określonych w ogłoszeniach konkursowych.

9. Komisje mogą żądać od oferentów dodatkowych informacji oraz wyjaśnień dotyczących złożonych ofert, m.in. odnośnie działalności statutowej oferenta w kontekście zakresu zadania publicznego wskazanego w ogłoszonym konkursie ofert.

10. Ostateczna ocena merytoryczna oferty jest średnią arytmetyczną ocen przyznanych przez członków komisji konkursowej.

11. Komisja konkursowa rekomenduje oferty, które uzyskały najwyższą liczbę punktów w ocenie merytorycznej. Rekomendacja zawiera propozycję wysokości przyznanego dofinansowania. Komisja może wskazać w karcie oceny merytorycznej zakres zmian, które należy wprowadzić w ofercie.

12. Za ofertę zaopiniowaną pozytywnie uważa się każdą, która uzyskała średnią liczbę punktów minimum 60%.

13. Komisja opiniuje oferty w terminie najpóźniej do 60 dni od daty określającej końcowy termin składania ofert.

14. Z prac komisji sporządza się protokół, który dla swojej ważności powinien być podpisany przez wszystkich członków obecnych na posiedzeniach komisji konkursowych.

15. Po zakończeniu prac komisji, jej wyniki przedstawiane są Prezydentowi.

16. Przyznanie środków finansowych następuje w drodze zarządzenia Prezydenta.